Autor fotografie: BAE Systems / Public domain|Popisek: CV90 MkIV
Jádro obrněných brigád ve skutečnosti netvoří hlavní bojové tanky, ale bojová vozidla pěchoty. A CV90 v tomto segmentu jednoznačně patří mezi to nejlepší na světě.
V rámci pozemních jednotek do první linie útoku patří hlavní bojové tanky (MBT) a bojová vozidla pěchoty (BVP). Pozice MBT je dnes dost otřesená z důvodu masivního nástupu UAV a jejich způsoby použití jsou otázkou. Nejčastěji se hovoří o podpoře pěchoty v městských bojích. Samotná existence MBT je čím dál dražší záležitostí a v poslední době spíše připomínají vysoce chráněné a extrémně cenné jednotky, které především potřebují kvalitní vševojskové nasazení hlavně v oblasti PVO. Koneckonců Ukrajinci při vpádu do ruské Kurské oblasti MBT vůbec nepoužili. V čele stály německá BVP Marder a americké Strykery.
CV90 MkIV v AČR s kanónem 30 mm
Pochopitelně UAV znamenají obrovské nebezpečí i pro BVP, imunní proti nim nejsou ani CV90 a je již celkem jasné, že instalaci APS (aktivní systémy ochrany) jako Trophy či Iron Fist budou potřebovat i švédská vozidla. V rámci segmentu se ovšem CV90 mohou pyšnit skvělou ochranou výsadku či operátorů a toho si Ukrajinci nesmírně cení. Mají srovnání s ruskými BMP, které jsou na současném bojišti tak trochu jako krabičky od sirek. Pochopitelně, zaměření sovětské konstrukční školy bylo na nízkou siluetu, malou váhu a agilitu. I modernizované BMP-3 má podle Army Technology váhu 18,7 tuny s maximální silou pancíře 30 mm. Špičková výzbroj je cenou za menší ochranu vojáků.
Švédové poslali na Ukrajinu modernizované CV9040. BAE Systems uvádí, že váha u MkIV je 38 tun, tedy dvakrát tolik co BMP-3. A nutno podotknout, že BAE uvádí instalaci APS na vozidle jako první v Evropě u BVP. Otázkou je, zda je nepředběhli Britové se svým Ajaxem, ale váha CV90 MkIV má naprosto zásadní opodstatnění. I odlehčený Trophy má tunu, a drtivá část hmotnosti švédského BVP jde na vrub právě pancíři. Klasická západní snaha ochránit člověka a zásadní rozdíl oproti Rusům, kteří to moc neřeší. Motor CV90 MkIV má výkon 1 000 koní, číslo, které odpovídá celé řadě ruských MBT z nedávné minulosti.
Armáda České republiky si bude pořizovat verzi CV90 MkIV. Ale zatímco Švédi u svých verzí používají 40mm kanón, který dodali i na Ukrajinu, AČR zvolila ráži 30 mm. Údajně kvůli tomu, že je nejpoužívanější a munice není problém. Jenže britský Ajax i německý Lynx směřují k ráží 40 mm. Nic to ovšem nemění na tom, že se jedná, narozdíl od obou zmíněných obrněnců, o opravdu prověřená vozidla s vysokou odolností. Navíc zkušení profesionálové říkají, že bezosádková věž jako řešení není dobrá v případě poruchy. CV90 bezosádkovou věž nemá a i v případě krize lze průlezem nahoře leccos vyřešit.
Kdo z koho. CV90 MkIV nebo Ajax a Lynx
Ukrajinský Defence Express uvádí, že s nedávno dodanými novými CV90 cvičí 21. mechanizovaná brigáda. A web uvádí stále rostoucí spolupráci mezi Kyjevem a Stockholmem. Ukrajinci automaticky označují CV90 jako systém, který je vysoce odolný s velkou palebnou silou. A vzhledem k aktuálnímu protiútoku v Kurské oblasti asi ne zcela náhodně chválí jeho útočné kvality. Nutno podotknout, že aktuálně se na frontě nepohybuje modernější BVP, než je CV90. V těchto dnech by Kyjev měl přebírat prvních deset Lynxů, které Rheinmetall vyrobil již přímo na Ukrajině, ale jejich kvalita se teprve bude prokazovat.
Polský WPtech uvádí, že Ukrajinci mají k dispozici i speciální kamufláž od BAE Systems. Jedná se o vysoce moderní síť, která by měla snižovat tepelnou stopu vozidla. To by mělo být mnohem hůře detekovatelné. Z hlediska AČR je jen jeden skutečný otazník. Směr vývoje spěje k univerzálním platformám. Kdy Ajaxy nebo Lynxy nejsou jen BVP, ale i třeba vozidla palebné podpory, IFV nebo PVO. Ale opět se jedná o nevyzkoušenou záležitost. CV90 MkIV je absolutní špička v segmentu, která je navíc BAE Systems neustále vylepšovaná. Koneckonců instalace nezbytného APS mluví sama za sebe.