Co neumí Rusko ani Velká Británie? Postavit jadernou letadlovou loď...

Co neumí Rusko ani Velká Británie? Postavit jadernou letadlovou loď...
Autor fotografie: PRORonald van der Graaf|Popisek: Charles De Gaulle
18 / 08 / 2017, 09:00

Jediná letadlová loď na světě s jaderným pohonem mimo USA je francouzská Charles de Gaulle (R91). Francouzské námořnictvo začalo zkoumat možnosti budování nových letadlových lodí v 70. letech minulého století. Dvě konvenční lodě - Foch a Clemenceau, pocházely z počátku šedesátých let a ke konci osmdesátých letech měly být nahrazeny. V plánu byla stavba dvou jaderných letadlových lodí - Porte-Aéronefs Nucléaire.

Konstrukce trupu prvního nosiče začala v roce 1987 a loď měla v roce 1994 vstoupit do služby. V roce 1989 bylo oznámeno dvouleté zpoždění, ale francouzské námořnictvo s jistotou předpovídalo, že druhý nosič objedná v letech 1991-92, k tomu ale nedošlo a Francie nikdy druhou jadernou letadlovou loď nekoupila

Charles de Gaulle pojmenovaná na počest francouzského prezidenta byla zařazena do operační služby v dubnu 2001 po 12 letech od zahájení stavby,  a stala se vlajkovou lodí francouzského námořnictva.

CHARLES DE GAULLE_20070416

Oproti americkým monstrům je to poměrně malá loď, délka je „pouhých“ 261,5 metru a plný výtlak 40 600 tun. Pro srovnání americká jednotka třídy Nimitz má na délku 332,8 metru a výtlak téměř trojnásobný, až 106 000 tun.

Francouzská loď je i pomalejší, dosahuje rychlosti 27 uzlů. Letadlová loď byla nasazena v Zálivu, kde se účastnila operace Trvalá svoboda.

V roce 2015 byl Charles de Gaulle dvakrát nasazen v boji s Islámským státem. O rok později, v září 2016, se vrátila do oblasti a její letadla útočila na Mosul. V červnu loňského roku americký náčelník námořních operací Adm. John Richardson udělil skupině Charles de Gaulle Carrier Strike ocenění za účast v Operaci Inherent Resolve.

V současné době je uzpůsobena na provoz letadel Rafale F3. Vyzbrojena je protiletadlovými střelami Aster 15, střelami Mistral a 8 kanóny ráže 20 MM Giat 20F2. Celkem je schopná nést až 40 letadel Rafale, Super Etendard a tři E-2C Hawkeye, kterým pomáhá do vzduchu americký katapult C13. Případně je možné provozovat helikoptéry AS 565 Panther nebo NH 90.

Zdroj: Naval-technology.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.