Dny NATO 2021 nabídly návštěvníkům pestrý a atraktivní program

Dny NATO 2021 nabídly návštěvníkům pestrý a atraktivní program
Autor: foto: redakce|Popisek: JAS-39 Gripen
18 / 09 / 2021, 20:00

Od sobotního zahajovacího seskoku po závěrečný průlet stíhacích letounů švédské značky SAAB z výzbroje českého, maďarského a švédského letectva byl letošní program navzdory určitým omezením daným protiepidemickými opatřeními nabitý atraktivní podívanou. Švédsko je letošním partnerským státem a SAAB generálním partnerem. Speciálními partnery pak jsou CSG a TATRA TRUCKS, a mezi hlavními partnery najdeme kromě dalších také přední společnosti obranného průmyslu jako LEONARDO, RHEINMETALL, LOCKHEED MARTIN, BAE SYSTEMS, BELL a další.

Švédsko jako partnerský stát se v průběhu dne prezentovalo řadou velmi atraktivních vstupů díky své historické letce (Swedish Historical Flight), která nabídla zážitek při vystoupení letounů J29F Tunnan, stíhacího letounu z 50. let, tedy generace legend typu MiG-15 nebo F-86 Sabre, nebo jeho nástupce SK 35C Draken, zařazeného do služby v roce 1960 a nasazeného u bojových jednotek až do roku 1999, vyznačující se dvojitým delta křídlem. Draken byl současně první plně nadzvukové letadlo zařazené v západní Evropě do služby.

Odpoledne pak přišel na řadu další ze švédských draků, AJS37 Viggen, o desetiletí mladší než Draken a ve své době jeden z nejpokročilejších stíhacích letounů vůbec, který od listopadu 2005 nahradily ve službě nám dobře známé Gripeny. Ty pak představilo nejen švédské letectvo, ale také maďarské a samozřejmě to české.

Protože se blíží doba, kdy se v České republice začneme s naléhavostí zabývat budoucností nadzvukového letectva, a protože nejpravděpodobněji svedou souboj o přízeň AČR dva výrobci s poměrně vyrovnanými šancemi, nemohou v programu Dnů NATO chybět ani potenciální vyzyvatelé SAABu a Gripenů, v rámci Aliance nejrozšířenější stíhací letouny od společnosti LOCKHEED MARTIN, ikonické F-16, a především letoun 5. generace F-35 Lightning II. F-16 představily ve dvou ukázkách týmy dvou spojenců a současně regionálních rivalů, Zeus Demo Team z Řecka (115. bojový pluk) a později odpoledne také Solo Turk Demo Team z Turecka.

reaper

Armáda České republiky nabídla sérii ukázek v podání 102. průzkumného praporu, 22. vrtulníkové základny, 7. mechanizované brigády, 21. základny taktického letectva. Krátce po jedné hodině předvedl nově zformovaný 43. výsadkový pluk hromadný bojový výsadek.

Stranou ale nezůstala ani policie, celní správa nebo hasiči. Záchranný útvar HZS ČR předvedl svou výzbroj v podobě vozidel Tatra. Mezi produkty českého zbrojního průmyslu, které byly v průběhu nabitého sobotního programu představeny, je třeba zmínit akrobatické vystoupení cvičného letounu L-39NG od AERO VODOCHODY. K tomu je třeba dodat, že letoun se dlouhodobě potýká s četnými problémy, o nichž jsme na stránkách SM pravidelně informovali. Jeho vývoj můžeme hodnotit jako nedokončený a přinejmenším sporný je též jeho exportní potenciál. 

Dále mohli diváci vidět obrněné vozidlo TITUS ve variantě Místo pro koordinaci palebné podpory (MKPP) vystavené společnosti TATRA DEFENSE VEHICLE, a mezi těmi zahraničními pak především pásová bojová vozidla ASCOD od společnosti GDELS, která se představila v dynamické ukázce, moderní LYNX od společnosti RHEINMETALL s atraktivní kamufláží, a CV90 od společnosti BAE SYSTEMS, jež ovšem nebylo možné vidět v očekávané verzi BVP, nýbrž pouze ve variantě lehkého tanku. Když hovoříme o tancích, tak vyhledávaným vozidlem byl na víkendové akci i Leopard 2A7.

dny nato

Na NATO Days nechyběla ani společnost Retia, jež stojí za vývojem prvního českého víceúčelového radaru pro detekci a sledování pozemních a nízkoletících cílů, jako jsou například drony, a také radaru ReTwis, kterým lze sledovat pohyb osob za pevnou překážkou. Retia na NATO Days se zásadním způsobem podílí na projektu systémů protivzdušné obrany Spyder, jehož akvizice pro AČR vrcholí.

Návštěvníci měli příležitost si prohlédnout také stroj F-18 kanadského letectva ve statické ukázce. Společnost BELL prezentovala víceúčelové vrtulníky VENOM a bitevní vrtulníky VIPER, které budou v následujících desetiletích tvořit páteř českého vrtulníkového letectva.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace