foto: flickr.com (public domain)/F-35
USAF usiluje o to, aby stíhač 5. generace F-35 byl v provozu pokud možno ještě 50 let. Během této doby vzniknou nové, respektive vylepšené verze. Americké letectvo nyní koncentruje svou pozornost zejména na Block 4.
Letoun 5. generace F-35 až do roku 2070? Taková je představa USAF, která proto činí praktické kroky. Aby tento plán nakonec vyšel, musí USAF o stroj náležitě pečovat, modernizovat ho a přinášet nejnovější upgrady zbraňových, elektronických, komunikačních a rovněž softwarových systémů stíhače 5. generace.
Doporučujeme
Poslední americký letoun svého určení, Convair F-106 Delta Dart, sloužil v roli záchytného stíhače relativně velmi dlouhou dobu, od 60. do 80. let...
Americké letectvo soustředí svou pozornost zejména verzi Block 4, který má podle plánu v roce 2022 vstoupit do provozu. Otázkou je, zda se to stihne, protože program nabírá zpoždění a současně se prodražuje. Block 4 má však také ambice odstranit pokud možno technické a jiné nedodělky, které dlouhodobě stíhač trápí.
A co má tedy nová varianta přinést? Co se týče zbraňových systémů, bude do nové verze integrována ,,chytrá puma" GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II). ,,Chytrá" puma StormBreaker absolvovala v roce 2018 první fázi testování, která dopadla úspěšně. V praxi se ukázalo, jak puma funguje ve všech operačních režimech. ,,Chytrá puma" má schopnost za každého počasí a podmínek zasahovat své cíle, a to jak statické, tak pohyblivé. Jednou z hlavních předností pak bude ničení cílů na velkou vzdálenost, a i z tohoto důvodu se má " GBU-53/B SDB II stát klíčovým zbraňovým prvkem ve výbavě USAF.
Použitím ,,chytrých bomb" v módu ,,vzduch - země" i na velkou vzdálenost se celkem podstatným způsobem změní operační taktické možnosti letounu. Důvodem je, že při použití bomb s malým průměrem bude shoz bomb obtížně zjistitelný radary a na rozdíl od střel ,,vzduch - země" nebude při odpálení a navigaci na cíl různými tepelnými nebo IČ/UF senzory bomba detekovatelná, tedy nebudou aktivována protiopatření.
Psali jsme
Altay představuje turecký hlavní bojový tank 4. generace, ze jehož vývojem stojí společnost Otokar, na vývoji se rovněž aktivně podílela...
Úspěšná integrace pumy s letounem pak otevře F-35 zcela nové útočné možnosti a má představovat pomyslný předěl v rozvoji vzdušných zbraňových systémů, již z toho pohledu, že USAF investovalo v roce 2015 do programu Small Diameter Bomb II. nemalé finanční prostředky (cca 700 milionů dolarů) a přirozeně očekává výsledky.
U zbraňových systémů se ještě zastavme. Dalším prvkem ve vylepšené výbavě má být ,,Sidekick", nový pomocný držák, který umožní, aby letoun mohl nést o dvě rakety AIM-120 AMRAAM více. F-35 může v současné době nést 4 tyto rakety při zachování schopností stealth. Držák umožní, aby F-35 disponovala celkem 6 raketami AIM-120 AMRAAM, což přirozeně zvýší útočné možnosti stroje.
Psali jsme
Americké letectvo si v rámci kontraktu v hodnotě 862 milionů dolarů objednalo kromě 6 nových stíhačů F-35 také 8 modifikovaných strojů, které...
Block 4 kromě integrace ,,chytré pumy" nabídne i elektronické, respektive hardwarové vylepšení. Dalším důležitým prvkem ve vylepšené výbavě nové verze stroje 5. generace bude systém AGCAS (Auto-Ground Collision Avoidance System). Tento pokročilý automatický systém zabraňuje tomu, aby se letoun srazil se zemí zvláště při nízké výšce letu. Dokáže převzít trajektorii letu a změnit kurs, který by mohl hrozit bezprostřední kolizí stroje se zemí či terénem.
Bez zajímavosti není ani fakt, že verze zahrnuje kromě dalších upgradů také kokpit s panoramatickými displeji a daleko rychlejší, respektive výkonnější palubní počítače než současné.
Psali jsme
Americké letectvo zveřejnilo výzvu k podání nabídek na náhradu pohonných jednotek bombardérů B-52H Stratofortress. Krom prodloužení životnosti...
Když se na upgrade v rámci verze Block 4 podíváme zevrubněji, zjistíme, že výsledkem bude nápadně jiný, ale o to výkonnější letoun ve všech směrech. Pokud vše dopadne podle plánu, pak by představa USAF udržet v provozu F-35 ještě dalších 50 let začala nabývat reálné obrysy.
Zdroj: National Interest
Tagy