foto: Mil.in.ua / Public domain/Desertcross 1000-3
Čínská terénní vozidla Desertcross 1000-3 se stále častěji stávají dopravním prostředkem Rusů do první linie. Narůstající nedostatek BTR, BMP a MT-LB vede Kreml a především jeho vojáky k improvizaci.
Podle serveru mil.in.ua už na podzim 2023 uvedlo ruské ministerstvo obrany, že Kremlu bylo dodáno více než pět set původně civilních terénních vozidel Desertcross 1000-3 z Číny. Ze všeho nejvíc připomínají golfové vozíky, ale jsou to buginy. V prosinci 2024 celkový počet dodaných kusů přesáhl dva tisíce jednotek. Zajímavé je, že jejich ztráty Oryx vůbec neeviduje, jsou jistě nemalé. Vzhledem k tomu, že Rusové podle dlouhodobého zpravodajství ISW trpí stále větším nedostatkem obrněné techniky typu BMP, BTR a MT-LB, dostávají se Desertcross 1000-3 stále více do popředí a jsou dost vidět. Při likvidaci ukrajinskými UAV.
Ztráty BMP, BTR a MT-LB jdou do tisíců
Desertcross 1000-3 jsou tak trochu dokonalým zrcadlem ruského velení. Z jedné strany ani jedna strana nemá dostatek účinných prostředků obrany proti dronům a vymýšlí až neuvěřitelné improvizace, z druhé strany Rusové posílají do předních linií prakticky civilní vozy, protože transportní bojová vozidla jim došla a to bez jakéhokoli ohledu na ztráty. A to samo o sobě jsou jejich BMP, BTR nebo MT-LB i po případných modernizacích pro současné bojiště nevhodná. Sovětský svaz se soustředil na nízké siluety, malou hmotnost a plavbyschopnost s tím, že na vše vždy doplatil pancíř a pohodlí osádek. Ztráty BMP všech tří typů jdou do tisíců, obrněné transportéry BTR a obojživelné MT-LB jsou na tom úplně stejně.
BMP, BTR a MT-LB bez ERA
Schopnost všech tří obrněnců odolat moderním ATGM je prakticky nulová. Instalace reaktivního pancíře (ERA) je kvůli slabým motorům prakticky nemožná a zesílení kompozitu úplně stejně. Takže pokud třeba BMP prochází modernizací, opakují Rusové stále stejný nesmysl, maximálně zesílí výzbroj. Ve výsledku je to prakticky jedno. Dispozice Kremlu se zjevně natolik snížili, že kromě T-90M, T-80BVM a T-72B3, začínají být nedostatková i bojová vozidla pěchoty, BTR a MT-LB. Ruské centrální sklady sice nezejí prázdnotou, ale to, co tam zbylo, už je nepoužitelné.
Desertcross 1000-3 vozidlem první linie
Takže navzdory UAV se k dopravě útočných jednotek k první linii používá už doslova kdeco. A jedny z prvních míst obsazují čínské golfové vozíky Desertcross 1000-3. Podle komputerswiat.pl jich Kreml obdržel celkem 2 100. UTV Desertcross 1000-3 jsou podle ruských představitelů přizpůsobeny domácím podmínkám. Změny oproti původnímu designu zahrnují mimo jiné instalaci topného systému, úpravu kabiny pro zvýšení pohodlí a zesílení nárazníků pro zvýšení odolnosti v různých typech terénu. Bugina má užitečné zatížení 550 kilogramů při celkové hmotnosti 1,6 tuny. Uveze tři vojáky a je poháněna dvouválcovým benzinovým motorem s elektronickým vstřikováním paliva o výkonu až 87 koní.

Napůl civilní Desertcross 1000-3
Desertcross 1000-3 dosahuje maximální rychlosti 80 kilometrů za hodinu a dojezd až 250 km. Původně mělo být vozidlo pochopitelně nasazováno jen pro průzkumné a hlídkové operace, nájezdy a pátrací a záchranné události. Aktuálně stále častěji nahrazuje transportní obrněnce. Většina UTV dodávaných ruské armádě je s dodatečnými úpravami. Vozidlo je vybaveno navijákem s tažnou silou více než 2 tuny. Výrobcem je čínská společnost Shandong Odes Industry Co, která má registraci i v USA a dostala se na seznam společností podporujících válku, do Ruska dodává dál.
Desertcross 1000-3 je pochopitelně nepancéřovaný. Rusové na něj instalují přenosné protipancéřové systémy (ATGM) nebo přenosné protivzdušné komplety (MANPADS). Nejčastěji je ovšem bugina vidět jako náhrada BMP, BTR a MT-LB. Trochu překvapivé je, že Kreml místo nich nepoužívá svá SUV jako UAZ Hunter z Uljanovského automobilového závodu, jež vyjdou výrazně levněji. Rusové zřejmě svým vozdilům nevěří nebo je zde nějaká korupční klasika. V každém případě nasazení Desertcross 1000-3 v první linii jen opět naznačuje skutečný stav ruské armády.
Tagy