Cvičný letoun L-39NG na trhu čelí konkurenci M-346, T-50 a T-7A

Cvičný letoun L-39NG na trhu čelí konkurenci M-346, T-50 a T-7A
Autor fotografie: foto: AERO Vodochody AEROSPACE a.s.|Popisek: L-39NG
15 / 06 / 2024, 09:00

Aero Vodochody posilují svou pozici na trhu díky novým dodávkám L-39NG do Vietnamu a plánovaným prodejům do Ghany. I přes tvrdou konkurenci moderních letounů jako F-35 Lightning II se český výrobce snaží upevnit svou roli v globálním leteckém průmyslu​

Ve stínu mnohem objemnější a mediálně atraktivnější akvizice bojových letounů 5. generace F-35, které mají nahradit ve výzbroji Vzdušných sil AČR švédské Gripeny, se po nejistém covidovém období opět hlásí o slovo Aero Vodochody se svým letitým projektem cvičného podzvukového letounu L-39NG. Společnost ohlásila prodej 12 letounů do Vietnamu, spekuluje se o Slovensku nebo Ghaně (o dříve ohlášeném prodeji do Senegalu se již nemluví). Od přechodu 80 % podílu Aera do maďarských rukou se rozjela také debata o dodávkách pro maďarské letectvo.

Nejaktuálnější je ohlášený záměr LOM Praha pořídit čtyři stroje pro Centrum leteckého výcviku. Kromě Maďarska, a možná Slovenska, by šlo o ojedinělý evropský úspěch. Český letoun L-39NG totiž na trhu naráží na robustnější konkurenci cvičných strojů z Itálie, Švédska a nejnověji z Jižní KorejeVietnam již obdržel první dodávky letounů L-39NG od Aero Vodochody. Dodávky začaly ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 a očekává se, že budou dokončeny do konce roku 2024. První letouny byly slavnostně předány vietnamskému letectvu v srpnu 2023. Tento krok je součástí modernizace vietnamských leteckých sil, které tyto nové letouny využijí k náhradě starších modelů L-39C​. 

Nedávné zprávy o prodeji letounů L-39NG do Ghany ukazují, že tento obchod čelí nejistotám. Ačkoli ghanský parlament schválil nákup šesti letounů L-39NG za 111,4 milionu eur, jednání byla pozastavena kvůli finančním problémům a vyhodnocení konkurenční nabídky z USA. Ghana měla v plánu využít tyto letouny k doplnění své flotily, která zahrnuje čtyři čínské cvičné letouny Hongdu K-8 a pět lehkých útočných letadel Embraer EMB 314 Super Tucano. Další vývoj situace závisí na rozhodnutí ghanského ministerstva obrany, které nyní zvažuje různé možnosti​.

Letouny Lockheed Martin F-35 Lightning II objednávají letectva napříč kontinentem. Aktuálně jsou sledované a s podmínkami české akvizice budou porovnávané především nákupy ve Finsku, Polsku či Švýcarsku a výhledově také v Belgii či Německu. Bojové letouny 5. generace se mají stát páteří evropských vzdušných sil a kromě Velké Británie je aktuálně nasazuje také Itálie, Dánsko, Nizozemsko nebo Norsko. S jejich zaváděním a provozem úzce souvisí otázka výcviku pilotů a otázka, na jakých cvičných letounech budoucí piloti F-35 prodělávají výcvik.

Historie letounů F-35 Lightning II a L-39NG

 

Letoun F-35 Lightning II, vyvinutý společností Lockheed Martin, představuje pátou generaci víceúčelových bojových letounů, které byly navrženy pro leteckou převahu a útočné mise. Program F-35 vznikl z iniciativy Joint Strike Fighter (JSF) v 90. letech, kdy byl Lockheed Martin vybrán jako vítěz soutěže proti Boeing X-32. První prototyp, X-35, vzlétl v roce 2000, a samotný dokončený letoun F-35A se vznesl 15. prosince 2006. Vývoj letounu byl komplexní a zahrnoval spolupráci s partnery jako Northrop Grumman a BAE Systems. F-35 má tři hlavní varianty: F-35A s konvenčním vzletem a přistáním, F-35B s krátkým vzletem a vertikálním přistáním, a F-35C určený pro letadlové lodě. Program čelil četným zpožděním a nákladovým překročením, ale letoun se nakonec stal klíčovým prvkem vojenského letectva USA a jeho spojenců. První operační nasazení proběhlo v roce 2018 s izraelským letectvem a do roku 2044 se plánuje prodej nejméně 2 456 kusů, které budou tvořit základ vzdušných sil NATO a spojenců USA až do roku 2070

Letoun L-39NG je modernizovaná verze legendárního cvičného letounu L-39 Albatros, vyvinutého českou společností Aero Vodochody. L-39NG, představený v roce 2018, je vybaven moderní avionikou, novým motorem Williams International FJ44-4M a vylepšenou konstrukcí, která zvyšuje jeho životnost a snižuje provozní náklady. Tento letoun je navržen pro výcvik pilotů a lehké bojové mise. Navzdory svému modernímu vybavení čelí L-39NG tvrdé konkurenci na globálním trhu, zejména od italského M-346 Master, korejského T-50 Golden Eagle a americko-švédského T-7A Red Hawk. 

