Elbit Systems na IDEB 2022: dron Hermes 900 nabízí přesné informace pro správná rozhodnutí velitelů

Elbit Systems na IDEB 2022: dron Hermes 900 nabízí přesné informace pro správná rozhodnutí velitelů
Autor: Elbit Systems|Popisek: Hermes 900
23 / 05 / 2022, 13:00

Během slovenského veletrhu IDEB 2022 jsme měli příležitost oslovit několika otázkami zástupce izraelské společnosti Elbit Systems, která v Bratislavě prezentovala jednak svou divizi systémů pro pozemní síly, jednak divizi, jež se zabývá bezpilotními letouny. Vlajkovou lodí či vlajkovým dronem je v tomto ohledu Hermes 900, který patří mezi UAS, jež bude zvažovat při blížící se akvizici Armáda České republiky. Drony společnosti Elbit dnes tvoří 85 % početné flotily těchto systémů, které nasazují Izraelské obranné síly do operací, přičemž bezpilotní prostředky absolvují 90 % letových hodin izraelského letectva jako celku. Žádný přitom dosud nebyl během vojenské operace působením nepřítele zničen.

video: youtube

  • Jsme na IDEB 2022 v Bratislavě. Rád bych se zeptal, jaké hlavní projekty Elbit nabízí Slovensku, případně České republice?

Máme několik příležitostí, pro které nyní nabízíme svá řešení. Ať už je to v divizi pozemních vojsk, v divizi bezpilotních letounů, v divizi vyčkávající munice, jde to od velmi malých zbraní a dronů až po velké UAS.

  • Pojďme se bavit o bezpilotních letounech. Hlavním produktem, který nabízíte českým ozbrojeným silám, je bezpilotní letoun Hermes. Jaké jsou jeho hlavní schopnosti a jaké jsou jeho hlavní výhody ve srovnání s vašimi konkurenty?

To je skvělá otázka. Myslím si, že Hermes 900 může přinést každému uživateli, kterým může být vojenský nebo polovojenský uživatel, výhodu shromažďování vysoce přesných zpravodajských informací. Létání v civilním vzdušném prostoru a s vysokou spolehlivostí. A poskytování správných informací tomu, kdo rozhoduje, aby mohl učinit správné rozhodnutí. Dnešní bezpilotní letoun, a to jakýkoli bezpilotní letoun, ale konkrétně model 900, má hlavní schopnost zůstat po dlouhou dobu ve vzduchu. Můžeme ho na obloze střídat, a udržovat neustálou přítomnost nad zájmovou oblastí. Poskytovat všechny informace v reálném čase na zem a šířit je kamkoli chcete. Opět může jít o  vojenskou nebo nevojenskou operaci. Tyto informace pocházejí samozřejmě z různých typů senzorů, a dávají tomu, kdo rozhoduje, lepší představu o probíhajícím scénáři. Ať už se jedná o imigraci, drogy nebo vojenské události, například na bojišti.

  • Zmínil jste civilní oblasti. Elbit má také specifickou výhodu oproti svým konkurentům, kterou je civilní letový certifikát?

To je správně. Nedávno jsme získali civilní certifikát, to znamená, že náš systém jako celek, nejen letová část, ale i komunikační a pozemní segment, jsou schopny létat v civilním vzdušném prostoru, z civilních letišť. Před několika měsíci proběhla veřejná medializace dodávky dvou systémů do Švýcarska. Ano, je to kritická, velmi důležitá součást schopnosti plnit jakékoli mise. Protože pokud máte velmi schopný systém, ale přesto nemáte povolení k letu, je vám k ničemu.

  • Pokud se vrátíme k vojenským otázkám, vždycky mě zajímalo, jaká je nejlepší obrana proti dronům a co mohou drony proti této obraně dělat?

Opět velmi dobrá otázka. U dronů třídy 3, o které se zde bavíme, bych řekl, že klasickou hrozbou jsou střely země-vzduch, jako u každého jiného letadla. Drony mají určitou výhodu, že létají většinou ve větších výškách, až 20-25 tisíc stop (6000 až 7600 m), ale ne všechny ty menší velikosti se do těchto výšek dostanou. Existují velmi malé, které jsou více ohroženy například vrtulníky. A další věc je, že obvykle létají velmi nízkou rychlostí a zůstávají na velmi malém prostoru, takže je těžší je odhalit. Přesto jsou na tom stejně jako ostatní letadla a musí se chránit. Mohou používat některé obranné nebo pasivní schopnosti, jako jsou systémy SIGINT (signals intelligence) nebo EW (electronic warfare). A moohou být součástí celého komplexního řešení, kdy jednotka, ať už letectva nebo jiné síly, které provozují dron, jsou schopny zjistit hrozbu co nejdříve a vypořádat se s ní pomocí dalších opatření, jako jsou vrtulníky nebo jiné proudové letadlo, které by tam mohlo doletět a s hrozbou se vypořádat.

  • Byl někdy dron Elbit sestřelen nepřítelem?

Pokud víme, tak ne.

  • Kolik dronů vlastně izraelská armáda v současnosti používá?

Drony izraelských obranných sil dnes tvoří z 85 procent bezpilotní systémy Elbit. A nevím a ani se nemohu podělit o přesné číslo, ale je to velmi velké číslo. Izrael je dobře známý používáním bezpilotních letounů a 85 procent z tohoto počtu je poměrně velké číslo. Mohu citovat jednoho generála z letectva, který se zrovna nedávno zmínil o tom, že 90 procent všech letových hodin izraelského letectva, včetně všech typů letadel, nejen dronů, se v Izraeli provádí pomocí bezpilotních letadel. A z těchto 90 procent 85 procent tvoří systémy Elbit, takže si dokážete představit ta čísla a určitě víte, s jakou intenzitou izraelské letectvo pracuje, takže je to velmi velké číslo.

  • Vaší společnosti to musí přinášet velké zkušenosti.

Pro firmu je to velká zkušenost a je to jedna z výhod, kterou získali naši zákazníci po celém světě, protože když dostanete svůj systém, dostanete systém, který je již ověřený v boji, se zkušenostmi, a nemusíte se trápit se všemi novými věcmi, které se učíte při prvních krocích používání systémů. Takže získáte systém, u kterého máte jistotu, že bude fungovat a poskytne vám výstup, který potřebujete. V reálném čase. A víte, že v reálném čase, jak to vidíme dnes, nemáte čas dělat chyby.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace