Ergonomie, klimatizace, gumové pásy, ukrajinští vojáci si v CV90 vychutnávají nepoznaný komfort, AČR si zatím musí ještě počkat

Ergonomie, klimatizace, gumové pásy, ukrajinští vojáci si v CV90 vychutnávají nepoznaný komfort, AČR si zatím musí ještě počkat
Autor fotografie: Pabo5 / Flickr|Popisek: CV90
01 / 02 / 2024, 06:00

Švédové si vyžádali, aby Ukrajina nepublikovala žádná videa z nasazení CV90 na bojišti. Ono to asi ani moc nejde, protože Oryx doposud nezaznamenal jediné zničené BVP firmy BAE Systems.

Ukrajinské ozbrojené síly obdržely více než 50 CV9040s již zřejmě v květnu 2023. V tom samém období probleskly v médiích informace o tom, že ve Švédsku bylo vycvičeno až 5 000 ukrajinských vojáků pro ovládání vozidel a houfnic Archer. Ukrajina se tak stala desátým uživatelem švédských BVP, kdy je už započítána i Česká republika. Vozidla už byla v minulosti nasazena v Afghánistánu a Libérii. 

Za vysoce inovativní součást vybavení pro Ukrajinu jsou považovány maskovací sítě Barracuda. Ty by měly mít celou řadu užitečných vlastností jako snížení tepelné stopy vozidla proti infrazaměřovačům, snižování radiové stopy CV90 a obecně by měly zvyšovat kybernetickou bezpečnost, pochopitelně krycí vlastnosti a také by síť měla fungovat jako termoregulace v létě, kdy by se BVP nemělo tolik zahřívat slunečním zářením. Síť je navíc velmi snadno transportovatelná, na čemž si dal švédský SAAB záležet. 

CV90 je navrženo tak, aby bylo na bojišti plně on-line a přehledově integrováno. Obsahuje systém řízení boje, rušící prostředky, technologie identifikace přítele a nepřítele. Švédské BVP by také mělo být schopno reagovat na nepřátelská UAV (drony). Z hlediska pohodlí osádky nemá CV90 obdoby, sedadla jsou ergonomická a prostor pro výsadek je klimatizovaný. S tím se nemohou rovnat ani německé Mardery, jež na Ukrajině také působí. 

Navíc je vozidlo vybaveno kolektivními i individuálními prostředky ochrany proti biologickým, jaderným a chemickým hrozbám. Každé stanoviště osádky má přehledový displej, který za pomoci senzorů umožňuje přehled na bojišti v 360 stupních. Navíc má každý člen nezávislý zaměřovací systém. Pochopitelně věž CV90 je modulární, na Ukrajině jsou vozidla s rychlopalným automatickým kanonem Bofors ráže 40 mm. BVP má koaxiální kulomet a granátomety.

CV90

Podvozek má ochranu proti minám a nastrážným výbušninám (IED). Pancíř je modulární, tím jsou myšleny různé prvky ochrany jako právě třeba proti IED. Vozidlo má prvky aktivní ochrany proti ATGM. Motor má výkon 1 000 koní a součástí je prověřená a špičková převodovka X-300 konstruovaná pro velmi náročné podmínky. CV90 je vysoce agilní i při váze 37 tun, čemuž pomáhají gumové pásy, které jsou deklamované jako lepší než kovové. 

Podle Oryxu byly doposud pouze poškozeny tři CV90 a jedno ukořistěno Rusy. Vzhledem k tomu, že Oryx uvádí pouze ověřená fakta, mohou být ztráty mnohem vyšší, ale při vědomí, že BVP jsou nasazena již několik měsíců, se jedná o zcela mimořádné číslo. Například většina amerických M2A2 Bradley je už zničena nebo mimo provoz. V každém případě si Ukrajinci CV90 velmi cení a pro AČR se rozhodně nejednalo o špatný nákup, ale ta musí čekat až do roku 2026


 

Tagy článku