F-35 Lightning II

Itálie: M-346 Master

Jednou z prvních evropských zemí, která letouny F-35 do výzbroje svého letectva uvedla, byla Itálie. Aktuálně jich jihoevropská země provozuje 15 a celkem by měla v budoucnu vlastnit až šest desítek letounů F-35. Pokud jde o proudová cvičná letadla, kromě dnes již letitých, ale stále vyráběných strojů MB-339, které slouží od roku 1978, a mají být postupně nahrazovány typem M-345, jde především o výkonné stroje M-346 Master, jejichž výrobce, tak jako u předešlých zmíněných typů, patří do skupiny Leonardo S.p.A. Vývoj tohoto letounu byl původně zahájen ve spolupráci s ruským Jakovlevem, ale od roku 2000 probíhá samostatně. První let letoun absolvoval v roce 2004.

Alenia Aermacchi M-346A Master

Přednostmi letounu M-346 jsou vysoký poměr tahu k hmotnosti a mimořádná ovladatelnost, které činí stroj podobný bojovým letounům poslední generace stíhaček, jako jsou Eurofighter Typhoon nebo právě F-35. Příbuznost parametrů maximalizuje efektivitu výcviku a snižuje nezbytný počet cvičných letových hodin na bojových letounech, čímž výrazně šetří investované prostředky. M-346 zvolili kromě Itálie také další uživatelé letounů F-35, Izrael a Polsko. V květnu 2022 byly polské letouny certifikovány pro výcvik na bojových F-16 a F-35, jejichž nákup 32 kusů byl oznámen v roce 2020.

Polsko/Jižní Korea: KAI FA-50 Golden Eagle

 

Před několika dny nadto polský vicepremiér a ministr obrany Mariusz Błaszczak oznámil takřka hotovou dohodu o akvizici 48 jihokorejských strojů KAI FA-50. Ta je součástí výrazné polské spolupráce s touto asijskou zemí, která kromě zmíněných letounů přinesla také dohodu o pořízení bezmála dvou stovek tanků K2 Black Panther a více než 600 samohybných houfnic K9.

Letoun byl vyvinut v přímé spolupráci jihokorejské společnosti Korea Aerospace Industries s výrobcem bojových strojů F-16 a F-35, americkou společností Lockheed Martin, a vysoká míra kompatibility FA-50 se stroji F-16 byla hlavním důvodem pro polské rozhodnutí. Kromě toho, že letouny mohou plnit výcvikové role, jde v této verzi o víceúčelový bojový letoun, který by měl u polského letectva nahradit ex-sovětské Su-22. Ve verzi T-50 určené pro pokročilý výcvik mj. od roku 2015 nahrazují Albatrosy L-39ZA/ART Thajského letectva, a k podobnému přímému konkurenčnímu střetnutí se schyluje také na Slovensku, kde se Golden Eagle postaví právě vodochodskému L-39NG. Ve prospěch jihokorejského řešení pak hovoří podobné argumenty jako v Polsku, tedy příbuznost s F-16, jejichž dodání Slovensko netrpělivě očekává a také možnost vzájemné spolupráce s Polskem, které tento typ zavede do výzbroje velmi brzy.

T-50 Display with FA-50, KUH-1, KC-100

Finsko, Velká Británie: BAE Systems Hawk

 

V roce 2004 objednalo britské Ministerstvo obrany 24 kusů letounu Hawk Mk.128, který je ve službě známý jako Hawk T Mk.2 a nahradil v roli pokročilého výcvikového letounu verze Mk.1 a 1A. Letoun je vybaven kokpitem a sadou avioniky, která poskytuje realistickou platformu pro výcvik pokročilých rychlých proudových letounů. Palubní simulace rovněž umožňuje shozy zbraní, realistický výcvik elektronického boje proti raketovým systémům země-vzduch a další složité operační scénáře. Celkem 31 kusů Hawků (verze Mk.51, 51A a 66) nasazuje k výcviku také finské letectvo.

BAE Systems Hawk T.2A ‘ZB131’

USA/Švédsko: Boeing-Saab T-7A Red Hawk

 

Letounem pro pokročilý výcvik, který uspěl v soutěži ve Spojených státech a nahradí dosavadní Northrop T-38 Talon je letoun Boeing-Saab T-7A Red Hawk. S ozbrojenou variantou tohoto letadla se počítá jako s náhradou vysloužilců Northrop F-5 a Dassault/Dornier Alpha. Výrobce tak počítá s celkovým počtem až 2 700 kusů, a mezi první zahraniční zájemce patří kromě Austrálie také Srbsko.

Boeing T-7 Red Hawk

Zatímco úspěch Aero Vodochody v asijských (komunistický Vietnam) či afrických (Ghana) zemích je možný, v Evropě je pozice vyvíjeného letounu L-39NG stále krajně nejistá. Kromě problémů způsobených leteckému průmyslu pandemií covid je problémem letadla také fakt, že o jeho prodeji domácím ozbrojeným silám, alespoň tedy ve zprostředkované variantě pro výcvik pilotů v pardubickém CLV, se konkrétněji hovoří až nyní, zatímco evropská i světová konkurence dobývá jeden trh za druhým. Je pravděpodobné, že L-39NG nakonec opravdu koupí Maďarsko, ostatně 80 % Aera Vodochody dnes patří maďarskému vlastníkovi, a za domácího provozovatele lze tak spíše než české vzdušné síly nebo LOM Praha označit maďarské letectvo. Maďarsko pokračuje v provozování letounů Gripen C/D, zatímco Česká republika plánuje přechod na F-35. Jestliže maďarskému letectvu může lehčí a výkony nepříliš oslňující L-39NG postačovat, otázka využití takového stroje pro výcvik pilotů letounů 5. generace je již diskutabilní.



Zdroj: The Aviationist; Aviacionline.com, janes.com, keyaero.com

Tagy článku