Excalibur Army – přední výrobce vojenské a speciální techniky v České republice

Excalibur Army – přední výrobce vojenské a speciální techniky v České republice
Autor: Excalibur Army
30 / 04 / 2022, 13:00

Šternberská společnost Excalibur Army (EA) patřící do holdingu Czechoslovak Group (CSG) je českým výrobcem a prodejcem pozemních vojenských a speciálních vozidel, náhradních dílů, zbraní, munice a dalšího vojenského vybavení. Zaměřuje se na vývoj a výrobu moderních vozidel a pozemní techniky určené pro použití v ozbrojených silách, ale i u bezpečnostních nebo záchranářských složek či pro specifické uživatele. Zaměřuje se také na servisní služby pro tuto techniku či repase a modernizace včetně zásadních konstrukčních úprav.

Firma má zákazníky po celém světě, spolupracuje s řadou společností nejen z obranného a bezpečnostního průmyslu a je členem Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. Na mnoha projektech úzce kooperuje i s partnerskými společnostmi z holdingu Czechoslovak Group, například s Tatra Trucks a podnikem Tatra Defence Vehicle, a má úzké vztahy i s renomovanými světovými producenty bezpečnostních technologií.

Excalibur Army vlastní několik výrobních a skladových areálů po celé České republice a je také významným českým zaměstnavatelem. Patří do divize CSG Defence, která sdružuje tradiční i nové podniky působící v Česku a na Slovensku a v dalších evropských zemích (např. Španělsko, Srbsko atd.). Patří mezi ně například již zmiňovaná automobilka Tatra Trucks, výrobce světoznámých těžkých nákladních automobilů, či podnik Tatra Defence Vehicle, výrobce kolové obrněné techniky, ale i slovenské podniky MSM Group a ZVS-Armory nebo Vývoj Martin, zabývající se vývojem a výrobou speciálních vozidel, munice, radiolokační a letištní techniky nebo logistických a podpůrných systémů, nebo španělská firma Fábrica de Municiones de Granada vyrábějící munici velkých ráží pro tanky, dělostřelectvo, minomety atd.

Portfolio společnosti Excalibur Army

K hlavním současným projektům šternberského podniku patří samohybná kolová houfnice DITA ráže 155/45 mm a houfnice DANA M2 stejné kategorie se zbraní ráže 152 mm. Zákazníkům také nabízí moderní střední obrněná vozidla Patriot 4x4 a Patriot II 4x4 na podvozcích Tatra. Do portfolia moderních zbraňových systémů Excalibur Army patří i osvědčené raketomety RM-70 Vampire nebo BM-21 MT Striga, taktéž na podvozcích Tatra. Společnost také nabízí modernizační programy pro bojová vozidla pěchoty BVP-1 a BVP-2 či tanky, pro něž zajišťuje také dodávky náhradních dílů a servis včetně generálních oprav nebo dodávek zmodernizovaných vozidel z vlastních rozsáhlých skladových zásob.

patriot

                                                                Patriot II (Foto: Excalibur Army)

 

Excalibur Army má rovněž technologické schopnosti a výrobní kapacity pro sériovou výrobu speciálních vozidel a většinu z nich produkuje také v civilních variantách vhodných pro bezpečnostní a záchranné složky. Jde například o mostní automobily AM-50 EX a AM-70 EX, dalším univerzálním vozidlem je vyprošťovací vozidlo TREVA, dále je to dekontaminační speciál DECON nebo hasičský pancéřovaný speciál TRITON, všechny taktéž využívají osvědčené podvozky Tatra.

Moderní bojové systémy západního i východního standardu

Minulý rok na veletrhu IDEX Excalibur Army ve světové premiéře představila důležitou novinku v oblasti samohybných houfnic. Jde o prototyp samohybné kanonové houfnice DITA se zbraní ráže 155 mm s délkou hlavně 45 ráží na podvozku Tatra. Je to první v Česku zkonstruovaný dělostřelecký systém ve standardu NATO, který v portfoliu firmy v sériové podobě doplní osvědčené moderní systémy DANA M2 a M1, které jsou určeny pro munici ráže 152 mm. Šternberská firma tak může nabízet dělostřelecké systémy širokému spektru zákazníků, ať již využívají vojenskou techniku NATO, nebo provozují výzbroj odpovídající tzv. východnímu standardu.

