Další velký krok pro Švédy. Saab otevřel novou továrnu v americké Indianě na výrobu cvičných letounů T-7A Red Hawk

Další velký krok pro Švédy. Saab otevřel novou továrnu v americké Indianě na výrobu cvičných letounů T-7A Red Hawk
Autor: Robert Sullivan, flickr (public domain)|Popisek: T-7A Red Hawk
17 / 10 / 2021, 13:00

Společnost Saab učinila významný krok na americkém území. Bylo otevřeno výrobní zařízení na produkci draku letounů T-7A Red Hawk.

Projekt výroby cvičného letounu T-7A Red Hawk, jenž má v budoucnu nahradit stávající stroj Northrop T-38, se švédskému Saabu začíná vyplácet. Server Defence Blog oznámil, že firma otevřela novou továrnu ve městě West Lafayette ve státě Indiana. Ta se bude významnou částí podílet na výrobě draku zmíněného letounu, který je výsledkem švédsko-americké spolupráce, respektive Saabu a společnosti Boeing.

Saab oznámil v květnu 2019, že West Lafayette se stane místem další švédské expanze na americkém území v souvislosti s vývojem projektu T-7A Red Hawk. Stavba nové továrny pak začala v roce 2020.

,,Je to historický okamžik pro Saab. Technologicky pokročilá továrna a rostoucí pracovní síla je výsledkem pokračujících investicí v USA," prohlásil prezident Saabu Micael Johansson. Do roku 2027 Saab předpokládá, že nové moderní výrobní zařízení přijme až 300 zaměstnanců různých profesí.

Švédové si projektem zajistili přístup na obrovský americký trh a otevření nového výrobního zařízení skýtá další možnosti expanze a jen podtrhuje v globálním měřítku výhodnost spolupráce právě pro švédskou stranu.

Na konci roku 2013 Saab a Boeing uzavřely dohodu o společného pokročilého výcvikového systému. Prototyp byl představen o tři roky později a první let se uskutečnil v prosinci 2016. V září 2018 pak bylo oficiálně oznámeno, že právě nově vyvíjený letoun se má stát náhradou za T-38. O rok později americké letectvo dalo novému stroji název T-7A Red Hawk na počest afroamerických pilotů Mustangů z druhé světové války, tzv. Red Tails, také známých jako Tuskegee Airmen. USAF má zájem o dodávku 351 letounů T-7A.

Ambicí Boeingu rovněž je nabídnout ozbrojenou verzi Red Hawku jako náhradu stárnoucím strojům F-5 a Dassault/Dornier Alpha Jet letectvům po celém světa. Podle Boeingu existuje široký prostor na světovém trhu pro uplatnění 2 600 Red Hawků jako cvičných, respektive lehkých bojových letadel.

Pro zajímavost dodejme, že zatímco jsou Boeing a Saab,,spojenci" na americké půdě, na té kanadské už spolu soupeří. Kanada vybírá nástupce za dýchavičné letouny CF-18 a Saab nabízí svůj JAS-39 Gripen E, Boeing pak F/A-18E/F Super Hornet. Ve hře je také Lockheed Martin se stíhačem F-35. Kanada chce nahradit letouny CF-18, který poprvé vzlétl již v roce 1978, 88 novými stíhači v roce 2022.

 

Zdroj: Defence Blog

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace