Dokonalý letoun? Nadzvuková rychlost může být problémem pro stealth povrch strojů F-35

Dokonalý letoun? Nadzvuková rychlost může být problémem pro stealth povrch strojů F-35
13 / 09 / 2019, 14:30

U verzí F-35B a F-35C může dojít ve velmi vysokých výškách a letu při rychlosti větší než Mach 1,2 k poškození stealth povrchu těchto letounů 5. generace. Chce se s tímto problémem ale opravdu Pentagon popasovat?

Je dobře známo, že nic není na světě dokonalé, ani americké letouny 5. generace F-35. Problém, o němž se příliš nehovoří, představuje nadzvuková rychlost vyvíjená těmito stroji. Verze F-35B a F-35C totiž trpí nedostatkem, který se týká jedné z klíčových vlastností stroje - schopnosti stealth, respektive jeho citlivého stealth povrchu.

Jak uvádí server Defense News, v extrémně vysokých výškách mohou letouny F-35B a F-35C letět nadzvukovou rychlostí pouze velmi krátkou dobu, protože riskují strukturální poškození stealth povrchu letounu. Tento problém tak může v konečném důsledku být překážkou k tomu, aby letoun F-35C prováděl ve vzduchu nadzvukové stíhání.

Pentagon ani výrobce Lockheed Martin podle serveru Defense News se však příliš nemají k tomu, aby tento důležitý problém, který zahrnuje i drak letounu či velké množství antén umístěných na zadní části stroje, vyřešili. Prý to není ani nutné, protože podle výrobce Lockheed Martin se tento problém objevuje jen zřídka, proto není nutné závadu odstranit.

Zmíněné potíže se poprvé objevily v roce 2011 v průběhu testů, kdy oba letouny F-35B a F-35C letěly rychlostí Mach 1,3 a 1,4, což bylo zjištěno během následné inspekce v listopadu 2011. Šlo o ,,termální poškození" stealth povrchu, které bylo patrné na pravé i levé straně horizontálního ocasu.

Viceadmirál Mat Winter, který je zodpovědný za program F-35 v Pentagonu, před časem řekl, že ministerstvo obrany podniklo některé kroky ke zmírnění tohoto problému, ale současně dodal, že vláda ho nehodlá úplně odstranit, čímž ovšem vzniká určité riziko. Letouny budou tak mít napříště nařízeno se pohybovat v určité omezené výšce. Winter dodal, že problém se vyskytl pouze u verze F-35B a F-35C. Generální manažer pro program F-35 Greg Ulmer prohlásil, že nebyly zaznamenány případy poškození stealth povrchu v operačním nasazení letounů, podle něho se tyto ,,incidenty" projevily jen v testovacích podmínkách a je nepravděpodobné, že by se projevily v ,,ostrém" nasazení. Podle něho nový stealth povrch letounu, představený před časem, je navržen tak, aby vydržel vyšší teploty způsobené forsáží a také to, co nazval ,,termální tlakovou vlnou".

Zůstává tak otázkou, zda představitelé Pentagonu i US Navy nepřistupují k problému až příliš liknavě a nebagatelizují jej ,aby z toho F-35 vyšel ,,vítězně" jako dokonalý stroj. 

 

Zdroj: defensenews.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace