Dny NATO 2021 úspěšně skončeny: "Nemůžete bojovat s tím, co nevidíte," řekl viceprezident Lockheed Martin

Dny NATO 2021 úspěšně skončeny: &quote;Nemůžete bojovat s tím, co nevidíte,&quote; řekl viceprezident Lockheed Martin
Autor: foto: redakce|Popisek: Lockheed Martin F-35A Lightning II
19 / 09 / 2021, 18:00

Po více než vydařené sobotě pokračoval nabitý program letošních jubilejních Dnů NATO a Dnů Vzdušných sil AČR na letišti Leoše Janáčka v Ostravě-Mošnově také v neděli. Návštěvníci mohli obdivovat techniku historickou i nejmodernější, ve statických i dynamických ukázkách, na zemi i ve vzduchu. Vojenskou i civilní. Celkem šlo během víkendu o 19 hodin programu. Omezení počtu návštěvníků jeho atmosféře příliš neubralo. Počasí dopoledne bohužel zabránilo společnému seskoku českých, slovenských a izraelských výsadkářů, a zrušeny musely být kvůli počasí i některé další body programu.

Dnešní program slavnostně zahájil premiér Andrej Babiš. Ve svém projevu zdůraznil význam česko-izraelských vztahů, ocenil výkon AČR při afghánské evakuaci a vyjádřil názor, že v Afghánistánu měly západní síly zůstat. Vyloučil navázání diplomatických vztahů s vládou Talibanu. Za prioritu NATO označil ochranu východního křídla Aliance. Zásahy proti těm, kdo poskytují zázemí mezinárodnímu terorismu, by měly být podle jeho slov napříště krátké a chirurgicky přesné. Řekl také, že se nelze v obraně spoléhat jen na spojence, ale je třeba se moci spolehnout sami na sebe. Ministr obrany Lubomír Metnar pozval návštěvníky do "modernizačního koutku", v němž AČR představuje rozdíly mezi starou a zaváděnou technikou, a poděkoval zdravotníkům a příslušníkům ozbrojených s bezpečnostních složek za boj proti COVID-19, za pomoc při likvidaci následků tornáda a evakuaci z Afghánistánu. Přítomné pozdravil také veterán 2. světové války, stíhací pilot RAF, generál Emil Boček.

MQ-9

Hned za vstupem číslo 1 čekaly návštěvníky mimořádné kusy letecké techniky v podobě bezpilotního letounu General Atomics MQ-9 Reaper určeného především k ničení pohyblivých pozemních cílů a účastnil se cvičení Amble Strike 2021, nebo bojového letounu 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II. Viceprezident společnosti LOCKHEED MARTIN Randall L. Howard neskrýval ambice s tímto letounem promluvit do budoucího řešení otázky českého nadzvukového letectva: "Nebudujeme své vzdušné síly jako aerokluby, ale primárně pro odstrašení potenciálního nepřítele a s výhledem na desítky let. Nikdo nemůže bojovat s něčím, co nevidí," řekl redakci SM s tím, že letoun pořizuje stále více zemí, čímž výrazně klesají jeho pořizovací i provozní náklady a stává se dostupnějším.

O pár kroků dále již měli návštěvníci unikátní příležitost projít nákladovým prostorem konvertoplánu CV-22 Osprey Letectva Spojených států. Letoun je variantou rozšířenějšího MV-22 z výzbroje námořní pěchoty, a existuje také varianta pro námořnictvo označovaná CMV-22. Letoun schopný kolmého vzletu a přistání je neocenitelným prostředkem podpory a logistiky. Kombinace rychlosti letu a schopnosti přistát na velmi malé ploše bez potřeby přistávací či vzletové dráhy je nedocenitelnou. CV-22 letectvo využívá mj. a především pro operace speciálních sil.

UH-60 Black Hawk

Po dvou obrovských transportních letounech, A400M Atlas německé Luftwaffe a ohromném C-5 Galaxy záložního velitelství USAF se návštěvníkům nabídl pohled na bitevní vrtulník AH-64 Apache nebo na neméně proslulé víceúčelové UH-60 Black Hawk. Vydal-li se pak návštěvník doprava, prošel kolem vystavených stíhacích letounů F-16 Fighting Falcon a také F/A-18 Hornet kanadského letectva, a nemohl přehlédnout protiletadlový systém KUB, který AČR v následujících letech nahradí systémem SPYDER. Měl možnost prohlédnout si zmíněný „modernizační koutek“ a v něm například rozdíl mezi vysloužilými vozidly UAZ a zaváděnými vozy Toyota Hilux.

F-16

Společnost BELL představila návštěvníkům bitevní vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom, kterému ovšem Američané neřeknou jinak než Yankee. Symbolicky byly umístěny po boku českého Mi-35 v atraktivním markingu na počest čs. letců 311. bombardovací perutě RAF. Na první pohled bylo zřejmé, že oba americké stroje jsou svou jednotkou námořní pěchoty intenzívně nasazovány v ostré službě. Nešlo o nablýskané kusy z výrobní linky.

Vydal-li se návštěvník od C-5 doleva, dostal se do prostoru soustředění pozemní techniky. K vidění byly jednak vozy TATRA Hasičského záchranného sboru včetně zodolněné cisternové stříkačky CZS 40 s pancéřovanou kabinou s filtroventilací od společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE určené k likvidaci požárů v místech s rizikem nevybuchlé munice nebo třeba v chemických provozech. Hasičské vozy a jejich osádky se ostatně předvedly v atraktivní dynamické ukázce.

CZS 40

O něco dále pak byla k dispozici pestrá paleta vojenské pozemní techniky včetně hlavních bitevních tanků T-72M4CZ a Leopard 2A7, pásového bojového vozidla pěchoty PUMA nebo kolového obrněného transportéru BOXER německého Bundeswehru, české Pandury II ve variantách KBVP i nových KOVS a KOVVŠ a množství dalších vozidel, mj. dálkově ovládaný odminovací systém Božena 5.

Leopard 2A7

Ve VIP vyhrazeném prostoru byly kromě dalšího k vidění jednak Gripen českého letectva v expozici generálního partnera letošního programu švédské společnosti SAAB, jednak maketa 1:1 jeho možného soupeře v kontextu výběru výzbroje českého nadzvukového letectva, letounu F-35 Lightning II americké společnosti LOCKHEED MARTIN. A přehlédnout nebylo možné ani pásové bojové vozidlo pěchoty LYNX KF41 od Rheinmetallu. Podle slov viceprezidenta společnosti Olivera Mittelsdorfa se právě rozbíhá jeho sériová výroba v Maďarsku a na dobré cestě jsou programy jak v Austrálii, kde by LYNX mohl nahradit transportéry M113, tak ve Spojených státech, kde má ambici nahradit BVP M2 Bradley. V dynamické ukázce již dopoledne představila svůj ASCOD společnost GDELS. BVP CV90 od BAE SYSTEMS bohužel k vidění nebylo - společnost představila vozidlo CV90105 jako lehký tank s kanónem ráže 105 mm.

Lynx KF41

Na obloze se podobně jako v sobotu střídaly historické letouny, s nimiž do Ostravy přiletěla Švédská historická letka, se slovenským MiGem-29, řeckými a tureckými F-16, rakouským Eurofighterem, L-39NG, vrtulníky AČR. Počasí znemožnilo let třeba dopravnímu letounu C-47 Dakota Battle of Britain Memorial Flight. K vidění na zemi pak byly kromě atraktivních ukázek v podání jednotek AČR také ukázky zásahů Policie nebo výcviku služebních psů.

Program byl završen průletem vrtulníků v českých, slovenských, německých, belgických a švýcarských barvách.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace