Eurofighter Typhoon - mezinárodní víceúčelový stíhací letoun (1994–2050?)

Eurofighter Typhoon - mezinárodní víceúčelový stíhací letoun (1994–2050?)
27 / 08 / 2019, 10:00

Eurofighter Typhoon je dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun kachní konstrukce původně určený pro vybojování vzdušné převahy. Jeho vývoj započal v roce 1983 a podílely se na něm v rámci konzorcia Eurofighter Jagdflugzeug GmbH založeného v roce 1986 společnosti Airbus, BAE Systems a Leonardo v mezinárodní spolupráci pěti zemí: Velké Británie, Německa, Itálie, Španělska a Francie – která projekt opustila ve prospěch vlastního letounu Dassault Rafale. Za vývoj a produkci Eurofighteru odpovídá v roli hlavního zákazníka agentura NATO Eurofighter 2000 and Tornado Management Agency (NETMA) ustavená v roce 1996. Prvotními požadavky byla schopnost krátkého vzletu a přistání (STOL) a boj mimo vizuální vzdálenost.

Vývoj letounu byl předlouhý, na čemž se podepsaly různé přístupy odpovědných politiků a především konec studené války. První let absolvoval až v 27. března 1994. A ještě déle trvalo, než byl nasazen do aktivní služby. V roce 1998 získal své bojové jméno: Typhoon. A do služby byl přijat 4. srpna 2003. Dnes je ve výzbroji letectev Velké Británie, Německa, Itálie, Rakouska, Španělska a Saúdské Arábie, a je exportován také do Ománu, Kuvajtu a Kataru. Celkem bylo dosud postaveno 623 kusů.

Je považován za mimořádně agilní a ve vzdušných soubojích efektivní stroj. Letouny pozdější produkce získaly také protizemní schopnosti a mohou nést velmi pestrou paletu výzbroje. Prvního bojového nasazení se účastnil v roce 2011 při koaliční intervenci v Libyi v rámci RAF a italských vzdušných sil, kde prováděl letecký průzkum a útoky proti pozemním cílům. Kromě letů nad Libyí jsou časté zásahy proti ruským bombardérům Tupolev Tu-95, které se příliš přiblíží britskému vzdušnému prostoru.

Letoun je vyroben z pokročilých kompozitních materiálů, což mu dává současně pevnost, nízkou hmotnost i snižuje radarový odraz, protože jen 15 % povrchu stroje je kovových. Je poháněn dvěma dvouproudovými motory Eurojet EJ2000 s přídavným spalováním, jež dokáží vyvinout tah 60–90 kN. Jsou vybaveny pokročilou diagnostikou, která dovoluje až 1000 letových hodin bez neplánované údržby. Současně jsou dosti odolné. Výrobce uvádí, že jejich výkon neklesá ani po 1400 letových hodinách.

Pro plnění bojových úkolů je Eurofighter Typhoon vybaven řadou výkonných senzorů. Jednak infračerveným průzkumným a zaměřovacím systémem PIRATE, který vyhledává a sleduje tepelné zdroje jak v režimu vzduch-vzduch, tak vzduch-země, a je schopen sledovat současně až 200 různých cílů. A radarem Captor-M s dosahem až 185 km. Vyvinut byl již také radar Captor-E, který dodá letounu schopnost útočit na pozemní cíle v jakémkoli počasí, a snad by měl být schopen detekovat i stíhací F-35 až na vzdálenost 59 km. Letoun je vybaven systémem AIS, který pomocí prvků umělé inteligence vyhodnocuje informace senzorů letounu i vnějších zdrojů (ostatních letounů, průzkumu, apod.), a snižuje tím zátěž pilota, který se může lépe soustředit na splnění mise.

Kokpit je projektován podle konceptu HOTAS (Hands-On-Throttle-And-Stick, tj. ruce na plynu a kniplu), který umísťuje nejdůležitější ovládací prvky na plynovou páku a knipl. Společnost BAE Systems dovává pilotům přilbu Striker s integrovanou kamerou nočního vidění a především schopností zobrazovat vybrané avionické a taktické informace a sledovat polohu pilotovy hlavy.

Ochranné prvky zastupují jednak systémy varování před blížícími se střelami, jednak světlice (flare) pro oklamání raket s infračerveným samonaváděním, a chaff: tenké hliníkové proužky proti radarem naváděným střelám.

Výzbroj letounu se skládá z kanónu Mauser BK-27 ráže 27 mm a na třinácti externích závěsnících (4 pod křídly, 4 po stranách motorových šachet a 1 pod trupem) lze nést střely vzduch-vzduch (AIM-9, AIM-132, IRIS-T, AIM-120B), pumy (Pavewy IV, Paveway II/III/Enhanced, JDAM, a další) a v budoucnu také řízené protizemní střely (AGM-85, AGM-88, Storm Shadow, a další), nebo přídavné nádrže a zaměřovací a navádějící kontejner LITENING III.

Prázdná hmotnost letounu činí 11150 kg, a maximální vzletová pak 23500 kg. Pro srovnání „náš“ JAS-39 Gripen váží prázdný 5700 kg a maximální vzletovou hmotnost má 14000 kg. Typhoon je také o necelých 300 km/h rychlejší, má o 4 km vyšší dostup, a přitom nižší pložné zatížení. Je-li cena jednoho Gripenu uváděna jako 30–60 milionů amerických dolarů, Typhoon vyjde na více než 100.

S Typhoony, které procházejí a budou procházet neustálou modernizací, evropská letectva počítají na minimálně dalších 30–40 let. Přes složité začátky jde o nejúspěšnější projekt evropské obranné spolupráce. Jinou věcí pak ovšem je současná praxe jeho nasazování v kontextu poněkud nedostatečných výdajů některých evropských států na obranu:

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace