Autor fotografie: (CC BY-SA 4.0)|Popisek: M-345
Na Slovensku jsme na mezinárodní letecké show SIAF 2019 měli možnost promluvit s pilotem zajímavého proudového cvičného letounu M-345 z produkce italské společnosti Leonardo. Zmíněnými výhodami tohoto moderního výkonného stroje jsou především jednoduchost ovládání, a tím úspora nákladů na výcvik pilotů. Letoun je určen pro základní výcvik, ale díky svým parametrům umožňuje i výcvik bojový, přičemž pro ten společnost nabízí svůj pokročilý stroj M-346. Oba plánuje využívat nově založená Mezinárodní letecká výcviková škola (IFTS), kterou Leonardo rozvíjí ve spolupráci s italským letectvem.
Giacomo, jak dlouho létáte na tomto letadle, a co se vám na něm líbí?
Letadlo jsme testovali během posledních šesti mesíců. Letadlo absolvovalo asi 15 testovacích misí. Všechno šlo velmi dobře. Program jde pokračuje dobře. Letoun je určen pro lidi, kteří dříve nikdy nelétali. A začínají na proudovém stroji, protože letoun je velmi snadný na létání. A nebojíme se, že by studenti měli obtíže na tomto letadle létat. Začínají na simulátoru, dlouhý čas na simulátoru, a pak jdou přímo na M-345, které má velmi dobré letové vlastnosti, velmi dobré výkony, vše je jednoduché, vše jsou dotykové obrazovky, a nová generace, která je "digitální", je na tohle zvyklá.
Dobře, to zní zajímavě. Máte nějaké specifikace tohoto letounu, které byste zdůraznil?
Z hlediska výkonů má letoun kritickou rychlost pod 90 uzly (166 km/h), a do 420 uzů (778 km/h) maximální rychlost. Poskytuje tedy studentovi široké pole výkonu. Může letět snadno při rychlosti 250 uzlů (463 km/h), nebo letět horizontálně do 400 uzlů (740 km/h). Letoun tím studentovi umožní stát se skutečně vysoce výkonným pilotem. A jakékoli nové letadlo použijete, ať už F-16, nebo vládou právě pořizovaný Eurofighter, nebo cokoli jiného z prvoliniových stíhaček, bude pro studenta snadné na takový stroj přejít. Protože tohle letadlo je tak jednoduché a zároveň příbuzné těmto prvoliniovým stíhačkám, že se student s novým proudovým letadlem bude cítit obeznámený.
Dobře. Říkáte tedy, že letoun je velmi jemný. Lze ho použít nejen pro výcvik, ale i do akce?
Rozhodně. Letoun je vytvořený pro základní výcvik. Jeho výkony jsou na druhou stranu tak dobré, že může být využit k bojovému výcviku. Letoun má velmi velmi nízkou cenu za letovou hodinu, a je tedy velmi srovnatelný s tím, co mají turbovrtulové letouny, ale ty končí na 270 uzlech (500 km/h). Tohle letadlo létá až 400 uzlů. A to za velmi srovnatelnou cenu. Takže ušetříte opravdu hodně peněz během studentova výcviku, ale dostanete velmi schopného pilota, protože ho vystavíte velmi vysokému výkonu ve srovnání s tím, co dostanete například v turbovrtulovém letounu.
Díky za vyčerpávající odpovědi. A jak se vám líbí na SIAF 2019?
Musím říct, že je to jedna z nejlepších akcí, jaké jsem viděl. Je to velmi dobře zorganizované. Jsme tady, protože chceme ukázat toto letadlo. Protože to bude podle nás páteřní výcvikový letou evropských letectev. Potenciálně bude v Evropě sloužit dlouhou dobu. Spolu s italským letectvem rozvíjíme IFTS, Mezinárodní leteckou výcvikovou školu, která využije jak M-345, které objednalo italské letectvo, spolu s M-346, což je náš letoun pro pokročilý výcvik, a budou tam létat piloti z celého světa. Dostanete tam standard leteckého výcviku vysokého stupně, kdykoli pošlete studenty do IFTS. Je to samozřejmě něco, co si chceme prodat, ale také sdílet zkušenost udělanou s italským letectvem, což je skvělá zkušenost. Úplně nová škola, úplně nová realita. Takže proto tady jsme. A díky, že jste nás zde přijali.
Díky, že jste přijeli, a snad se uvidíme i v České republice.
Rozhodně, přijedu. Určitě.
Na shledanou. Děkuji.