Debaty o reaktivaci F-117 Nighthawk jsou nejspíš jen nostalgickou iluzí. Oslnivý ,,stealth comeback" se zřejmě konat nebude

Debaty o reaktivaci F-117 Nighthawk jsou nejspíš jen nostalgickou iluzí. Oslnivý ,,stealth comeback&quote; se zřejmě konat nebude
Autor: flickr.com (CC BY 2.0) |Popisek: F-117
09 / 06 / 2018, 11:15

Lockheed F-117 Nighthawk byl prvním letoun, zkonstruovaný s technologií stealth. Vyřazen z provozu byl před deseti lety, v roce 2008. Od té doby občas probleskávaly většinou kusé informace o tom, že by se mohl vrátit do služby.

F-117 byl uveden do provozu před 35 lety a své renomé si dokázal získat zejména při nasazení ve válce v Perském zálivu v roce 1991. Zde letoun využíval své stealth funkce, takže nedošlo během konfliktu k žádnému sestřelu tohoto stroje.

psali jsme: Video: Strategické bombardéry B-52, B-1 a B-2 nad Guamem

V roce 2008 byl F-117 vyřazen ze služby z důvodu znatelného pokroku v technologiích a zejména nástupu letounů F-22 Raptor, rovněž využívajících schopnosti stealth, a samozřejmě letounu 5. generace F-35. Občas se však setkáváme s informacemi, že by mohlo případně dojít k reaktivaci těchto osvědčených letounů, otázkou je však, proč by to USAF dělalo, když má technologicky vyspělejší F-22 či F-35? Vyřazené stroje by místo toho mohly být použity k testování nových vyvíjených technologií. Rovněž by se mohly uplatnit v rámci testování nových radarových systémů.

F-117

I když již F-117 není oficiálně 10 let ve službě, několik desítek strojů si USAF nadále udržuje v provozuschopném stavu, takže další využití pro letouny, aniž by byly znovu zařazeny do služby, by se mohlo najít. Spekulace  o dalším využití F-117 přiživily i záběry, které se před nějakým časem podařilo natočit na Nevadském letišti, kdy jeden z návštěvníků zachytil rozjíždějící se F-117.

psali jsme: Video: Nejvyspělejší strategický bombardér světa B-2

Koneckonců americká vláda, respektive Kongres, který v roce 2008 rozhodl o vyřazení 52 F-117, si nikdy definitivně nezavřel vrátka k tomu, že by mohly být stroje reaktivovány v budoucnu kvůli potenciálně hrozícímu vojenskému konfliktu většího rozsahu. Navzdory některým mediálním spekulacím a hlasům nadšenců, že by se mohl F-117 vrátit do služby, však nejspíš zůstane realitou, že jej pravděpodobně čas od času uvidíme jen na nebi již jako ozdobu některé ze světových air show.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace