foto: GDELS/ASCOD 42
V tendru na nová BVP došlo k posunu, když dnes předal náměstek ministra obrany pro vyzbrojování a akvizice Lubor Koudelka třem uchazečům výzvy k podání finálních nabídek na 210 nových BVP. Jak již nejen SM informoval, probíhají aktuálně také mnohé diskuse a argumentace, jaké podniky by do projektu na nákup nových BVP měly být zapojeny a proč, kolik procent z výroby by měl zabezpečovat český průmysl, případně proč.
Naposledy byly „vody rozčeřeny“ vyjádřením představitele KSČM o údajném požadavku německého Rheinmetallu o navýšení ceny, byť opak je pravdou. Podívejme se na věc z jiného úhlu, tedy jak si stojí v konkurenceschopnosti v některých ekonomicky zajímavých parametrech jednotliví kandidáti.
Cílem není diskutovat technické parametry, ale zmínit právě položku průmyslové spolupráce a její perspektivu. A perspektivnost, tedy další rozvoj projektu, výzkum&vývoj (R&D) a případně spolupráce i na třetích trzích je zřejmě tím hlavním kamenem úrazu, není to ani zda bude podíl 30%, nebo 40% domácího průmyslu.
Psali jsme
V posledním období se více objevují různé články k modernizačním projektům AČR. Hlavní položkou je možnost výroby nových BVP v ČR, jak navrhuje…
Společnost Rheinmetall zaujala svým otevřeným dopisem velmi pragmatický a logický přístup. V téměř sousedním Maďarsku je již podepsán kontrakt na dodávky vozidel LYNX a výstavbu výrobního závodu. Vozidlo si velmi dobře vede v Austrálii i v USA, další země potichu projevují zájem. V prostředí střední Evropy by vznikly např. dvě továrny (Maďarsko a ČR), neboť každá vláda chce vykázat úspěchy na poli zaměstnanosti a volby se, jak víme, blíží.
Maďarsko vyrobí svá vozidla, ČR vyrobí svá vozidla – a co tedy dál. Třeba bude další země usilovat o tato vozidla a pak bude proti sobě soutěžit vozidlo z ČR a vozidlo z Maďarska? A když se dva perou, třetí má užitek. Ale pokud oba výrobci/oba uživatelé spojí síly, mají větší šanci uspět a společně dodávat na třetí trh. A máme tu Win-Win solution. V opačném případě tady bude stát továrna, jež vyprodukovala 210 mašin a od té doby pustne, nezaměstnanost roste, náklady na údržbu areálu jsou enormní. Při spojení sil obou zemí, R&D základny a kapacit je předpoklad dalšího vývoje vozidla i pro jiné uživatele dle specifických požadavků, toto samozřejmě pod taktovkou majitele licence. Ale vždy je to příliv financí a technologií po mnoho dalších let. Budovat továrny je snadné, budovat zisk už tak ne.
Psali jsme
Společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS) podepsala kontrakt se společností Elbit Systems na pásová obrněná vozidla ASCOD. Vozidla…
Obdobně pragmatický přístup má i firma GDELS s vozidlem ASCOD (kdy ASCOD znamená Austrian-Spanish Cooperative Development, tedy rakousko-španělský společný vývoj). Vozidlo pod označením ASCOD je zavedeno v britské armádě pod označením ULAN v rakouské a jako PIZARRO ve španělské (a zmínit lze i britskou úpravu AJAX, nebo objednávku Filipín pod označení SABRAH). Všechny tři armády kooperují při výměně zkušeností z provozu a všichni tři mají své výrobní kapacity. A teď by vznikla další výrobní kapacita – jež prodá pouze sama sobě, takže stejný případ jako uvedeno výše. Proto i GDELS nabízí zapojení českého obranného průmyslu do komplexnějšího řetězce s možností expanze na další trhy a participací na R&D.
No a třetí v řadě je BAE – Hägglunds s CV-90. BAE od počátku prezentuje přenesení technologií do ČR. Tedy kompletní výroba, obdobně jako u ostatních by se odehrávala samostatně v nové české produkční kapacitě. Jenže v průběhu „námluv“ došlo ke změně rétoriky v jednom zásadním bodě. Na začátku BAE prezentuje přenesení technologie a spolupráci na třetích trzích a také přenesení technologie. Takže v porovnání s konkurenty možnost dalších investic, R&D a udržení výroby a generaci zisku dalším prodejem na třetích trzích tady není, a to v době, kdy společnost na globálním trhu oznámila zásadní obchodní úspěchy a strategickou spolupráci se středoevropskými společnostmi, například s VOP CZ, aktivně poptává. Takže stručně parafrázováno – „dodáme technologii to není problém, co bude, pak to je váš problém…"
Psali jsme
Když letos v červenci oznamoval na tiskové konferenci u příležitosti slavnostního uvedení společnosti Rheinmetall do České republiky ředitel…
Proč tato změna? Podle informací z širšího spektra evropského obranného průmyslu má BAE zájem o technologie svědčící o pokročilejším stádiu vývoje nového BVP, náhrady za CV-90. Pokud tomu tak je, a výše uvedené by tomu odpovídalo, pak proč by se BAE zavazovalo ke spolupráci na třetích trzích a R&D, když je to nereálné, respektive by si tvořilo vnitřní konkurenci.
Staré úsloví praví „za vším hledej ženu“, moderní verze praví „za vším hledej tok peněz“. Takže není ani tak důležité v jednotkách, kolik procent domácího průmyslu bude v projektu zapojeno, ale jaká je perspektiva udržitelnosti rozvoje, investic, zisku, R&D, zaměstnanosti apod. Určité kandidáty bychom možná měli.
Tagy