Autor fotografie: Mil.ru, CC BY 4.0|Popisek: Stíhač J-10 (ilustrační obrázek)
Čína se stejně jako například snaží dosáhnout co největší soběstačnosti i na poli obranného průmyslu. Server bulgarianmilitary.com uvedl, že z čínského stíhače Chengdu J-20 bude postupně nahrazován ruský motor AL-31 vlastní pohonnou jednotkou.
Vzhledem k tomu, že Čína usiluje o to, aby dosáhla co největší soběstačnosti také v oblasti obrany či svých ozbrojených složek, budou postupně z lehkého víceúčelového stíhače J-10 odstraňovány motory AL-31, uvedl server bulgarianmilitary.com. Právě zmíněné motory jsou v Rusku bez nadsázky velmi populární a hojně užívané i v dalších letounech jako například Su-27, Su-30, Su-35, Su-57. Tento motor bude rovněž pohánět i bezpilotní útočný dron S-70B Ochotnik-B.
Čína pro vlastní účely vyvinula pohonnou jednotku WS-10B, přičemž se počítá, že právě tento motor, který prochází důkladnou testovací fází, bude postupně tvořit součást nejen letounu J-10, ale i dalších strojů - J-11B, J-15, J-16 či J-20. V případě J-10B začne proces zabudování nového motoru podle serveru bulgarianmilitary.com již v lednu příštího roku.
Podle dostupných zdrojů má být motor masově produkován, čínská média v minulosti informovala o tom, že bylo vyrobeno v letech 2010-2012 266 motorů WS-10B určené pro program J-11. Právě čínský motor WS-10B se jeví výkonnější jednotkou než již zmíněný ruský motor AL-31 a Peking se chystá jej stahovat před koncem jeho životnosti.
Čína počítá s tím, že vlastní motory WS-10B shora uvedeným stíhačům propůjčí vyšší výkon a zároveň sníží závislost na dodávkách ruských pohonných jednotek. Čína chce současně navázat na tradici z doby studené války, kdy vyráběla velmi dobré motory, jež se osvědčily. Nicméně tato éra se nachýlila ke svému konci právě s koncem studenoválečného konfliktu, když Sovětský svaz/Rusko a USA znatelně zlepšily kvalitu vyráběných pohonných jednotek a Čína začala ztrácet.
S výrobou motorů WS-10B se chce Čína opět vrátit do hry. Tato pohonná jednotka podle serveru The Diplomat může propůjčit čínským stíhačům určitá stealth vylepšení oproti ,,klasickému" motoru WS-10. Nyní již dýchavičný motor AL-31 nesplňuje řadu kritérií kladéná na moderní výkonné motory. Jeho první prototyp spatřil světlo světa již v roce 1974, nicméně v první fázi vývoje nesplňoval zdaleka požadavky, které na něj byly kladené.
Čínský motor WS-10B má být jakýmsi evolučním překlenutím a znatelným vylepšením, nicméně zde je třeba upozornit na vleklé potíže, které Peking má s vývojem vlastních motorů obecně. V roce 2018 sice Čína představila motor WS-10C Taihang, který ovšem disponuje nižším výkonem než další motor WS-15.
Ještě zde v této souvislosti zmiňme, že i Rusko si je vědomo toho, že Čína má dlouhodobé problémy s vývojem motorů. Odmítá logicky poskytnout to nejmodernější z vlastní produkce, protože Čína okamžitě provádí reverzní inženýrství. To neplatí přirozeně jen u motorů. Proto Peking je odkázán v podstatě na vlastní zdroje a soběstačnost, o kterou usiluje.
Zdroj: bulgarianmilitary.com, The Diplomat