DITA má dostřel až 39 km za použití standardní munice s dnovým generátorem plynů. Vezený palebný průměr činí 40 kusů munice umístěné v dopravnících. Houfnice DITA má modulární konstrukční řešení. To znamená, že věžová nástavba se zbraní i palebným průměrem může být instalována na různé podvozky včetně pásových. Další a velmi významnou novinkou je fakt, že obsluhu houfnice obstarává pouze dvoučlenná osádka. To je možné díky vysokému stupni automatizace ovládání celého zbraňového systému a schopnosti věžové nástavby fungovat v plně autonomním režimu. Osádku tak tvoří jen řidič a velitel, přičemž tato dvojice činnost houfnice řídí přímo z kabiny podvozku. Zaměřování a nastavení zbraně do palebné pozice se děje plně automaticky pomocí elektronického naváděcího systému.

Ve Šternberku pracují i na další konstrukci dělostřeleckého systému podle standardů NATO. Firma by už letos měla představit kolovou samohybnou houfnici na povozkou Tatra vybavenou zbraní ráže 155 mm s délkou hlavně 52 ráží. Vlastní nástavba houfnice je opět navržena jako samostatný celek, který bude možné při splnění několika technických podmínek univerzálně integrovat na různé typy kolových podvozků.

Kolová houfnice DANA M2 ráže 152 mm vychází z osvědčeného konceptu dělostřeleckého systému DANA používaného čs. armádou již několik desetiletí. Jde však o moderní zbraňový systém, který původní koncepci posouvá na úroveň splňující současné i budoucí nároky digitalizovaného bojiště. Vylepšení se týkají například odolnosti vozidla, dynamických vlastností, pohonného systému s převodovkou či automatizace a digitalizace procesu střelby. Přesnost a účinnost palby systému DANA M2 zajišťuje moderní balistický počítač a elektronický systém řízení palby, větší dostřel pak umožňuje nově vyvinutá munice.

Vedle děl se Excalibur Army soustředí i na vývoj a výrobu raketometů. Stěžejními produkty v této oblasti jsou raketomety řady RM-70 Vampire nebo kompaktnější systém BM-21 MT Striga. Raketomety koncepčně vycházejí z typů RM-70 a BM-21 a používají osvědčenou raketovou munici ráže 122 mm, kterou vyrábí řada výrobců v různých částech světa. Raketomety mají moderní elektronické instalace a vybavení včetně systému řízení palby, komunikace a přenosu dat. Mohou vést soustředěné palby na větší prostory obsazené protivníkem a ničit živou sílu i bojovou techniku. Umožňují střelbu jednotlivými ranami nebo salvou, přičemž navedení zbraně i odpalování raket provádí obsluha z kabiny vozidla bez nutnosti opustit vozidlo, případně dokonce pomocí dálkového ovládání. Raketomety disponují svazkem 40 raketnic ráže 122 mm, které jsou nabity už v pochodové konfiguraci raketometu. Typ Vampire má dalších 40 raket umístěných v nabíjecím mechanismu přímo na raketometu, celkový palebný průměr tedy činí 80 raket. RM-70 Vampire i BM-21 MT Striga jsou umístěny na podvozcích Tatra a mohou být opatřeny standardními nebo pancéřovanými kabinami.

Vampire

                                                           RM-70 Vampire (Foto: Excalibur Army)

 

Firma se zabývá i modernizacemi, opravami a údržbou tankové techniky. V rámci nich nabízí především program různých stupňů a možností modernizací tanků T-72, které jsou po celém světě velmi rozšířené. Program pojmenovaný T-72 Scarab zahrnuje modernizace, které můžou připravit tanky T-72 různých stávajících uživatelů na konflikty vysoké intenzity i asymetrické střety při výhodných finančních nákladech. Základním prvkem programu T-72 Scarab je zvýšení odolnosti tanku oproti původním verzím T-72 zároveň se zvýšením pohyblivosti v terénu i na zpevněných komunikacích. K lepšímu situačnímu přehledu osádky tanku T-72 Scarab a efektivnější a přesnější palbě na cíl přispívá instalace modernizovaných pozorovacích a zaměřovacích přístrojů schopných nově pracovat v pasivním režimu.

Kromě výše zmiňovaných prvků nabízí šternberská Excalibur Army další možnosti vylepšení dle požadavků zákazníka. Dále je možné zabudovat nejnovější komunikační a datové vybavení, systém detekce ozáření laserem, meteorologický senzor či moderní typ hasicího systému nebo nový typ pojezdových pásů. 

