Definitivní konec Armaty – Rusko obnovuje výrobu T-80 z roku 1976

Definitivní konec Armaty – Rusko obnovuje výrobu T-80 z roku 1976
Autor fotografie: Alan Wilson CC BY-SA 2.0|Popisek: Ilustrační fotografie tanku T-80 BV
10 / 09 / 2023, 16:45

Ruská armáda uložila koncernu Uralvagonzavod úkol obnovit výrobu tanků T-80 s motory s plynovou turbínou, řekl generální ředitel společnosti Alexander Potapov v pořadu na televizním kanálu Zvezda.

"Tohle je úkol, alespoň nám ho stanovila armáda. A nyní aktivně spolupracujeme, pracujeme na těchto otázkách s ministerstvem průmyslu a obchodu, protože to vyžaduje nové kapacity," řekl Potapov.

Hlavní bitevní tank T-80 vstoupil do služby v roce 1976. Jeho hlavním rozdílem oproti dalším sovětským tankům bylo použití plynové turbíny, pro kterou se tank mezi sovětskými tankisty nazýval „létající“. Tento tank na rozdíl od svých naftových kolegů startuje při teplotě minus 40 stupňů a v přímém směru dosahuje rychlosti až 80 kilometrů v hodině. Bojová hmotnost je okolo 46 tun.

Video: YouTube

Nejmodernější modifikací je T-80BVM, vznikají v Omsktransmaš hlubokou modernizací T-80BV , který slouží od roku 1985. Nejnovější verze tanku je vybavena upraveným motorem GTD-1250 o výkonu 1250 koní, modulárním systémem dynamické ochrany Relikt a antikumulativními mřížkovými clonami.

Na ruských webech se spekuluje, že zadání na obnovení výroby T-80 vychází z efektivity tohoto stroje v ruské válce na Ukrajině a také je jeho výroba jednodušší než technologického demonstrátoru Armata, který Rusové používají jako takzvaný „show car“ na přehlídkách.

T-80 ale selhal během první čečenské války, kdy Rusko přišlo v městských bojích o velké množství těchto strojů. Z toho důvodu nebyl vlak nasazen během dalších agresí Moskvy a tank byl stažen k jednotkám operujícím na severu, kde se hodí jeho schopnost startovat během teplot hluboko pod nulou.

Svůj návrat tank zažil až během ruské agrese proti Ukrajině v roce 2022.

Vývoj nového tanku T-14 Armata probíhal 11 let a byl pronásledován zpožděními, redukcí plánované velikosti tankových uskupení a zprávami o výrobních problémech. Větší a objemnější tank než ostatní ruské stroje představuje pro ruskou armádu také představuje logistické problémy.

Britské ministerstvo obrany přineslo informace, že ruské síly se zdráhaly přijmout první tranši T-14, která jim byla přidělena, protože vozidla byla v tak špatném stavu.

Zdroj: Ria Novosti, X.com, Newsweek

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.