Evropští výrobci představili nový evropský bezpilotní letoun „Eurodron“

Evropští výrobci představili nový evropský bezpilotní letoun „Eurodron“
Popisek: Eurodron
09 / 05 / 2018, 11:00

Společnosti Airbus, Dassault a Leonardo představily na berlínském veletrhu ILA Berlin Air Show model vyvíjeného evropského bezpilotního letounu ve vlastním měřítku známého jako „Eurodron“. Podle zveřejněných informací by měl poprvé vzlétnout v roce 2023.

Na spolupráci nového bezpilotního letounu kategorie MALE (Medium-Altitude Long-Endurance) už nyní spolupracuje čtveřice zemí: Německo, Francie, Itálie a Španělsko, byť hlavní tíha projektu má spočívat především na prvních třech z nich. Hlavní část vývoje a výroby mají obstarávat právě společnosti Airbus, Dassault a Leonardo.

psali jsme: Koncern Kalašnikov představil horkou novinku: ,,Tichý" špionážní dron

Samotná spolupráce Německa a Francie na novém bezpilotním letounu dnes není v oblasti letectví překvapivá. Jak jsme nedávno informovali, spolu tyto země hodlají spolupracovat i na vývoji společného stíhacího letounu 6. generace. Co se týče Velké Británie, ta se neúčastní projektu ani v tomto případě a na místo toho hodlá sázet především na americké bezpilotní letouny MQ-9, které už má nyní královské letectvo ve své výzbroji.

Vyústění předchozích programů

Stejně tak ani společný vývoj evropského bezpilotního letounu není žádným překvapením. Už v roce 2009 dostala společnost EADS, nyní patřící pod Airbus, finanční prostředky na vývoj letounu Talarion. Ten je poháněn dvojicí proudových motorů, dosahuje rychlosti 640 km/hod a především dokáže uletět až 16 000 km. Přesto jeho výroba nebyla zahájena a posledních zhruba pět let už o něm prakticky neslýcháme.

Společnosti Airbus, Dassault a Leonardo se nicméně pustily do vývoje bezpilotního letounu MALE RPAS (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System), který je ještě poháněn dvojicí proudových motorů. Oproti tomu další evropský letoun, italský Piaggio P.1HH HammerHead už je poháněn dvojicí turbovrtulových motorů umístěných na křídlech poblíž k trupu.

psali jsme: Konec zabijáckého dronu MQ-1 Predator

První fáze programu MALE RPAS má skončit až koncem tohoto roku zhodnocením požadavkům a realizovatelnosti dalšího vývoje. Představení podoby budoucího evropského bezpilotního letounu ovšem dává tušit, že ty stejné společnosti hodlají dosavadní vývoj přetavit v sériově vyráběný letoun.

V běžném provozu

Ačkoliv vzhledem k fázi projektu ještě neznáme přesnější technické parametry, leccos lze vyčíst z představeného modelu a vyjádření zástupců jednotlivých společností. Zřejmě nejzajímavější informací je, že Eurodron by měl být schopen na rozdíl od současných bezpilotních letounů působit i v běžném leteckém provozu a nikoliv jen vymezeném vzdušném prostoru.

psali jsme: VIDEO: Ruský obří dron SKYF může nést téměř 200 kilo nákladu. Umí hasit požár i hnojit pole

Mezi jeho hlavní úkoly má patřit především podpora ve vojskovém zpravodajství a vyhledávání i sledování cílů – tedy podobné úkoly, které plní i americké MQ-9 Reaper. Zajímavé je, že bude moci nést dle požadavků zákazníků, alespoň tedy těch evropských, protizemní a dokonce i protileteckou výzbroj. Naopak v době míru bude moci pomáhat při ochraně hranic, či sledování lodního provozu a to i díky plánované schopnosti fungovat autonomně i v běžném leteckém provozu.

Typové zařazení a konkurence

Jako nejčastější konkurence vyvíjeného evropského letounu se uvádí zmíněné letouny MQ-9 Reaper, izraelský IAI Eitan a někdy i čínský Wing Loong. Oproti nim se ovšem Eurodron liší jak o něco větší konstrukcí, tak použitím dvojice pohonných jednotek umístěných samostatně za křídly. I proto všechno je třeba porovnávat letouny nejen z hlediska trhů ale i samotných parametrů, na což je prozatím brzy.

psali jsme: Nový bojový dron s kolmým startem pro americkou námořní pěchotu

Čínský Wing Loong známý též jako Chengdu Pterodactyl I z pochopitelných důvodů navíc nemůže v zemích Severoatlantické aliance uspět, kvůli čemuž se Číňané soustředí na další trhy zejména na Blízkém východě, v Asii a Africe. Často tak prodávají bezpilotní letouny dokonce schopné nést i výzbroj tam, kde mnoho jiných možností na pořízení letounů stejné nebo podobné kategorie nemají.

Američané pak své bezpilotní letouny rozhodně neprodají každému a nejinak je tomu v případě Izraele, který navíc nehodlá vyzbrojovat své současné, či potenciální nepřátele. Jak americké, tak izraelské bezpilotní letouny proto disponují krom vlastních letectev hlavně evropské země. A ty je budou moci ve výsledku alespoň po nějakou dobu provozovat a postupně doplňovat ať už novým evropským bezpilotním letounem, či řadou jiných typů, které přijdou. Nakonec nikde není psáno, že jednotlivá letectva budou provozovat vždy jen jeden jediný typ bezpilotního letounu.

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

 

Autor: Michal Polák

 

 

 

Tagy článku