Vzdušná špionáž nad Ruskem v plném proudu, nejen E3 Sentry, ale i Boeing RC-135
foto: Airwolfhound / Flickr/Boeing RC-135
Ukrajina a Rusko jsou nepochybně pod špionážním drobnohledem západních zemí od počátku konfliktu. Kromě satelitního sledování jsou používány AWACS Boeing E3 Sentry a nyní i RC-135
Letouny včasné výstrahy a řízení (AWACS) Boeing E3 Sentry jsou v Evropě nasazeny od počátku konfliktu na Ukrajině. Sentry jsou snadno rozeznatelné podle velkého otočného radaru na na horní části trupu letadla. Systémy AWACS jsou málo doceněnou složkou letetcva. E3 jsou již pomalu na cestě do důchodu, ale jejich význam je v době stále sofistikovanějších elektronických systémů naprosto nedocenitelný. V kategorii AWACS nemají Boeing E3 Sentry konkurenci.
Špionážní letoun Boeing RC-135
Lze zmínit dva podobné letouny. Švédský ASC 890 má jednu zásadní nevýhodu a tou je, že detekuje a sleduje pouze vzdušné prostředky nepřítele. Mají sice moderní radary AESA, ale dosah je pouze do vzdálenosti čtyř set kilometrů, což je výrazně méně než Boeing E3 Sentry. Druhým konkurentem jsou ruské Berijev A50. Jedná se o letadlo v ceně asi tří set milionů dolarů. Američané jsou podle Air Force Technology přehledovými radary schopni kontrolovat vzdušný prostor na vzdálenost 600 km. Rusové mají možnost mapovat jen 400 kilometrů a to navíc pouze větší objekty. Sentry kontroluje pozemní složky na 300 km, avšak Kreml jen 250 km a to opět jen objemnější cíle. Berijev je také schopen detekovat až 150 objektů najednou a ovládat třeba deset vlastních stíhacích letounů. I v těchto parametrech E3 A-50 převyšuje.
Jestliže Boeing E3 Sentry dosáhne na 600 kilometrů. Celkem hravě dokáže z evropských prostor kontrolovat značné části Ruska, o Ukrajině nemluvě. Informace o přeletech nad ukrajinským územím jsou čiré nepotvrzené spekulace, ale zároveň velmi dobře možné. Letoun se může phybovat nad Černým mořem a je vysoce pravděpodobné, že napomohl likvidaci ruské Černomořské flotily, včetně ponorky Rostov na Donu nebo vlajkové lodi křižníku Moskva. E3 Sentry podle Military Factory sloužily v obou válkách v Perském zálivu a měly velký podíl na zničení iráckého letectva.
Jenže podle WPtech se nad Polskem 16. října 2024 objevila další americká špionážní letadla a těmi byly dva Boeingy RC-135. Dráha letu naznačovala, že kontrolují Kaliningrad. Podle Poláků se nejedná o ojedinělou záležitost. V oblasti měly operovat také špionážní UAV RQ-4B Global Hawk a třeba ukrajinský Antonov An-124 Ruslan. RC-135 létají pod volacími znaky JAKE17 a JAKE27 a pohybovaly se v oblasti Štětína. Boeing RC-135 patří do rodiny letadel C-135. Byl mnohokrát modernizován. Na palubě se nachází systémy AELS a PPMS. AELS se používá k detekci zdrojů elektromagnetického vyzařování a PPMS podle WPtech k měření radiačního výkonu a jeho detekce zdroje.

Boening E3 Sentry AWACS a RC-135 jako zpravodajství pro Ukrajinu
Takže jsou mimo jiné používány k monitoringu mezikontinentálních balistických raket s jadernou hlavicí, které jsou v Kaliningradu dislokovány. Boeing RC-135 může stoupat rychlostí 1 490 m/min. Maximální rychlost letounu je 933 km/h. Dolet a dostup jsou 5 550 km a 15 200 metrů. Dolet může být ale i 9 100 kilometrů. Letoun váží kolem 78 743 kg a jeho maximální vzletová hmotnost je 133 tun. Posádku tvoří podle Military Factory asi třicet členů personálu. Pochopitelně má RC-135 také systémy elektronického boje. Celá řada technických speficifikací zůstává utajená včetně radarového dosahu letadla.
Jakékoli špionážní letouny jsou v současnosti prošpikovány moderní technikou a slouží zároveň v drtivé většině případů jako řídící centra. Především systémy AWACS jako Boeing E3 Sentry mají obrovskou hodnotu, protože v digitální době umělé inteligence ještě více vzrostla hodnota informace a schopnost ji co nejdříve předat, zpracovat a učinit potřebná opatření. I F-35 jsou samy o sobě řídící jednotkou, která je schopná ovládat pozemní jednotky, s nimiž je propojená. Přítomnost Boeing E3 Sentry a Boeing RC-135 v Evropě jen značí, kolik může Kyjev dostávat ze západu zpravodajských informací. Bohužel to zatím nestačí.
Tagy