Doprovodný most MS-20 unese jakoukoli těžkou techniku a smí na silnice

Doprovodný most MS-20 unese jakoukoli těžkou techniku a smí na silnice
Autor fotografie: Obrum, Public domain|Popisek: MS-20 DAGLEZJA
27 / 07 / 2024, 07:00

Ministerstvo obrany vypsalo zakázku na nové mostní automobily. V logice připravované akvizice tanků Leopard 2A8 a jejich mostní varianty LEGUAN požaduje AČR právě tuto mostovku. Podívejme se ale i na další možná řešení, která trh nabízí. Například na systém MS-20 polské společnosti Obrum ze skupiny PGZ.

Společnost OBRUM sp. z o. o. v Gliwicích, s jejímiž produkty bylo možné se seznámit například na nedávném pařížském veletrhu Eurosatory 2024, má v oblasti vývoje a výroby speciální vojenské techniky bezmála šest desítek let zkušenosti, a je jednou z nejstarších vědeckých a výzkumných a vývojových institucí v Polsku. Jejími hlavními odběrateli jsou polské pozemní síly, včetně mechanizovaných, obrněných, radarových a ženijních sil. Práce na nových produktech společnosti probíhají v celém cyklu, tj. od konceptu až po sériovou výrobu. V současné době je společnost lídrem v oblastech, jako jsou mobilní mosty a další ženijní vozidla. Centrum také vyvíjí výcviková řešení v podobě simulátorů a trenažérů, které zvyšují úroveň výcviku vojáků a zároveň podporují provoz, údržbu a servis zařízení.

Doprovodné mosty MS-20 „DAGLEZJA“

 

V portfoliu společnosti nalezneme modernizované tanky T-72, „Univerzální modulární pásovou platformu“ s věží s 30mm kanónem a protiletadlovými střelami SPIKE, a také pozoruhodné doprovodné mosty na kolovém podvozku MS-20 „DAGLEZJA“ a na pásové platformě MG-20 „DAGLEZJA-G“, které jsou určeny k přepravě a rozkládání mostovky PM-20 pro překonání vodní nebo terénní překážky o šířce 20 m. Po mostě mohou jezdit všechna vozidla třídy MLC 70/110 podle normy STANAG 2021 a stroj je schválen pro provoz na veřejných komunikacích.

MS-20 DAGLEZJA

Mostovka PM-20 byla navržena tak, aby její šířka v přepravní poloze byla 3 m – a právě díky tomu může celá souprava využívat standardně veřejné komunikace. Po rozložení je šířka vozovky 4 m. Umožňuje civilní i vojenské využití a lze ji snadno aplikovat jak na kolových, tak na pásových platformách. Mostovka má výplň mezi nosníky umožňující průjezd vozidel i pohyb osob. MS-20 umožňuje překonávat terénní překážky o šířce až 20 m. Vozovku mostu mohou používat pásová vozidla třídy MLC 70 a kolová vozidla třídy MLC 110 (MLC 80/120 v krizových situacích).

Souprava MS-20 „DAGLEZJA“ se skládá z tahače JELCZ C662D.43 s pohonem 6×6, přívěsu 6×6 s hydraulickým pohonem, zakladače a mostovky PM-20. Řešení v podobě přívěsu umožňuje v praktickém nasazení velkou variabilitu – samotnou mostní konstrukci mohou podle potřeby přepravovat na místo určení libovolné tahače a vozidla s dostatečným výkonem.

MS-20 DAGLEZJA

Interaktivní dokumentace pro údržbu a propracovaný výcvikový simulátor

 

Společnost pro systém MS-20 vyvinula interaktivní dokumentaci pro údržbu a opravy. Jde o diagnostickou aplikaci, která je v podstatě elektronickou interaktivní verzí běžné dokumentace pro údržbu a opravy. Postupy obsažené v aplikaci jsou prezentovány pomocí prostorových modelů, počítačových animací, fotografií a přiložených testovacích dokumentů v elektronické verzi. Soubor dat, který je v aplikaci k dispozici, je syntetickou kombinací různých součástí technické dokumentace, což umožňuje intuitivní používání systému. Zkracuje se tak čas a odborné znalosti potřebné k zahájení prací na údržbě. Společnost nabízí také simulátor pro mostní systém MS-20, který lze používat jak s reálnými ovládacími prvky vozidla či zařízení, jejich napodobeninami, tak pomocí klávesnice. Aplikace umožňuje provádět postupy údržby i nasazení v různých podmínkách a režimech prostředí, než je přistoupeno k výcviku s reálným vybavením.

Polská armáda disponuje systémem MS-20 od roku 2012 a v říjnu 2023 objednala dalších 43 kusů. Kromě nich v kategorii mostních automobilů nasadí také francouzský systém PFM (Pont flottant motorisé) od společnosti CNIM (objednala celkem 20 souprav v roce 2022 a v únoru 2024). Na pásových platformách disponuje starými systémy BLG-67 na platformě T-55 (podobný českým MT-55), mostními tanky Leopard Biber (na platformě Leopard 1), které nahradí zmíněný domácí systém MG-20 s mostovkou PM-20, a objednala také 20 kusů amerického M1074 Joint Assault Bridge System na platformě M1A1 Abrams, a bude tedy v blízké budoucnosti provozovat tři moderní mostní systémy (domácí PM-20, francouzský PFM a americký M1074).

Tagy článku

-->