CVN-79 John F. Kennedy - Kongresu USA se nelíbí, že by loď nemohla nasadit letoun F-35

CVN-79 John F. Kennedy - Kongresu USA se nelíbí, že by loď nemohla nasadit letoun F-35

Kongresu Spojených států se nelíbí, že má být nejnovější letadlová loď amerického námořnictva CVN-79 John F. Kennedy uvedena do služby bez schopnosti nasazovat nejmodernější letouny F-35C Lightning II Joint Strike Fighter. Loď má být spuštěna na vodu a pokřtěna koncem letošního roku. A projekt se potýká s rozpočtovým stropem, který stanovil právě Kongres. Jeho cílem bylo udržet celkovou cenu na uzdě - ve skutečnosti, zdá se, povede jen ke zpoždění, a loď by měla být uvedena do služby bez některých významných schopností, jež postupně nabyde v průběhu služby.

CVN-79 je druhou jednotkou třídy letadlových lodí a jaderným pohonem Gerald R. Ford. První loď, CVN-78, byla zpuštěna na vodu v říjnu 2013 a přijata do šlužby v červenci 2017, před dvěma lety, a první nasazení ji čeká v příštím roce, či spíše v roce 2021. Jde o plavidla o plném výtlaku 100 tisíc tun, délce 337 m, vysoká 76 m při 25 palubách, poháněná dvěma jadernými reaktory, které lodím dávají rychlost 30 uzlů (56 km/h) a především neomezený dosah při životnosti 20-25 let. Na palubě nesou řadu obranných systémů, především protivzdušné řízené střely a systémy blízké ochrany Phalanx. Unesou více než 75 letadel. Oproti předcházející třídě lodí Nimitz jsou vybaveny modernějšími radary, parní katapulty nahrazují tzv. EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System), které nepotřebují páru a uvolnily tak na palubě značné místo, přičemž teoreticky zvyšují počet vzletů denně o 25 %, a současně lodi stačí o 25 % menší posádka. Námořnictvo odhaduje, že během 50letého služebního cyklu lodi ušetří díky tomu až 4 miliardy dolarů.

Peníze na prvním místě, ovšem nyní se zdá, že ve své snaze zkrotit bobtnající rozpočet projektu CVN-79, způsobí Kongres jen zdržení. Pro některé členy Kongresu, resp. podvýboru Sněmovny pro námořní sílu a projekci síly, je nepřijatelné, aby „nejnovější letadlová loď nemohla nasadit nejnovější letoun.“ Právě tato schopnost byla v rámci úsporných opatření obětována s tím, že jí bude dosaženo později v průběhu služby, během tzv. PSA (post-shakedown availability), tedy úpravách po první cvičné plavbě, které jsou v případě letadlové lodi Ford v časovém skluzu, a některé převáděny na pozdější období pro běžnou údržbu.

Problém na CVN-78 se týká mj. výtahů pro dodávku pokročilé munice (AWE, Advanced Weapons Elevators), z nichž jen dva z jedenácti budou v říjnu po PSA plně funkční. Výbor pro ozbrojené síly v případě CVN-79 doporučuje upravit cenový strop, který je momentálně 11 miliard dolarů, tak, aby byla loď s uvedením do služby schopná letouny F-35C nasadit. Podobně byl několikrát zvedán i strop v případě CVN-78, a dosáhl 12,8 miliardy dolarů. U následujících dvou jednotek, CVN-80 a CVN-81, to nebude třeba, protože ty jsou údajně pořizovány dohromady a kontrakt počítá s fixní cenou od začátku.

Jedinou letadlovou lodí, z níž v současnosti může F-35C operovat, je CVN-72 Abraham Lincoln, loď třídy Nimitz. Druhou bude loď CVN-70 Carl Vinson, která prochází údržbou v Bremertonu a znovu vyplnuje v červenci 2020.

Zdroj: USNI News

Tagy