Proč je pravděpodobné, že ukrajinská F-16 sestřelila ruský Su-34 Fullback

Proč je pravděpodobné, že ukrajinská F-16 sestřelila ruský Su-34 Fullback
foto: Pexels/F-16

Stíhací letouny F-16 už na Ukrajině působí několik týdnů. Moc o nich nebylo slyšet, až doposud. Vzhledem k jejich výbavě v podobě AESA a AIM-120 AMRAAM je pravděpodobné, že stroj sestřelil ruský Su-34.

Anabáze poskytnutí ne zrovna moderních verzí F-16 Ukrajině byla velmi dlouhá. Téměř dva roky se řešil výcvik pilotů a vůbec samotné poskytnutí letadel bojující zemi. Ta zatím disponuje jen asi dvanácti kusy víceúčelových stíhacích letadel s omezenými možnostmi využití. Druhá dodávka podle WPtech přišla z Nizozemska. Ale i tato omezení umožňují sestřel nepřátelských letadel a to se zřejmě akutně stalo. S informací ruských vojenských blogerů jako první přišel respektovaný americký Forbes. Ten odkazuje mimo jiné na kanál Telegramu Fighterbomber. Podle dalších zdrojů bylo letadlo sestřeleno přibližně padesát kilometrů od frontové linie s tím, že se jednalo o F-16 a pilot ruského letadla nepřežil. 

Indicie k F-16 s AESA a AIM-120 AMRAAM jako kata Su-34  

 

Již tento údaj může napovídat velmi mnoho. Před několika týdny začali Rusové používat na svých Su-34 instalaci vypouštění klouzavých pum FAB-3000. Třítunové naváděné pumy mají speciální a ne úplně pravidelnou trajektorii ve vysoké rychlosti. Dosah mají až sedmdesát kilometrů. Rusové je právě odpalují z maximální vzdálenosti od cíle a Fullbacky nikdy neoperují nad frontou. Některé zdroje uvádějí, že sestřelený Su-34 FAB odpaloval. Vzdálenost padesáti kilometrů by přesně odpovídala Su-34. Nejde jen o to. Ukrajinská protivzdušná obrana si s FAB-3000 neví rady. Prakticky nemá systém, který by byl schopen bombu zlikvidovat s výjimkou Skynexů, které jsou ale stacionární. A každému je jasné, jakou škodu taková puma způsobí kdekoli. 

 

Takže Su-34 se staly hlavním cílem ukrajinských útoků v posledních týdnech. A to především přímo na letištích, protože cesta ke zničení letadla ve vzduchu nebyla. Došlo ke značnému množství útoků ukrajinských UAV na vojenská letiště. Poslední útok u Majkopu přinesl zajímavý poznatek. V lokaci bylo velké množství Su-34, které tam Rusové stáhli po sérii ataků na letiště blízká ukrajinským hranicím. Zjevně jim to moc nepomohlo. V každém případě sestřel Su-34 takhle daleko za frontou je vysoce pravděpodobný. Ukrajinci dělají, co mohou, aby zabránili bombardování svého území pomocí FAB-3000. Pro F-16 ovšem hovoří další faktory. 

Dánské a nizozemské F-16, které jsou na Ukrajině, mají dva typy radarů. První a starší je AN/APG-66. Druhý je podle The Aviation Geek Club mnohem kvalitnější AESA radar AN/APG-83. Jedná se o aktivní elektronicky skenovaný radar (AESA) pro řízení palby, který je ještě dnes naprosto běžně používaný. Zcela klíčové je, že má dosah 370 kilometrů a pořád se jedná o technologické zařízení na výši z roku 2013. Northrop Grumman o něm tvrdí, že je vysoce spolehlivý, schopný detekovat menší cíle, má robustní elektronickou ochranu a velmi rychlé vyhledávání cílů. Zaměření Su-34 na vzdálenost třeba sedmdesát kilometrů by pro F-16 neměl být problém. A ještě je tu otázka, čím ruské letadlo sestřelit. 

Su-34

 

F-16 na Ukrajině s legendárními AIM-120 AMRAAM

 

ASPF uvádí, že Ukrajina obdržela střely vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM mnohem dříve než samotné F-16. V zásadě se jedná o legendu mezi protiletadlovými střelami. Její účinný dostřel činí až 180 kilometrů. Je použitelná jak pro letadla, tak pro pozemní protivzdušnou obranu. Střela je ve výzbroji americké armády od roku 1991 a má aktivní radarové navádění. To znamená, že i za letu může přijímat pokyny. Navíc má inerciální jednotku s mikropočítačem. Pokud je rušena, může přepnout na pasivní navádění. V každém případě může být řízena z velitelského centra. 

Su-34 mohl tedy zachytit radar F-16, ale informace o ruském letadle mohly klidně přijít i z Boeing E3 Sentry AWACS, na které budou ukrajinské F-16 s největší pravděpodobností napojené skrze řídící centrum. Pravděpodobnost spolupráce se západními satelity a detekčními systémy je velmi vysoká. E3 operují v evropě od začátku konfliktu na Ukrajině. Pokud se sestřel potvrdí, bude se jednat o první výrazný úspěch F-16 na Ukrajině a zrovna u velmi žádoucích a moderních Su-34. Ukrajina by celkově měla obdržet devadesát F-16, to by již byla slušná síla proti ruskému agresorovi. 


 

Tagy