Autor fotografie: Defence Imagery / Flickr|Popisek: FV107 Scimitar
Životnost obrněných prostředků na Ukrajině není příliš dlouhá a jejich potřeba tím pádem velmi vysoká. Kyjev je nepochybně vděčný za každý dar. Druhou stranou mince je ovšem využitelnost některých systémů.
Francouzské AMX-10RC byly Ukrajině darovány s poměrně velkou slávou. Problémem byla už jen jejich kategorizace. Ačkoliv se jedná o kolovou platformu bývá někdy stroj označován jako lehký tank nebo také obrněné bojové vozidlo. Jeho hlavní devizou je 105mm dělo, které s kvalitní protipancéřovou municí znamená nebezpečí pro prakticky každý MBT sovětské provenience. Určení AMX bylo primárně jako průzkumné vozidlo. Absolutním nedostatkem je velmi slabý pancíř. Ukrajinci záhy zjistili, že obrněnec lze prakticky nasazovat jen jako stacionární dělostřelectvo v zázemí nebo s palebnou podporu.
Technické specifikace Scimitaru
Kyjev brzy zjistil, že stabilizátor kanónu je nedostatečný pro čelní útok a především, že pancíř nemá dostatečnou tloušťku. V jednom případě střepiny ze 152mm střely pronikly dovnitř vozidla a způsobily explozi munice, jež zabila všechny čtyři členy osádky. Jeden AMX ukořistili Rusové a je vystaven na vojenské výstavě. Podle webového portálu Oryx byly doposud ztraceny čtyři francouzské stroje. Podobným obtížím čelí a zřejmě bude čelit britský Scimitar. Je specifikován jako pásové vojenské průzkumné vozidlo nebo také lehký tank. A podobně jako AMX má velmi slabé pancéřování.
Podle Army Technology je součástí posledního britského balíčku pro Ukrajinu právě Scimitar. Původně bylo zbývajících 97 kusů určeno k likvidaci, ale Londýn zjevně změnil názor, byť počet darovaných obrněnců není znám. Doposud byl zlikvidován zřejmě jen jeden Scimitar a osmnáct prodáno do zahraničí. Součástí balíčku by měly samohybné houfnice AS90 a další bojová vozidla. FV107 Scimitar byl ze služby definitivně vyřazen v roce 2023 v modernizované podobě z roku 2000 Mk II, kdy se jednalo o více než sto kusů.
Modernizaci vyvinula firma BAE Systems Telford. Jak se stalo standardem na základě zkušeností z Iráku byl zesílen pancíř na spodní části vozidla proti minám a improvizovaným výbušným zařízení. Pancíř byl zesílen celkově proti výbuchům a balistickým hrozbám. Došlo ke speciální úpravě sedadel tak, aby byl v případě výbuchu miny co nejméně ohrožen život osádky. Dalším úkolem bylo zvýšit životnost Scimitaru a snížit náklady na údržbu, což je symptomatické pro poslední léta všech západních armád, dokud nepřišel konflikt na Ukrajině, který vše mění.

Váha Scimitaru se zvýšila z původních osmi tun na 12. Vozidlo přesto zůstalo velmi agilní a pohyblivé. Obdrželo nový motor Cummins BTA o objemu 5,9 litru a automatickou převodovku, které slibovaly mnohem větší životnost. Jenže v každém případě konstrukce nadále zůstala hliníková a ochrana účinná především proti palbě z lehčích ručních zbraní a střepinám. Došlo k vylepšení kol i pásů opět především kvůli snížení provozních nákladů vozidla. Součástí výzbroje je spřažený kulomet 7,62 mm se 2 000 náboji.
Nasazení Scimitarů
Vozidla byla nasazena ve válce o Falklandy. Jeden Scimitar byl těžce poškozen minou, ale posádka přežila bez zranění a byla vyzvednuta Chinookem. FV107 má 30mm rychlopalný kanón se zásobou 165 střel, kterým zřejmě dokázal sestřelit argentinský Skyhawk. Scimitary se dále účastnily První války v Perském zálivu, kde zaútočily proti iráckým T-62 a zvládly je vyřadit. Jedno vozidlo dostalo zásah a střela proletěla hliníkovou konstrukcí. Dalšími operacemi byla Druhá válka v Perském zálivu a Afghánistán.
Nasazení na Ukrajině bude minimálně problematické. Francouzské AMX mají alespoň dělo velké ráže a jsou tedy nasaditelné jako palebná podpora. 30mm kanón Scimitaru je jednoduše určený pro boj zblízka. Stroj se jasně nehodí pro čelní útoky, ale sporné je už i jeho primární určení, což je průzkum. S rozvojem moderních ATGM jako je Javelin, slabě pancéřovaná vozidla beznadějně zastarala. Smrtelných rizik pro FV107 je na bojišti obrovské množství. Od kumulativní munice přes FPV drony až po právě přenosná ATGM. Takže je skutečně velkým otazníkem využití těchto nemoderních prostředků.