Výsledky průzkumu agentury Phoenix research on-line, který se zabývá postojem veřejnosti k největší armádní akvizici v samostatné historii České republiky, tedy nákupu pásových bojových vozidel pěchoty v hodnotě 53 miliard korun, nedávno zveřejněné na Parlamentních listech, naznačují, že česká veřejnost je, nepřekvapivě, nakloněna pořízení vozidel nejmodernější konstrukce, vybavených nejmodernější technologií, a současně prověřených nasazením. Nejmodernější konstrukcí se nemůže pochlubit CV90, a nasazeno zatím nebylo vozidlo Lynx.
První otázka průzkumu byla poněkud zvláštní: "Jaký je váš osobní názor na dodavatele nových bojových vozidel pěchoty? Měl by to být podle vašeho názoru spojenec České republiky v rámci NATO?" - všichni čtyři uchazeči, tedy BAE Systems, GDELS, Rheinmetall a PSM jsou společnostmi z členských států Severoatlantické aliance. Pravdou je, že vozidlo CV90 má švédské kořeny, bylo vyvinuto společnostmi Hägglunds a Bofors, a dnes je vyvíjeno a vyráběno dceřinou společností britské BAE Systems, tedy BAE Systems Hägglunds AB. Pro to, aby dodavatel byl ze spojenecké země v rámci NATO, se vyslovilo 42 % a proti 33 %. Je samozřejmě otázkou, zda nesouhlasící identifikovali původ CV90, nebo zda mířili na v diskusích nikterak ojedinělé návrhy "odborníků", aby si Armáda České republiky pořídila například ruské BVP-3.
Psali jsme
V souvislosti s připravovaným nákupem 210 pásových bojových vozidel pěchoty pro Armádu České republiky, resp. pro její „těžkou“ brigádu, byla publikována...
Polovina tazatelů si přeje, aby armáda pořídila vozidlo již prověřené v aktivní službě, které již je nasazeno ve výzbroji "některé z předních armád". Pro 26 % tato otázka není důležitá. Nasazena jsou vozidla CV90 (ve čtyřech armádách NATO, tedy dánské, estonské, nizozemské a norské), ASCOD (v různých verzích v Rakousku, Británii, Španělsku) a Puma (v Německu). Dosud žádná armáda nenasadila BVP Lynx, který zatím "jen" uspěl v dalším kole australského tendru Land 400 Phase 3, a je nabízen také Spojeným státům.
Dále se agentura ptala na důležitost "moderní konstrukce vozidla". Srovnáme-li čtyři nabízená vozidla podle jejich "věku", pak nejstarší koncepci má CV90 zkonstruované ve druhé polovině 80. let a ve službě od roku 1993, tedy déle než čtvrt století, přičemž prošlo a prochází významnými modernizacemi. ASCOD je o něco mladší, jakkoli i jeho kořeny sahají do 80. let. Ve službě jsou tato vozidla od roku 2002. První dvě sériové Pumy byly vyrobeny v roce 2010, a vozidlo je zařazováno do služby v rámci Bundeswehru od roku 2015. A nejnovější je vozidlo Lynx, které bylo poprvé představeno veřejnosti v roce 2016. Moderní konstrukce je důležitá pro 43 % dotazovaných.
Psali jsme
Server australiandefence.com.au informuje, že do užšího výběru nového pásového bojového vozidla pěchoty, které u australských ozbrojených sil nahradí...
A 65 % si přeje, aby armáda pořídila vozidlo s "nejlepšími technologiemi", zaručujícími vyšší bezpečnost osádky, a to i za cenu vyšších nákladů. V tomto případě se většina odborníků shoduje, že, pokud jde o odolnost, vede vozidlo Puma od společnosti PSM, jehož stupeň ochrany přesahuje úroveň 6.
Sečteno a podtrženo, podle výsledků tohoto průzkumu veřejnosti spíše nevyhovují vozidla CV90 a Lynx, a spíše vyhovují vozidla ASCOD 2 a Puma.
Psali jsme
Jedním z uchazečů v rámci tendru na nová pásová bojová vozidla pěchoty je Puma od společnosti PSM. Vozidlo bylo vyvíjeno od roku 2002 podle...
Psali jsme
České ozbrojené síly v současnosti prosazují svůj rozsáhlý program modernizace. Mimo jiné se jedná o nahrazení bojových vozidel pěchoty...
Psali jsme
Na Dnech pozemního vojska - BAHNA 2019 - bylo v červnu představeno bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2 od společnosti GDELS, a poutalo zaslouženě...
Psali jsme
Rychlejší, silnější, výkonnější. To jsou hlavní vlastnosti nové generace bojového vozidla pěchoty CV90, které na Mezinárodní konferenci o obrněných...
Tagy