Odolné CV90 bude v Evropě číslo jedna mezi bojovými vozidly

Odolné CV90 bude v Evropě číslo jedna mezi bojovými vozidly
foto: BAE Systems / Public domain/CV90 MkIV

Finsko, Švédsko, Norsko, Litva, Estonsko a Nizozemsko kupují CV90. Bojové vozidlo se na Ukrajině vedle M2A2 Bradley (IFV) stalo uznávanou zbraní. AČR v tomto případě nakoupila opravdu dobře.

Hägglund & Söner a Bofors stály zpočátku za projektem CV90. Bojovému vozidlu ovšem zjevně prospěl vstup švédské divize AB britského giganta BAE Systems. Přestože návrh CV90 pochází z 80. let a k prvním dodávkám švédské armádě došlo v roce 1994, vývojáři nikdy neusnuli a systém může s klidem konkurovat nejmodernějším obrněncům své kategorie jako německému pásovému Lynx nebo britskému Ajaxu. Zde je třeba podotknout, že všechny zmíněné systém jsou klasifikovány jako bojová vozidla. Na Ukrajině se CV90 ještě poměřuje s klasickým IFV M2A2 Bradley, to se ovšem stává minulostí,

Mnoho variant CV90

 

Zde se nachází klíčová role BAE Systems v tom, že v současnosti je CV90 skutečně univerzální platformou s další možností modernizace. Mnohem mladší Lynx a Ajax zatím nejsou prověřeny bojem, byť Ukrajinci již mají k dispozici několik Lynxů od Rheinmetallu vyrobených doma, zatímco CV90 se může chlubit impozantními výsledky a zároveň podobnými parametry jako britský a německý systém. Takže kromě klasické verze bojového vozidla pěchoty (IFV) lze švédský stroj koupit jako systém velení a řízení, PVO, vyprošťovací vozidlo, verze pro elektronický boj (EW), vozidlo palebné podpory a třeba jako předsunutý dělostřelecký systém pozorování. Takže společný nákup ze strany Finska, Švédska, Norska, Litvy, Estonska a Nizozemska není překvapením a jen potvrzuje dobrý výběr AĆR. 

CV90 MkIV

Pro AČR CV90 MkIV

 

AČR si pořizuje CV90 MkIV, to je poslední verze, v sedmi variantách. Podle BAE Systems bylo v roce 2023 vyrobeno již více než 1 400 kusů těchto bojových vozidel. AČR na svých stránkách zdůrazňuje vysokou odolnost vozidla, která překračuje normu STANAG 4569 úrovně 6. To znamená odolnost vůči moderní průbojné munici APFSDS ráže 30 mm. Samozřejmostí je zvýšená ochrana proti minám a IED (improvizovaná výbušná zařízení. Tyto informace potvrzuje působení CV90 MkIII na Ukrajině. Mediálně jsou celou dobu upřednostňovány M2A2 Bradley, ale švédská bojová vozidla zřejmě dosahují ještě lepších výsledků. 

Švédská bojová vozidla uspěla na Ukrajině vedle M2A2 Bradley

 

Nutno podotknout, že M2A2 Bradley jsou výrazně starší než CV90 nasazované na Ukrajině. Byly představeny v roce 1988 a jsou minimálně o patnáct let starší než švédské systémy. Přesto M2A2 Bradley prokazatelně odolaly i zásahům z nejmodernějších ruských ATGM Kornet. Díky menší medializaci CV90 v konfliktu zapadlo, ale švédská IFV zvládají to samé. Jejich odolnost na bojišti je skutečně mimořádně vysoká. A to je třeba si uvědomit, že AČR bude disponovat už CV90 s integrovaným izraelským systémem aktivní ochrany (APS) Iron Fist, který společně s Trophy patří k zatím nedostižné špičce. 

Lynx

Koneckonců respektovaný Forbes naznačuje, že CV90 MkIII je nejlepším IFV války na Ukrajině. Verze MkIV, kterou pořizuje AČR, má maximální hmotnost 37 tun. Německý Lynx míří až k padesáti tunám a britský Ajax je na 42 tunách maximálně. Přesto je z hlediska ochrany CV90 označován za zcela srovnatelný. Verze pro AČR, ale i Finsko, Švédsko, Norsko, Litvu, Estonsko a Nizozemsko bude mít počítačový systém iFighting. Ten zvyšuje situační povědomí a společně se špičkovými komunikačními systémy dělá z CV90 již digitalizované zařízení pro moderní bojiště. 

Finsko, Švédsko, Norsko, Litva, Estonsko a Nizozemsko kupují CV90

 

Zajímavé je, že 40mm kanón nemají Švédi na export. AČR kupuje verzi s 30mm kanónem. Přitom nástupce M2 Bradley, XM30, bude disponovat dělem ráže 50 mm. Finsko, Švédsko, Norsko, Litva, Estonsko a Nizozemsko kupují CV90. To jednoznačně dělá z CV90 nejžádanější bojové vozidlo Evropy současnosti. Systémem již disponují Finové, Estonci, Švýcaři a Ukrajina. Míří k AČR i na Slovensko. A vzhledem k tomu, že Ajax ani Lynx nejsou prověřené, je vysoce pravděpodobné, že CV90 se stane nejpoužívanějším evropským IFV. 

 

Tagy