Obrněná vozidla a technika pro speciální účely

Co se týče kolové obrněné techniky, v oblasti střední váhové kategorie Excalibur Army vyvinula a vyrábí vozidlo Patriot II 4x4, které vychází z předchozího menšího typu Patriot 4x4. Robustní konstrukce využívá rovněž odolný podvozek Tatra, přičemž celkově je vozidlo řešeno modulárně a splňuje všechny normy NATO. Díky své univerzálnosti a modularitě je Patriot II určen pro ozbrojené a bezpečnostní síly i pro civilní složky. Může sloužit pro řadu účelů – jako průzkumné, spojovací, velitelské, bojové vozidlo atd., lze jej vybavit různými dálkově řízenými zbraňovými stanicemi s těžkými kulomety i granátomety. Uplatnění však nachází i u policejních a záchranářských složek.

Verze pro hasiče nese pojmenování Triton a představuje velitelsko-průzkumné vozidlo určené pro operace v náročných terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení. Je tedy vhodné pro nasazení při požárech s rizikem výbuchů v prostorách s nebezpečným nebo explozivním materiálem a municí, při haváriích v chemických a energetických provozech, v oblastech zamořených jedovatými látkami nebo například při přírodních katastrofách či lesních požárech a při odstraňování následků teroristických útoků. Triton poskytuje osádce vysokou míru balistické a protivýbuchové ochrany, která garantuje i velkou odolnost proti mechanickému poškození. Ta je žádoucí například při zásazích v hustých lesních porostech nebo při pohybu v blízkosti staticky narušených staveb a podobně.

Pro vojenské ženijní jednotky, ale i pro záchranáře jsou určeny mostní automobily AM-50 EX a AM-70 EX na podvozcích Tatra Force 8x8. Oba automobily jsou určeny k zabezpečení pohybu jednotek za pomoci rychlého přemostění suchých i vodních překážek. Nosnost mostů odpovídá třídám MLC 50 a MLC 70, tedy zhruba 50 a 70 tunám. Automobily disponují skládacím mostním polem nůžkového typu o celkové délce 13,5 m, kterým je možné překlenout překážky o šířce 10 až 12,5 m. Jednotlivá mostní pole lze za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 108 metrů, přičemž hloubka překážky může dosahovat až 6 m. Mostní systémy jsou vybaveny i poloautomatickým ovládáním pro pokládání mostu a autonomní diagnostikou. 

Podvozek řady Tatra Force 8x8 využívá i vyprošťovací a odsunový automobil TREVA-15. Vůz o váze 32 t, který vychází z osvědčeného typu AV-15, je schopen odtahovat nepojízdná vozidla až do hmotnosti 40 t, přičemž je uzpůsoben mimo jiné pro odsun vozidel Pandur II 8x8. TREVA-15 disponuje jeřábem o nosnosti 15 t a navijákem s lanem délky 150 m o tažné síle až 44 t se dvěma kladkami. Osazen je čtyřdveřovou prodlouženou kabinou, která pojme i posádku odtahovaného stroje. K vybavení patří i radlice, pomocný naviják, elektrocentrála, svařovací a řezací zařízení či dílenské pracoviště. Společnost v letošním roce představí i výkonnější variantu vozidla s označením TREVA-30.

treva

                                                                TREVA-15 (Foto: Excalibur Army)

 

Mezi speciální vozidla z produkce Excalibur Army se řadí i dekontaminační automobil DECON. Je to speciální vozidlo na podvozku Tatra pro rychlou dekontaminaci a dezinfekci různých povrchů, osob i techniky a budov, které najde uplatnění při ochraně proti následkům použití zbraní hromadného ničení, při likvidaci průmyslových a ekologických havárií, ale i při výskytu epidemií či v situacích přinášejících ohrožení zdraví a životů obyvatelstva. Lze jím provádět dekontaminace osob, zbraní, vybavení a výstroje, vnějších povrchů vojenských vozidel včetně velmi rozměrné techniky, menších a středních letadel nebo budov, ale také interiérů, silnic, letištních ploch atd., a to mimo jiné i díky výškové pracovní plošině instalované na nástavbě vozidla. Excalibur Army vyrábí vozidlo ve vojenské i civilní verzi, své místo tak bude mít jak u ozbrojených složek, tak také u hasičů a dalších záchranářských složek, ale například i v chemickém průmyslu.

