foto: José Luis Celada Euba / Flickr/Belgická F-16
Nemožné se pomalu stává skutečností. Americké F-16 se zřejmě již velmi brzy objeví v ukrajinském vzdušném prostoru. Ruské letectvo se na ně připravuje a nemá obavy.
Dánsko, Norsko, Nizozemsko a Belgie. To jsou donátoři F-16 pro Ukrajinu a zdá se, že je již jen otázkou času, než se víceúčelové stíhací letouny objeví na bojišti. Všechna letadla podstoupila stejnou modernizaci na přelomu milénia. Bylo nutné prodloužit životnost draku letounu o 8 000 letových hodin a schopnost vydržet přetížení 9G. F-16 dostaly modulární počítač a radar pro řízení palby Westinghouse AN/APG-66(V2). Jedná se o polovodičový pulzní Dopplerův radar středního dosahu, který umožňuje sledovat až deset cílů najednou. Z dnešního hlediska už trochu zastaralá záležitost, ale klíčovou hodnotou je dosah zařízení, který je nedostatečných 150 km.
Rozdílné parametry F-16 a Su-30SM
Radar F-16 je propojený se šesti raketami AIM-120 AMRAAM vzduch-vzduch, které mají dosah až 180 kilometrů. Letadla dostala velký displej, modernizovaly se komunikační prostředky a zvýšena byla prostupnost dat. Implementován byl dánský systém elektronického boje EWMS a pokročilá zařízení určená proti světlicím. Podle F-16.net už letalda dostala i vylepšenou GPS navigaci a kokpit byl celkově uspořádán jinak kvůli displeji a integraci moderní přilby. V žádném případě se nejedná o rozdílové stroje, které by na Ukrajině pomohly hrát rozhodující roli.

Su-30SM (Flanker-H) je modernizovaná verze ruského stíhacího letounu. Su-30MKI má dokonce i vektorování tahu. Suchoj je považován za letadlo generace 4+, tedy jedno z nejmodernějších, jakým Rusové vůbec disponují. Modernizovány byly radary, radiokomunikační systémy, systém identifikace přítel-nepřítel (zde by bylo zajímavé vědět, zda západní F-16 mají podobný systém), vystřelovací sedadla, zbraně a další systémy. Radar N011M Bars má podle WPtech maximální detekční dosah 400 kilometrů a dosah sledování 200 kilometrů. Su-30SM má řiditelné trysky pro supermanévrovatelnost.
Flanker-H je použitelný pro získání vzdušné převahy i pro útoky na pozemní cíle. Je schopen nést až 8 000 kilogramů výbušnin, řízených i neřízených zbraní vzduch-vzduch nebo vzduch-země. Je vybaven jednohlavňovým kanónem GSh-30-1. Může doplňovat palivo za letu, čímž získává dolet až 5 200 kilometrů a má dvě rušičky na koncích křídel. Su-30SM může vzlétat i přistávat v automatickém režimu. Minimálně podle Rusů udaných parametrů se jedná o poměrně moderní letadlo, které je ve vzduchu nutné brát skutečně velmi vážně.
Souboj F-16 vs. Su-30SM
Rusové přiznali, že dlouhodobě studují vlastnosti dodávaných stíhaček F-16 na Ukrajinu a zdůrazňují, že znají silné i slabé stránky západních letadel s tím, že proti nim vyvíjejí bojovou taktiku. Avizují ovšem, že jejich Su-30SM převyšují F-16 ve všech parametrech, tedy z hlediska manévrovatelnosti, výzbroje a zaměřování. Nutno podotknout, že Moskva přesunula na Ukrajinu více protivzdušných systému S-300 a S-400. Jednak jistě kvůli utrpěným ztrátám ze strany ATACMS, ale zřejmě i kvůli zesílení obrany proti F-16. Navíc intenzivněji bombarduje letiště, ze kterých by stíhačky mohly startovat. Je naprosto zjevné, že příchod F-16 na Ukrajinu se blíží.
Zásadním otazníkem je, jak západní letadla obstojí v souboji s Su-30SM. Jeho případné vektorování tahu nebo letové dovednosti jsou v moderním boji trochu diskutabilní. Většina případných soubojů se neodehraje na vizuální vzdálenost. Mnohem podstatnější je dosah ruského radaru, který značně převyšuje ten z F-16. Jenže při širším pohledu se opět dostáváme trochu jinam. Třeba Ukrajinci obdrželi dva Saaby 340 AWACS. Ty jsou určeny pro vzdušnou detekci a jejich radary jsou na tom výkonově podobně jako u ruských strojů. AWACS může ruské letadlo detekovat a předat informaci F-16.
Velmi bude záležet na tom, čím budou F-16 i Su-30SM vyzbrojeny. Kvalita střel bude zřejmě rozhodující, jednak z hlediska pravděpodobnosti zásahu, rušení navádění a také případné manévrovatelnosti. Flanker bude zřejmě disponovat větším arzenálem střel. Na papíře vypadá ruské letadlo rozhodně lépe, ale realita bojiště bývá často jiná. Až 80 kusů F-16 ve vzduchu už je síla, se kterou Kreml musí počítat.
Tagy