Dardo: Dlouhá cesta k italskému bojovému vozidlu pěchoty

Dardo: Dlouhá cesta k italskému bojovému vozidlu pěchoty
foto: www.esercito.difesa.it (CC BY 2.5)/BVP Dardo

Na BVP se začalo pracovat na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, nicméně první sériově vyráběné stroje převzala italská armáda až v roce 2002.

Historie BVP Dardo z dílny známé italské značky Iveco je velmi zajímavá. Vozidlo začalo vznikat již na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let a v roce 1986 byly hotové první prototypy. Zdálo se, že se italská armáda již brzy dočká prvních vozidel, které měly nahradit zastaralé obrněné transportéry M113. Představitelé italské armády však připomínkovali zejména konstrukci vozidla, s níž nebyli zcela spokojeni, která tak musela být následně upravena.

Další průtahy pak byly zapříčiněny jednáním o podpisu smluv na nová BVP. Až v roce 1998 byl podepsán kontrakt na dodávku 200 sériových vozidel Dardo. První kus měl být dodán v květnu 2002 a dodávky dokončeny v roce 2005.

Délka 23tunového vozidla činí 6,7 m, šéřka 3,0 m a výška 2,64 m. Posádku tovří tři lidé - velitel, střelec a řidič a šestičlenný výsadek. Pohon vozidla zajišťuje turbodieselový motor Iveco – Fiat 6V MTCA o výkonu 382 kW. Maximální rychlost činí 70 km/h, dojezd 600 km. Co se týče pancéřování, je vyrobeno z hliníkových slitin, které může být zesíleno přídavnými ocelovými nebo keramickými bloky.

Výzbroj Darda se soustřeďuje v dvoumístné otočné věži Hitfist 25. Hlavní zbraň tvoří automatický kanon Oerlikon ráže 25 mm, což je  však v dnešní době poměrně slabá výzbroj. S kanonem je spřažen kulomet ráže 7,62 mm. Dále vozidlo disponuje protitankovými řízenými střelami TOW, či zadýmovacími granáty pro pasivní ochranu stroje.

BVP Dardo provozuje pouze Itálie a má jich k dispozici 200, a to v základní verzi, tedy bojovém vozidlu pěchoty. Dardo se mimo jiné účastnilo operací v Iráku v roce 2004, 10 vozidel Dardo posílilo i italské vojenské zastoupení v Afghánistánu.

Zajímavostí je, že výrobce Iveco mělo zájem vozidla Dardo dodat České republice v rámci počáteční fáze obřího  tendru na nákup 210 nových BVP. Nicméně italské řešení bylo nakonec škrtnuto ze seznamu, protože, jak informoval server euro.cz, Iveco nedodalo české straně potřebné informace, které byly klíčové pro setrvání vozidla Dardo v dalším průběhu tendru.

Je rovněž zajímavé si všimnout počtu osob ve výsadku, jenž činí 6 vojáků, což je stejné jako u BVP PUMA, zařazeném v německém Bundeswehru. Jednou z věcí je, že DARDO pochází konstrukčně z počátku milénia, druhou věcí je, jak bylo koncipováno organizační složení mechanizovaných jednotek. Tedy Německo a Itálie a další státy nechápou vývoj ozbrojených bojů v současnosti, nebo AČR plánuje nákup vozidel poplatných taktice sedmdesátých a osmdesátých let. A argument zařazení specialistů na roboty tak není zrovna ideální, specialista nahradí jiného bojovníka, navíc AČR má tabulkově jen 30 000 osob, a to včetně nejvyššího velení a administrativy.

 

Tagy