Autor fotografie: flickr.com (public domain)|Popisek: F-15 Eagle
Americké letectvo sice udělilo před několika měsíci kontrakt společnosti Boeingu na pořízení prvních 8 dvoumístných strojů F-15X, ale otázkou je, jestli bude tato nejnovější varianta legendárního ,,Eaglu" úspěšná i na zahraničních trzích.
Důležitým předělem pro nejnovější inkarnaci legendárního stroje byl první let, který se uskutečnil 2. února. Samotný let trval zhruba 90 minut a podle společnosti Boeing při něm dvoumístná varianta stroje F-15EX obstála tak, jak výrobce očekával. To současně umožní dodat první 2 letouny americkým vzdušným silám do konce března tohoto roku.
Video: YouTube
Jednomístný F-15X je nejnovější a zatím nejvýkonnější variantou stroje F-15 Eagle, určeného k vybojování vzdušné nadvlády. Stroj je k dispozici ve dvou verzích - jednomístném F-15CX a již zmíněném dvoumístném F-15EX. Letoun bude vybaven barevným displejem, bude schopen nést i protilodní a supersonické rakety a hlavně jedna letová hodina bude až o 5000 dolarů levnější než provoz stíhačů F-15C/D. F-15X sice nepochybně představuje letoun s poměrně velkým potenciálem, současně se však stačil už stát bodem sváru mezi americkými výrobci Boeing a Lockheed.
F-15X jako sporná položka
Otázka dodávek letounů F-15X vyvolala před několika měsíci ostrou diskusi, zda jejich nákup nepůjde na úkor strojů F-35. A to nebylo též ,,po chuti" Lockheedu, který stojí za vývojem letounů 5. generace. Rozhořel se tak konkurenční boj. Americký letecký gigant stačil připomenout některým americkým zákonodárcům, že F-35 je přece lepším letounem než F-15X. Před časem však vedení společnosti Lockheed potvrdilo, že pokud si USAF skutečně pořídí letouny F-15X, nebude to na úkor dalších nákupů strojů 5. generace.
Každopádně USAF udělilo kontrakt společnosti Boeing na dodávku prvních 8 strojů za zhruba miliardu dolarů s celkovým výhledem na pořízení až 80 těchto letounů. F-15X pak otevírá současně další otázky, které souvisejí zejména s jeho potenciálním uplatněním na zahraničních trzích.
Viceprezident Boeingu a programový manažer pro stroj F-15 Pratyush Kumar se vyjádřil optimisticky o uplatnění letounu v zahraničí. Kumar současně serveru Defense News řekl, že několik zahraničních zájemců již o F-15X vyjádřilo zájem. Na druhé straně nesdělil, kteří zákazníci to jsou. Toto lze zařadit do položky obchodní tajemství, stejně jako manipulace veřejným míněním. I když je Kumar v tomto směru optimistický, mnozí vojenští analytici nepředpovídají letounu F-15X tak velký úspěch. Podle nich si pořídí stroj spíše limitovaný počet zájemců a nebude po něm masová poptávka.
Indie, Izrael...nebo někdo jiný?
S informacemi, které jsou k dispozici, by v úvahu jako zahraniční kupci připadala Indie či Izrael. Židovský stát zvažuje, že by si pořídil buď další letouny F-35, nebo právě F-15X. ,,Je zde poměrně dobrá šance, že Izraelci mohou koupit várku letounů F-15. Dávám tomu tak 50%", říká letecký analytik Richard Aboulafia.
Dalším možným zahraničním zájemcem je Indie, na jejíž trhy se USA tlačí v poslední době čím dál více a chce neutralizovat ruskou ,,nežádoucí" konkurenci. O tom svědčí i Indii namíru ušitý letoun F-21 od společnosti Lockheed, nyní je teoreticky ve hře i F-15X.
Boeing v únoru 2020 ústy Kumara prohlásil, že se společnost snaží získat potřebnou exportní licenci k vývozu strojů F-15X do Indie. V případě Indie to však nemusí být vůbec jednoduché, protože varianta v podobě F-15X je jednou z mnoha možností, které může být dána přednost. Navíc, jak už SM informoval, Indie se chce současně soustředit na posilování vlastních kapacit, což dala jasně najevo nákupem 83 stíhačů Tejas Mk 1A.
A nesmíme zapomenout ani na fakt, že Indie je ,,rozkročená" mezi Východem a Západem, její rozhodnutí by nutně muselo být vnímáno jako politické. Indie se tak ocitá v ,,kleštích", protože ruský vojenský materiál je sice levnější, americký zase dražší, ale technologicky vyspělejší. Tohoto rozporu se pak snaží maximálně využít Švédsko a Francie. Právě finanční ohled může být rozhodujícím faktorem, protože F-15X se pohybuje v prakticky stejné cenové hladině jako F-35 - kolem 80 milionů dolarů. Ve prospěch F-15X může hrát roli nižší cena jedné letové hodiny.
Otázkou pak zůstávají další možní zájemci, kteří provozují F-15, a chtěli by potenciálně upgradovat na F-15X. Podle zmiňovaného leteckého analytika Aboulafii by mohli asijští provozovatelé letounů F-15 časem projevit zájem přejít na upgrade F-15X.
Na každý pád to v současné době vypadá na to, že F-15X nebude zatím velkým ,,exportním hitem", ale že jej koupí v budoucnu omezený okruh zájemců, kteří budou chtít získat technologicky vyspělý a velmi dobře vyzbrojený stroj, který i když nemá na rozdíl od F-35 profil stealth, může představovat obávaného protivníka ve vzduchu.
Zdroj: Defense News, The Drive