F-16 mohou na Ukrajině Rusům pěkně zatopit. Záležet bude na mnoha faktorech

F-16 mohou na Ukrajině Rusům pěkně zatopit. Záležet bude na mnoha faktorech
Autor fotografie: Peter + Vicky + James / Flickr|Popisek: F-16
11 / 11 / 2023, 10:00

Hovoří se o nich již dlouho a prioritně si přál jejich dodání i ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Řeč je o stíhačích F-16, které měly původně podpořit již před několika měsíci ofenzivu napadeného státu.

Na jejich dodání apeloval zejména ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a absolvoval kvůli tomu i evropské turné. Není pochyb, že poskytnutí letounů F-16 je tématem minimálně posledních několika měsíců. Letouny F-16 se původně měly stát integrální součástí ukrajinské protiofenzivy, nicméně Kyjev rozhodl o tom, že na ně čekat nebude pro váhavost Západu a spustí ji i bez nich, tedy účinné vzdušné podpory.

Rusko má v tomto směru vzdušnou převahu, stejně jako na moři, páteř ukrajinského letectva tvoří v současné zastaralé stíhací sovětské stroje Su-27 a MiG-29. Takže ukrajinské letectvo potřebuje i ve válečných podmínkách nutně modernizovat. Kyjev brání své nebe dýchavičnými sovětskými stroji a od začátku války podle britské RAF již ztratil 68 letounů, tedy více než pětinu svých kapacit, které má k dispozici. Sovětské stroje jsou přirozeně zranitelnější na nebi než jejich vyspělejší západní protějšky.

Mig-29

Ledy se pohnuly až v pozdním létě tohoto roku, kdy Nizozemí a Dánsko přislíbily, že Ukrajině stíhače dodají. Dohromady se má jednat o 61 strojů, přičemž Zelenskému bylo osobně řečeno, že Kyjev dostane 42 letounů. Z Kodaně pak poputuje na horké bojiště 19 kusů. Dobrou zprávou také je, že i Norsko má dodat Kyjevu letouny F-16, nicméně počet strojů nebyl zatím upřesněn.

Separátně však ještě jednal Zelenskyj ještě se švédským předsedou vlády Ulfem Kristerssonem o možné dodávce letounů JAS-39 Gripen, které dosud například užívá v rámci pronájmu české letectvo. Teoreticky by tak Kyjev nemusel mít ve výzbroji jen jeden typ západního letounu. Na druhé straně není pochyb o tom, že i starší letouny F-16 mohou pomoci rozproudit ukrajinskou protiofenzivu, protože pozemní obrněná technika nemá důsledné krytí.

V čem konkrétně může být stíhač Kyjevu užitečným? Jedná se o jednomotorovou lehčí platformu, která má za sebou dlouhou a úspěšnou operační historii. F-16 byl zařazen do služby byl v roce 1978 a bylo vyrobeno přes 4 500 kusů. Stroj je pravidelně upgradován ,,balíčky", aby splnil nároky na moderní letpun i v této době.

Su-27

Mezi výhodami F-16 lze uvést vysokou manévrovatelnost, schopnost operovat za každého počasí, ve dne i v noci. Nižší váha mu propůjčuje lepší obratnost, mezi dalšími pozitivními vlastnostmi je adaptabilita letounu a schopnost vykonávat rozličné druhy misí. Stroj pohání výkonný motor Pratt & Whitney F-100 a F-16 je schopna vyvinout solidní rychlost až 2 400 km/h.

Nevýhodou jednomotorové platformy je zejména skutečnost, že pokročilejší ruská letadla jako například Su-35 jsou vybaveny účinnějším radarem a raketami s delším doletem. F-16 pak vyžaduje i komplexnější údržbu než jiné letouny, nemůže startovat z ,,improvizovaných míst" jako například silnic. Jako jinou nevýhodu můžeme uvést, že dodávky F-16 budou samozřejmě trvat měsíce, a do té doby se může poměr sil na bojišti citelně vychýlit na jednu, či druhou stranu.

Nicméně i přes jmenované nevýhody budou stíhače F-16 pro Ukrajinu přínosem, hlavně technologickým, a zároveň zmodernizují její letectvo. Záleží tak především na tom, kdy budou napadené zemi dodány. Čím dříve bude Západ váhat s jejich poskytnutím, což se týká i jiných zbraňových systémů, tím samozřejmě hůř pro Ukrajinu.

 

Zdroj: World of Aircraft

Tagy článku

-->