Další poslanec ostře k nákupu děl: Česká munice a český průmysl. Jinak od smlouvy odstupme, říká místopředseda výboru Vích

Další poslanec ostře k nákupu děl: Česká munice a český průmysl. Jinak od smlouvy odstupme, říká místopředseda výboru Vích
Popisek: Radovan Vích (SPD)
16 / 10 / 2020, 15:30

Položili jsme členům Výboru pro obranu několik otázek na téma akvizice samohybných děl CAESAR a míry zapojení českého průmyslu do zakázky. Mezi prvními nám odpověděl místopředseda výboru poslanec Radovan Vích (SPD), podle kterého Ministerstvo obrany nepostupuje transparentně a s péčí řádného hospodáře, "o zapojování českého obranného průmyslu MO více hovoří, než finálně realizuje," říká Radovan Vích v rozhovoru.

  • Při nákupu děl CAESAR byla dopředu ministerstvem obrany vyhlášena podmínka zapojení domácího průmyslu ve výší alespoň 40 procent. O míře zapojení českého průmyslu ale podle nejnovějšího vyjádření MO ještě jasno není a probíhají o tom jednání s dodavatelem. Je podíl českého průmyslu podle Vás jeden z klíčových parametrů?

Míra zapojení domácího obranného průmyslu by měla být při strategických a významných akvizičních projektech v gesci MO klíčovým parametrem, přičemž minimum by mělo být 40%. O zapojování českého obranného průmyslu MO ale více hovoří, než finálně realizuje. To platí nikoliv pouze o dělu CAESAR, ale obecně.

  • Pokud by z jakéhokoli důvodu francouzský partner nechtěl vyhovět českým požadavkům na zastoupení českého obranného průmyslu na zakázce, je podle Vás správně, aby česká strana trvala na svém i za cenu i za cenu odstoupení od nákupu?

Ze strategických nákupů se obecně stalo politikum a způsoby nákupů bez výběrového řízení (vláda – vláda – G2G) nebývá nejlevnější varianta. To je i případ děla CAESAR. Předpokládaná hodnota zakázky činí 5,95 mld. Kč včetně DPH (cca 105 mil. Kč za kus). Dánsko ale koupilo kus za 75 miliónů korun. Pokud by navíc mělo být zastoupení našeho obranného průmyslu nižší než 40%, mělo by MO od smlouvy odstoupit.

  • Jedná z klíčových otázek, je i to, kde by se pro česká děla vyráběla munice. Jestli by jí Armáda ČR kupovala z Francie nebo by se vyráběla v rámci kapacit domácího průmyslu. Měla by podle Vás česká strana trvat na výrobě munice českými firmami?

Už součástí smlouvy má být prvotní dodávka munice, dva simulátory, servisní souprava, školení instruktorů a technického personálu. Kupování munice z Francie je samozřejmě nevýhodné. Potřebujeme silnou a hlavně trvalou podporu domácího zbrojního průmyslu a tím také podpořit zaměstnanost. Tomu by výroba munice v domácích podmínkách jistě prospěla. To vše je navíc ještě umocněno v době pandemie koronaviru, kde dochází všude ve světě k propadům ekonomiky a nástupu hospodářské krize. Jednoznačně bych trval na výrobě munice našimi firmami.

  • Je podle Vás ministerstvo obrany dostatečně aktivní ve vyjednávání, respektive hájí podle Vás dostatečně české národní zájmy při nákupu děl CAESAR?

Obrana s nákupem spěchá a chce při nákupu využít výjimku ze zákona o zadávání veřejných zakázek na nákup vojenského materiálu. Dělo CAESAR má sice dostřel až 55 km, se standardní municí 42 km, to ale neznamená, že je zrovna toto dělo pro naše podmínky vhodné. Naše armáda potřebuje děla pro podporu obrněné brigády při obraně našeho vlastního území a nikoliv pro boje někde v Mali. Smlouva na dodávku by také měla zohlednit veškerou logistickou podporu ze strany dodavatele na celou dobu životního cyklu. Tedy náhradní díly, opravy a ideálně včetně technologie. Čím jsou tyto náklady nižší, tím bývá lepší hodnocení potencionálního zákazníka v rámci smluvního ujednání. Pokud toto ve smlouvě nebude, a nebude k tomuto přihlédnuto, včetně indexace jednotlivých let, tak bude muset být uzavřena další smlouva a nakonec to vše bude stát třeba jednou tolik. To je jasným varováním ministerským úředníkům nejen v souvislosti s nákupem děla CAESAR. Při smluvních ujednáních by vždy měli postupovat transparentně a s péčí řádného hospodáře. Takto se ale MO podle všeho nechová.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace