Kongresu Spojených států se nelíbí, že má být nejnovější letadlová loď amerického námořnictva CVN-79 John F. Kennedy uvedena do služby bez schopnosti nasazovat nejmodernější letouny F-35C Lightning II Joint Strike Fighter. Loď má být spuštěna na vodu a pokřtěna koncem letošního roku. A projekt se potýká s rozpočtovým stropem, který stanovil právě Kongres. Jeho cílem bylo udržet celkovou cenu na uzdě - ve skutečnosti, zdá se, povede jen ke zpoždění, a loď by měla být uvedena do služby bez některých významných schopností, jež postupně nabyde v průběhu služby.
CVN-79 je druhou jednotkou třídy letadlových lodí a jaderným pohonem Gerald R. Ford. První loď, CVN-78, byla zpuštěna na vodu v říjnu 2013 a přijata do šlužby v červenci 2017, před dvěma lety, a první nasazení ji čeká v příštím roce, či spíše v roce 2021. Jde o plavidla o plném výtlaku 100 tisíc tun, délce 337 m, vysoká 76 m při 25 palubách, poháněná dvěma jadernými reaktory, které lodím dávají rychlost 30 uzlů (56 km/h) a především neomezený dosah při životnosti 20-25 let. Na palubě nesou řadu obranných systémů, především protivzdušné řízené střely a systémy blízké ochrany Phalanx. Unesou více než 75 letadel. Oproti předcházející třídě lodí Nimitz jsou vybaveny modernějšími radary, parní katapulty nahrazují tzv. EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System), které nepotřebují páru a uvolnily tak na palubě značné místo, přičemž teoreticky zvyšují počet vzletů denně o 25 %, a současně lodi stačí o 25 % menší posádka. Námořnictvo odhaduje, že během 50letého služebního cyklu lodi ušetří díky tomu až 4 miliardy dolarů.
Psali jsme
Pestrá škála odborníků, od trollů na sociálních sítích po íránskou člunovou nebo čínskou lidovou admiralitu již delší čas rozvíjejí atraktivní...
Peníze na prvním místě, ovšem nyní se zdá, že ve své snaze zkrotit bobtnající rozpočet projektu CVN-79, způsobí Kongres jen zdržení. Pro některé členy Kongresu, resp. podvýboru Sněmovny pro námořní sílu a projekci síly, je nepřijatelné, aby „nejnovější letadlová loď nemohla nasadit nejnovější letoun.“ Právě tato schopnost byla v rámci úsporných opatření obětována s tím, že jí bude dosaženo později v průběhu služby, během tzv. PSA (post-shakedown availability), tedy úpravách po první cvičné plavbě, které jsou v případě letadlové lodi Ford v časovém skluzu, a některé převáděny na pozdější období pro běžnou údržbu.
Problém na CVN-78 se týká mj. výtahů pro dodávku pokročilé munice (AWE, Advanced Weapons Elevators), z nichž jen dva z jedenácti budou v říjnu po PSA plně funkční. Výbor pro ozbrojené síly v případě CVN-79 doporučuje upravit cenový strop, který je momentálně 11 miliard dolarů, tak, aby byla loď s uvedením do služby schopná letouny F-35C nasadit. Podobně byl několikrát zvedán i strop v případě CVN-78, a dosáhl 12,8 miliardy dolarů. U následujících dvou jednotek, CVN-80 a CVN-81, to nebude třeba, protože ty jsou údajně pořizovány dohromady a kontrakt počítá s fixní cenou od začátku.
Psali jsme
Pentagon oznámil, že loděnice Huntington Ingalls Industries získaly od amerického námořnictva kontrakt v hodnotě přes 15 miliard dolarů na stavbu...
Jedinou letadlovou lodí, z níž v současnosti může F-35C operovat, je CVN-72 Abraham Lincoln, loď třídy Nimitz. Druhou bude loď CVN-70 Carl Vinson, která prochází údržbou v Bremertonu a znovu vyplnuje v červenci 2020.
Zdroj: USNI News
Tagy