Cvičný letoun L-39NG na trhu čelí úspěšnější a perspektivnější konkurenci. Kromě domácího Maďarska se bude v Evropě prosazovat obtížně

Cvičný letoun L-39NG na trhu čelí úspěšnější a perspektivnější konkurenci. Kromě domácího Maďarska se bude v Evropě prosazovat obtížně
Autor: foto: AERO Vodochody AEROSPACE a.s.|Popisek: L-39NG
28 / 07 / 2022, 14:00

Ve stínu mnohem objemnější a mediálně atraktivnější akvizice bojových letounů 5. generace F-35, které mají nahradit ve výzbroji Vzdušných sil AČR švédské Gripeny, se po nejistém covidovém období opět hlásí o slovo Aero Vodochody se svým letitým projektem cvičného podzvukového letounu L-39NG. Společnost ohlásila prodej 12 letounů do Vietnamu, spekuluje se o Slovensku nebo Ghaně (o dříve ohlášeném prodeji do Senegalu se již nemluví), a od přechodu 80 % Aera do maďarských rukou také o dodávkách pro maďarské letectvo. Nejnověji je ohlášen záměr LOM Praha pořídit čtyři stroje pro Centrum leteckého výcviku. Kromě Maďarska, a možná Slovenska, by šlo o ojedinělý evropský úspěch, protože L-39NG na trhu naráží na robustnější konkurenci z Itálie, Švédska a nejnověji z Jižní Koreje.

Letouny Lockheed Martin F-35 Lightning II objednávají letectva napříč kontinentem. Aktuálně jsou sledované a s podmínkami české akvizice budou porovnávané především nákupy ve Finsku, Polsku či Švýcarsku a výhledově také v Belgii či Německu. Bojové letouny 5. generace se mají stát páteří evropských vzdušných sil - kromě Velké Británie je aktuálně nasazuje také Itálie, Dánsko, Nizozemsko nebo Norsko. S jejich zaváděním a provozem úzce souvisí otázka výcviku pilotů a otázka, na jakých cvičných letounech budoucí piloti F-35 prodělávají výcvik.

Itálie: M-346 Master

Jednou z prvních evropských zemí, která letouny F-35 do výzbroje svého letectva uvedla, byla Itálie, aktuálně jich provozuje 15 a celkem by mělo v budoucnu jít o šest desítek. Pokud jde o proudová cvičná letadla, kromě dnes již letitých, ale stále vyráběných strojů MB-339, které slouží od roku 1978, a mají být postupně nahrazovány typem M-345, jde především o výkonné stroje M-346 Master, jejichž výrobce, tak jako u předešlých zmíněných typů, patří do skupiny Leonardo S.p.A. Vývoj tohoto letounu byl původně zahájen ve spolupráci s ruským Jakovlevem, ale od roku 2000 probíhá samostatně, a první let letoun absolvoval v roce 2004.

Přednostmi letounu M-346 jsou vysoký poměr tahu k hmotnosti a mimořádná ovladatelnost, které činí stroj podobným bojovým letounům poslední generace, jako jsou Eurofighter Typhoon nebo právě F-35. Příbuznost parametrů maximalizuje efektivitu výcviku a snižuje nezbytný počet cvičných letových hodin na bojových letounech, čímž výrazně šetří investované prostředky. M-346 zvolili kromě Itálie také další uživatelé letounů F-35: Izrael a Polsko. V květnu 2022 byly polské letouny certifikovány pro výcvik na bojových F-16 a F-35, jejichž nákup byl oznámen v roce 2020 v počtu 32 kusů.

Polsko/Jižní Korea: KAI FA-50 Golden Eagle

Před několika dny nadto polský vicepremiér a ministr obrany Mariusz Błaszczak oznámil takřka hotovou dohodu o akvizici 48 jihokorejských strojů KAI FA-50. Ta je součástí výrazné polské spolupráce s touto asijskou zemí, která kromě zmíněných letounů přinesla také dohodu o pořízení bezmála dvou stovek tanků K2 Black Panther a více než 600 samohybných houfnic K9.

Letoun byl vyvinut v přímé spolupráci jihokorejské společnosti Korea Aerospace Industries s výrobcem bojových strojů F-16 a F-35, americkou společností Lockheed Martin, a vysoká míra kompatibility FA-50 se stroji F-16 byla hlavním důvodem pro polské rozhodnutí. Kromě toho, že letouny mohou plnit výcvikové role, jde v této verzi o víceúčelový bojový letoun, který by měl u polského letectva nahradit ex-sovětské Su-22. Ve verzi T-50 určené pro pokročilý výcvik mj. od roku 2015 nahrazují Albatrosy L-39ZA/ART Thajského letectva, a k podobnému přímému konkurenčnímu střetnutí se schyluje také na Slovensku, kde se Golden Eagle postaví právě vodochodskému L-39NG. Ve prospěch jihokorejského řešení pak hovoří podobné argumenty jako v Polsku, tedy příbuznost s F-16, jejichž dodání Slovensko netrpělivě očekává. A nyní také možnost vzájemné spolupráce s Polskem, které tento typ zavede do výzbroje velmi brzy.

Finsko, Velká Británie: BAE Systems Hawk

V roce 2004 objednalo britské Ministerstvo obrany 24 kusů letounu Hawk Mk.128, který je ve službě známý jako Hawk T Mk.2 a nahradil v roli pokročilého výcvikového letounu verze Mk.1 a 1A. Letoun je vybaven kokpitem a sadou avioniky, která poskytuje realistickou platformu pro výcvik pokročilých rychlých proudových letounů. Palubní simulace rovněž umožňuje shozy zbraní, realistický výcvik elektronického boje proti raketovým systémům země-vzduch a další složité operační scénáře. Celkem 31 Hawků (verze Mk.51, 51A a 66) nasazuje k výcviku také finské letectvo.

USA/Švédsko: Boeing-Saab T-7A Red Hawk

Letounem pro pokročilý výcvik, který uspěl v soutěži ve Spojených státech a nahradí dosavadní Northrop T-38 Talon je letoun Boeing-Saab T-7A Red Hawk, a s ozbrojenou variantou se počítá jako s náhradou vysloužilců Northrop F-5 a Dassault/Dornier Alpha. Výrobce počítá s celkovým počtem až 2700 kusů, a mezi první zahraniční zájemce patří kromě Austrálie také Srbsko.

Uspěje-li Aero Vodochody v asijských (komunistický Vietnam) či afrických (Ghana?) zemích, v Evropě je pozice vyvíjeného letounu L-39NG stále krajně nejistá. Kromě problémů způsobených leteckému průmyslu pandemií covid je problémem typu také fakt, že o jeho prodeji domácím ozbrojeným silám, alespoň tedy ve zprostředkované variantě pro výcvik pilotů v pardubickém CLV, se konkrétněji hovoří až nyní, zatímco evropská i světová konkurence dobývá jeden trh za druhým. Je pravděpodobné, že L-39NG nakonec opravdu koupí Maďarsko, ostatně 80 % Aera Vodochody dnes patří maďarskému vlastníkovi, a za domácího provozovatele lze tak spíše než české vzdušné síly nebo LOM Praha označit maďarské letectvo. Maďarsko pokračuje v provozování letounů Gripen C/D, zatímco Česká republika plánuje přechod na F-35. Jestliže maďarskému letectvu může lehčí a výkony nepříliš oslňující L-39NG postačovat, otázka využití takového stroje pro výcvik pilotů letounů 5. generace je diskutabilní.

Zdroj: The Aviationist; Aviacionline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace