foto: VOP CZ
Jedním z prvních kroků, které provedl Marek Špok ve funkci ředitele státního podniku VOP CZ po svém návratu v létě 2022, byl podpis smlouvy o zprostředkování mezi VOP CZ a mohelnickou společností MONTIX, a.s. Smlouva má hodnotu 3 miliony korun (po opravě v Registru smluv 300 tisíc) bez DPH. VOP CZ má podle článku I zájem rozšířit počet svých zaměstnanců. Počet a datum jejich nástupu je ve smlouvě zveřejněné v registru smluv začerněn, ale z jednoho z bodů vyplývá, že jde o 10 (slovy deset) nových zaměstnanců.
Oprava: V Registru smluv byla opravena částka z původně uvedených 3 milionů Kč bez DPH na 300 tisíc Kč bez DPH. Smlouvy jsou zveřejňovány dle zákona č. 340/2015 Sb. Povinnost zveřejňovat smlouvy má mj. státní podnik, který je také zdrojem původní informace.
Vyjádření spol. Montix: "Zatímco běžná cena za zprostředkování pracovníka jsou jeho dva až tři platy, tak na základě zmiňované smlouvy mezi VOP CZ a agenturou práce Montix zajišťuje pracovní agentura deset nových, odborných výrobních pracovníků ze zahraničí včetně výběrových řízení na místě, úhrady letenek a vyřízení všech formalit za 2 x 15 000,- Kč u každého. Jde o pracovníky profesí, které dlouhodobě chybí na českém pracovním trhu. VOP CZ uhradí 15 000,- při nástupu nového pracovníka a druhých 15 000,- v případě, že pracovník v pracovním poměru setrvá a zaměstnavatel je s ním spokojen."
Jednou z výhrad vůči VOP CZ ve vztahu k zakázce na pásová BVP, která zaznívá opakovaně, je nedostatečná výrobní kapacita a s ní spojená otázka počtu, kvality a zkušeností zaměstnanců. Těch nadto v uplynulém období ubývalo. Státní podnik, který vykázal po mnohaletých ztrátách v řádech desítek milionů korun zcela zanedbatelný zisk v řádu stovek tisíc korun, utrácí za zprostředkovatelskou smlouvu tři miliony korun (po opravě v Registru smluv 300 tisíc), za které chce získat deset nových zaměstnanců.
Psali jsme
Státní podnik VOP CZ má sehrát klíčovou roli ve sledované zakázce pásových BVP, která chce Česká republika koupit od Švédského království. Jde o ty...
Státní podnik se obrací na zprostředkovatele, který má jeho nové zaměstnance vyhledat, ověřit jejich kvalifikaci a ochotu ve VOP pracovat. VOP bude společnosti MONTIX platit za zprostředkování přijetí každého zaměstnance ve dvou částech. Jednak po nástupu nového zaměstnance do práce, a jednak po uplynutí zkušební doby, bude-li pracovní poměr dále trvat.
VOP CZ v posledních třech letech výrazně snížil mzdové náklady z 294 mil. Kč na 222 mil. Kč. Oproti roku 2020 zaznamenal pokles počtu zaměstnanců v dělnické kategorii o 53 osob, o více než 12 %, zatímco mzdové náklady klesly o bezmála 25 %. Celkem měl podnik v roce 2021 633 zaměstnanců proti 697 v roce předchozím.
Bez zajímavosti také není hodnocení VOP CZ jako zaměstnavatele, které najdeme na atmoskop.cz. Stabilitu a budoucnost firmy pozitivně hodnotí jen 58 % zaměstnanců, slušné a férové jednání pozitivně hodnotí 56 % zaměstnanců, a s výší příjmu je spokojeno jen 54 % zaměstnanců, kteří podnik hodnotili. Mezi slovním hodnocením zaujme například výrok "minimální osobní odpovědnost a všechno trvá dlouho" od bývalého zaměstnance oddělení kontroly kvality, "vadí mi přístup zakladatele k vlastnímu podniku (tedy Ministerstva obrany, pozn. red.). Chybí dlouhodobá strategie podniku" od současného zaměstnance obchodního oddělení, který ve firmě pracuje přes deset let nebo "absolutní nekomunikace vyššího vedení. Zavádění a rušení novot stojí za..." od současného zaměstnance oddělení výzkumu a vývoje.
Psali jsme
K jakému účelu slouží dozorčí rada státních podniků zřizovaných ministerstvem obrany? Tuto otázku si klademe od 20. schůze sněmovního výrobu pro obranu,...
Za této situace pak přichází smlouva o zprostředkování v hodnotě tří milionů korun (po opravě v Registru smluv 300 tisíc) bez DPH, kterou chce VOP CZ získat deset nových zaměstnanců. V registru smluv je tento údaj v odstavci 1, Článek I, začerněn. Ale již v odstavci 2 je explicitně jako účel smlouvy uveden bez začernění. Nelze si nepoložit otázku, zda by nebylo efektivnější tyto prostředky využít pro motivaci nových zaměstnanců přímo, jde konec konců v celkové částce o 300 tisíc (po opravě 30 tisíc) korun na jednoho. Je obtížné přijmout, proč považuje VOP CZ za efektivní namísto přímého vyhledávání a motivace nových zaměstnanců platit zprostředkovatele. Podnik samozřejmě má své personální oddělení a personální ředitelku, kterou je Ing. Romana Císařová.
Zdroj: Registr smluv, atmoskop.cz
Tagy