Drony Osprey-H od firmy, kde působil Tomáš Pojar, jsou tuctovým produktem, říká Ladislav Semetkovský. Konkurence by dodala srovnatelné řešení za zlomek ceny

Drony Osprey-H od firmy, kde působil Tomáš Pojar, jsou tuctovým produktem, říká Ladislav Semetkovský. Konkurence by dodala srovnatelné řešení za zlomek ceny
Autor fotografie: Easy Aerial, Public domain
10 / 05 / 2024, 07:00

Pozornost nedávno vzbudila další ze zakázek Ministerstva obrany týkající se dronů: "Bezpilotní prostředek odstupného sledování pro potřeby pyrotechnické služby VP - nákup" – bez soutěže bylo za bezmála 30 milionů pořízeno deset dronů americké výroby, a to od společnosti, v níž donedávna působil poradce premiéra Tomáš Pojar.

Ministerstvo obrany ve zprávě zadavatele argumentuje schopností zvoleného řešení v podobě dronu Osprey-H předávat informace online: „Zadavatel nepožadoval dodání konkrétních bezpilotních prostředků s cílem omezit hospodářskou soutěž, ale proto, že se jedná o unikátní výrobek, který bude svou technologií schopen předat on-line důležité informace týkající se aktuální situace zájmového prostoru a tím bude operativně informačním prostředkem k přijetí nezbytných opatření v rámci zajištění bezpečnosti při plnění služebních úkolů Vojenské policie. Vojenská policie považuje za bezpečnostní riziko pořídit bezpilotní prostředek, který by měl potenciál nekontrolovatelně zasílat data z bezpilotního prostředku třetí straně (např. výrobci) a třetí strana by měla vliv (povolovala létání) na operační nasazení UAS (např. lety v určitých oblastech), kdy tyto vlastnosti jsou běžné u komerčních bezpilotních systémů.“

Je to lež. Osprey-H je tuctový produkt, říká Ladislav Semetkovský

V podstatě tedy Ministerstvo obrany/Vojenská policie říkají, že Osprey-H je zavedené vojenské řešení, u kterého není třeba získávat nějaká povolení k létání, a implicitně a především pak to, že jde o řešení, do kterého jsou implementované zabezpečené standardní vojenské komunikační/datové prostředky – což by museli v případě jiné (civilní) platformy teprve asi nějak vyvinout, zkoušet a zavádět nově do výzbroje. Zeptali jsme se ředitele společnosti Primoco UAV Ladislava Semetkovského, podle kterého na trhu existuje „tisíc“ přijatelných řešení: „Řeknu vám to jednoduše. Osprey je stejný jako všechny jiné elektrické multikoptéry a důvody, které MO zmiňuje jsou zcela nesmyslné. Jak Vojenská policie prokáže, že data se neposílají na třetí stranu? Dělala testy? Má přístup k zdrojovým kódům letadla? Nemá a nikdy mít nebude. Je to lež. Osprey-H není žádné vojenské řešení, nemá žádnou STANAG certifikaci. Je to tuctový produkt jako DJI.“

Podle Semetkovského jde o další nákup bez výběrového řízení, přičemž cena pořizovaných dronů není obvyklá: „Garantuji, že cena konkurence by byla hluboko pod 5 milionů,“ říká s tím, že pochybnosti vzbuzuje také datum podpisu smlouvy, k němuž mělo dojít 29. prosince a ptá se: „Kdo na Ministerstvu obrany pracuje 29. prosince?“ Připomíná také příběh dronů Vážka A a Vážka B, což je projekt za celkových 42 milionů korun, v jehož rámci oba typy vyvinul státní podnik VTÚ, resp. jeho odštěpný závod VTÚLaPVO. Vážka B ani neprošla vojenskými zkouškami a projekt byl ukončen 15. listopadu 2021.

Projekt VTÚ zapomenut, český průmysl nezapojen

Za 42 milionů ministerstvo tedy před lety pořídilo dva prototypy multikoptér, z nichž do standardního užívání u 533. praporu byl přijat jeden, a teď v prosinci za celkových bezmála 30 milionů korun deset amerických multikoptér pro Vojenskou policii. A to od společnosti Summit advanced systems s.r.o., výhradního dodavatele dronů Osprey-H v České republice, v níž byl donedávna jednatelem poradce pro národní bezpečnost Tomáš Pojar, a to se zpochybněnou argumentací, že zakázka nemohla být předmětem veřejné soutěže, protože Vojenská policie požadovala konkrétní řešení, které je „unikátním výrobkem.“ Způsob, jakým české Ministerstvo obrany dlouhodobě přistupuje k oblasti bezpilotních prostředků, které v současných konfliktech hrají čím dál důležitější roli, je zarážející dlouhodobě.

Podobně jako donedávna tvrdilo, že jediné českým ženistům vyhovující řešení nabízí australský výrobce obrněných vozidel, tak pro pyrotechnickou službu české Vojenské policie identifikovalo jediné řešení v podobě multikoptér Osprey-H. Jejich akvizici zprocesovalo mezi vánočními svátky a Novým rokem, bez uveřejnění smlouvy v registru, ve vší tichosti. V zakázce figurují čtyři subdodavatelé: Easy Aerial Inc. (USA, výrobce multikoptér), NextVision Stabilized Systems Ltd. (Izrael), Persistent Systems, LLC (USA), případně Silvius Technologies Inc. (USA) a AeroSol (Izrael). Český průmysl (opět) nezapojen, nekonzultován, nevyužit. Namísto toho musí ale poradce pro národní bezpečnost Tomáš Pojar v médiích vysvětlovat, že se zakázkou pro firmu, v níž roky působil, dnes nemá vůbec nic společného. Podobně jako musel podobná podezření vyvracet první náměstek ministryně obrany František Šulc v případě zakázky pro LPP s.r.o.

Tagy článku