Firemní moderní vývojové centrum

V minulosti se Excalibur Army zaměřovala především na opravárenské služby, modernizace starší vojenské techniky a repase či výrobu náhradních dílů. Těmto oblastem se věnuje i nadále. Kvůli technologickému vývoji ve světě i díky novým obchodním příležitostem a požadavkům zákazníků však budoucnost spatřuje především v produkci nové moderní pozemní techniky, což se neobejde bez vlastních vývojových kapacit a nových projektů. Proto v posledních letech vybudovala nové vývojové centrum, které je dalším krokem na strategické cestě přeměny původně opravárenské firmy v plnohodnotného výrobce špičkové techniky a zbraňových systémů na světové úrovni. Nová budova vývojového centra byla postavena tak, aby zohledňovala všechny požadavky na moderní technologie i plány dalšího personálního rozvoje centra. Náklady na stavbu a technologické vybavení centra přesáhly částku tří desítek milionů korun, přičemž více než třetinu Excalibur Army pokryla díky dotacím z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.

Spolupráce s Armádou České republiky a export do zahraničí

Excalibur Army je firmou orientovanou především na export, česká armáda však patří mezi důležité a referenční zákazníky. Tento fakt bude umocněn i tím, že Ministerstvo obrany ČR plánuje v nejbližších letech posílit a modernizovat armádu především za pomoci domácích průmyslových kapacit. V posledních letech Excalibur Army pro českou armádu zajištovala nebo provádí opravy pásové techniky pro systémy protivzdušné obrany, opravy mostních automobilů AM-50, tanků VT-72B/72M4 či středních nákladních automobilů Tatra T 810.

Ve Šternberku se prováděly i opravy armádních protichemických vozidel ACHR-90/CO na podvozcích Tatra a jejich příslušenství a řadu let zde byla servisována vozidla na podvozcích BVP. Na servisu tankové techniky pak z domácích zákazníků Excalibur Army dlouhodobě spolupracuje také se Záchranným útvarem Hasičského záchranného sboru České republiky a s hasiči Správy železnic. Firma také dodává armádě náhradní díly na obrněná vozidla na podvozcích BVP nebo na kulomety východních ráží či například run-flaty pro vozidla Pandur II CZ, Iveco LMV, Dingo 2 nebo Land Rover Defender. V posledních několika letech dodávala také náhradní díly na tanky T-72M4CZ, samohybné kanónové houfnice vz. 77 DANA, vozidla Land Rover či Tatra T 810, na minomety vz. 82 a řadu dalších.

Jak již bylo zmíněno, exportní zakázky tvoří většinu obchodní činnosti firmy. Především na teritoriu jihovýchodní Asie má firma v posledních letech na svém kontě řadu úspěšných projektů.  Společnost například již v roce 2016 dodala do Indonésie první baterie raketometů RM-70 Vampire včetně speciálních podpůrných a velitelských vozidel, které byly vyrobeny a sestaveny ve spolupráci českých a slovenských podniků. Společnost Excalibur Army také zajistila zaškolení a výcvik osádek a obsluh raketometů. Šternberská firma nadále do Indonésie dodává vojenskou techniku, náhradní díly pro pozemní vozidla a zabezpečuje i servisní služby pro indonéskou armádu a námořní pěchotu. Co se týče raketometů RM-70 Vampire, počátkem minulého roku Excalibur Army navíc podepsala s indonéskou firmou PT Republik Defensindo smlouvu o společné výrobě raketometů RM-70 Vampire v Indonésii. Raketomet tohoto typu firma také nabízí například řecké armádě, která jej nedávno úspěšně otestovala přímo v Řecku.

Excalibur Army se svými partnery navíc dodala v posledních letech do Indonésie obojživelná mostní vozidla. Konkrétně šlo o mostní samohybné systémy M3 a podpůrná i logistická vozidla v řádu desítek kusů. Jde o jeden z největších projektů, které Excalibur Army dosud v Indonésii uskutečnila. Ve spolupráci s partnerskou firmou Tatra Defence Vehicle šternberský podnik zajišťuje i dodávky obrněných vozidel Pandur II 8x8 pro indonéské ozbrojené síly a připravuje výrobu těchto vozidel tamním průmyslem. Vedle toho šternberský podnik v mnoha regionech nabízí i další bojovou a záchranářskou techniku ze svého portfolia i od partnerských společností z holdingu CSG, dodává různým zákazníkům náhradní díly a motory pro vojenská vozidla, dále také lehké i těžké palné zbraně včetně velkorážových tankových kanónů a v neposlední řadě munici různých ráží a určení.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace