Ruský ,,krtek" v nejmodernějších německých ponorkách. Navigační systém může být bezpečnostním rizikem, namítají experti i politikové

Ruský ,,krtek&quote; v nejmodernějších německých ponorkách. Navigační systém může být bezpečnostním rizikem, namítají experti i politikové
Autor: Bjoertvedt, CC BY-SA 3.0|Popisek: Německá ponorka U-35
30 / 03 / 2021, 13:00

V médiích se objevila zpráva, že nejméně 100 německých plavidel včetně ponorek má zabudován ruský navigační systém Navi-Sailor 4100. To může podle mnoha expertů i německých politiků představovat bezpečnostní riziko.

Ruský navigační systém Navi-Sailor 4100 je instalován od roku 2005 na nejméně 100 německých plavidlech včetně dvou ponorek ponorek, informovala Deutsche Welle, deník Bild a další média.

Zařízení bylo vyrobeno společností Transas, která byla založena v Petrohradě v roce 1990. I když byla firma v roce 2018 koupena finskou společností Wärtsilä, její obranná divize zůstala v ruských rukou. Německá vláda se rozhodla právě pro společnost Transas, která instalovala i na nejmodernějších německých ponorkách U-35 či U-36 právě zmíněný navigační systém.

Zde pak vyvstává několik otazníků. Na druhé straně zpráva totiž neuvádí, zda v Rusku sídlící společnost dodala vybavení přímo, nebo zda se prodej konal prostřednictvím finského vlastníka. Dále není jasné, zda bylo dodáno zařízení tzv. ,,na klíč" včetně integrace do systému ponorek a dalších plavidel, nebo byl dodán hardware i software včetně zdrojového kódu a systém byl po prověření německou stranou integrován do plavidel.

Lze předpokládat, že navigační systém bude přímo propojen do systému velení a řízení, tedy jak navigaci lodě včetně použití autopilota, tak i výpočet palebných prvků zbraňových systémů nebo navádění torpéd. Na druhé straně je velmi obtížně představitelné, že někdo soudný by nechal takto plně integrovat necertifikovaný systém do ,,srdce plavidla". Ale občas se dějí věci bez přímé logiky, stačilo by, že systém byl dodán finským partnerem, a tudíž byl považován za bezpečný. Faktem je, že systém byl dodán za vlády sociálních demokratů, kdy tehdejší kancléř Gerhard Schröder měl a doposud má k Rusku velmi blízko.

Nyní je každopádně na Bundeswehru a německém spolkovém úřadu pro vyzbrojování (BAAINBw), aby objasnily, jakým způsobem byl systém pořízen a především integrován.

Bývalí zaměstnanci firmy Transas nyní vyvíjí například bojové drony pro ruskou armádu, a nejen proto je podle řady IT i vojenských expertů ruský navigační systém v německých plavidlech možným bezpečnostním rizikem. Tento systém podle nich může být náchylný ke kyberútoku, sabotáži, nebo jinak manipulován zahraničními rozvědkami.

Data pocházející z ruského navigačního systému mohou pak být hacknuta a dané plavidlo je schopno ztratit i provozuschopnost. Obavy by pak mohly panovat i z toho, že Rusko občas koná námořní manévry poblíž německého pobřeží Baltského moře.

Zprávy zmíněných médií o ruském navigačním systému už také stačily vzbudit pozornost na německé politické scéně, poměrně silná odezva přišla z řad strany Zelených, konkrétně poslance Tobiase Lindnera. Ten apeloval ve svém twitterovém příspěvku na to, aby německá armáda používala software, který je běžný v zemích NATO. Současně by měl Bundeswehr zajistit, aby navigační systém ruské provenience nepředstavoval riziko úniku informací.

Německo se navíc stalo terčem opakovaného kyberútoku v poslední době několikrát. V roce 2015 došlo ke kyberútoku na Spolkový sněm, napaden byl i poslanecký e-mail kancléřky Angely Merkelové. Berlín věří, že za tímto útokem stála Moskva, která to však několikrát odmítla.

 

Zdroj: Deutsche Welle, Bild

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace