Dominance stíhače F-35 až do roku 2070? Americké letectvo se soustředí na upgrade v rámci Blocku 4

Dominance stíhače F-35 až do roku 2070? Americké letectvo se soustředí na upgrade v rámci Blocku 4
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: F-35
21 / 09 / 2020, 13:00

USAF usiluje o to, aby stíhač 5. generace F-35 byl v provozu pokud možno ještě 50 let. Během této doby vzniknou nové, respektive vylepšené verze. Americké letectvo nyní koncentruje svou pozornost zejména na Block 4.

Letoun 5. generace F-35 až do roku 2070? Taková je představa USAF, která proto činí praktické kroky. Aby tento plán nakonec vyšel, musí USAF o stroj náležitě pečovat, modernizovat ho a přinášet nejnovější upgrady zbraňových, elektronických, komunikačních a rovněž softwarových systémů stíhače 5. generace.

Americké letectvo soustředí svou pozornost zejména verzi Block 4, který má podle plánu v roce 2022 vstoupit do provozu. Otázkou je, zda se to stihne, protože program nabírá zpoždění a současně se prodražuje. Block 4 má však také ambice odstranit pokud možno technické a jiné nedodělky, které dlouhodobě stíhač trápí.

A co má tedy nová varianta přinést? Co se týče zbraňových systémů, bude do nové verze integrována ,,chytrá puma" GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II). ,,Chytrá" puma StormBreaker absolvovala v roce 2018 první fázi testování, která dopadla úspěšně. V praxi se ukázalo, jak puma funguje ve všech operačních režimech. ,,Chytrá puma" má schopnost za každého počasí a podmínek zasahovat své cíle, a to jak statické, tak pohyblivé. Jednou z hlavních předností pak bude ničení cílů na velkou vzdálenost, a i z tohoto důvodu se má " GBU-53/B SDB II stát klíčovým zbraňovým prvkem ve výbavě USAF.

Použitím ,,chytrých bomb" v módu ,,vzduch - země" i na velkou vzdálenost se celkem podstatným způsobem změní operační taktické možnosti letounu. Důvodem je, že při použití bomb s malým průměrem bude shoz bomb obtížně zjistitelný radary a na rozdíl od střel ,,vzduch - země" nebude při odpálení a navigaci na cíl různými tepelnými nebo IČ/UF senzory bomba detekovatelná, tedy nebudou aktivována protiopatření.

Úspěšná integrace pumy s letounem pak otevře F-35 zcela nové útočné možnosti a má představovat pomyslný předěl v rozvoji vzdušných zbraňových systémů, již z toho pohledu, že USAF investovalo v roce 2015 do programu Small Diameter Bomb II. nemalé finanční prostředky (cca 700 milionů dolarů) a přirozeně očekává výsledky.

U zbraňových systémů se ještě zastavme. Dalším prvkem ve vylepšené výbavě má být ,,Sidekick", nový pomocný držák, který umožní, aby letoun mohl nést o dvě rakety AIM-120 AMRAAM více. F-35 může v současné době nést 4 tyto rakety při zachování schopností stealth. Držák umožní, aby F-35 disponovala celkem 6 raketami AIM-120 AMRAAM, což přirozeně zvýší útočné možnosti stroje.

Block 4 kromě integrace ,,chytré pumy" nabídne i elektronické, respektive hardwarové vylepšení. Dalším důležitým prvkem ve vylepšené výbavě nové verze stroje 5. generace bude systém AGCAS (Auto-Ground Collision Avoidance System). Tento pokročilý automatický systém zabraňuje tomu, aby se letoun srazil se zemí zvláště při nízké výšce letu. Dokáže převzít trajektorii letu a změnit kurs, který by mohl hrozit bezprostřední kolizí stroje se zemí či terénem.

Bez zajímavosti není ani fakt, že verze zahrnuje kromě dalších upgradů také kokpit s panoramatickými displeji a daleko rychlejší, respektive výkonnější palubní počítače než současné.

Když se na upgrade v rámci verze Block 4 podíváme zevrubněji, zjistíme, že výsledkem bude nápadně jiný, ale o to výkonnější letoun ve všech směrech. Pokud vše dopadne podle plánu, pak by představa USAF udržet v provozu F-35 ještě dalších 50 let začala nabývat reálné obrysy.

 

Zdroj: National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace