F-16 prokazují na Ukrajině svou účinnost

F-16 prokazují na Ukrajině svou účinnost
Autor fotografie: FMT / Public domain|Popisek: Belgická F-16
03 / 12 / 2024, 18:00

Rusko se aktuálně před nadcházející zimou snaží intenzivně zlikvidovat ukrajinskou energetickou infrastrukturu. Kyjev používá prakticky vše, aby útoky neutralizoval včetně dodaných F-16.

Putin v současnosti používá prakticky vše, aby zlomil bránící se Ukrajinu. Došlo i k použití strategických Tu-160 po více jak pěti stech dnech. Tu-95MS jsou jaksi samozřejmostí. Letadla použila řízené střely Ch-555 a Ch-101. Kapacita letounů ovšem nebyla naplněna, což naznačuje nedostatek munice na ruské straně. Rusové používají řízené i neřízené střely a UAV prakticky po celém území Ukrajiny, došlo i k několika zásahům Zakarpatské Rusi. Dochází k pravidelnému bombardování ukrajinských měst pomocí řízených i neřízených pum, kterým vévodí FAB-3000 na Su-34. Třítunová bomba, na kterou Ukrajina prakticky nemá protivzdušnou obranu. Pouze dvě baterie Skynexu od Rheinmetallu. 

F-16 a radar AN/APG-66(V2) nebo AN/APG-68

 

Kyjev nasazuje vše, co má. Patrioty, NASAMS, Iris-T, celou řadu mobilních prostředků krátkého a velmi krátkého dosahu včetně velmi dobrých Gepardů na podvozku Leopard 1. Zároveň se už několik měsíců snaží o likvidaci nosičů FAB-3000 Su-34 přímo na letištích, na které nedávno použili i ATACMS odpálené z MLRS HIMARS a M-270. O F-16 po dodání prvních kusů na Ukrajinu kromě ztráty jednoho letadla a podle Newsweeku spekulací ohledně sestřelu jednoho Su-34 příliš slyšet nebylo. A navíc byla podle WPtech přímo pozastavena dodávka JAS 39 Gripen a zřejmě i francouzských Mirage 2000. Teprve v posledních dnech v souvislosti s intenzivním bombardováním Ukrajiny lze slyšet o užitečnosti F-16 pro Ukrajinu. 

Počet F-16 na Ukrajině lze zatím zřejmě spočítat na prstech jedné ruky. Bohužel. V posledních dnech jsou s úspěchem letadla využívána v rámci protivzdušné obrany. Celkem pochopitelně, je jich příliš málo na použití proti ruskému letectvu a nasazení proti ruským jednotkám provází stejné obavy jako má Kreml ohledně svých letadel. Hustota nasazení ruské PVO je velmi vysoká a zatímco je proti UAV a balistickým ATACSM poměrně neúspěšná, konstrukce je přímo zaměřená proti letadlům jako F-16. Tam by se ruská úspěšnost dala čekat mnohem vyšší. Ukrajina má obdržet celkem 84 F-16 z Nizozemska, Belgie, Norska a Dánska. Všechna letadla prošla prakticky stejnou modernizací. 

Jednalo se především o prodloužení životnosti draku o 8 000 letových hodin. Dále prošla letadla rekonstrukcí tak, aby vydržela přetížení 9G. F-16 dostaly modulární počítač a především radar pro řízení střelby Westinghouse AN/APG-66(V2). To je zcela klíčová složka letadla společně s raketami vzduch vzduch AIM-120 AMRAAM s doletem až 160 kilometrů a střelami AIM-9 Sidewinder pro krátký dosah, ty zřejmě hrají aktuálně klíčovou roli u F-16 v rámci PVO. Radar je trochu předmětem spekulací. Army Recognition uvádí, že ukrajinské F-16 používají o generaci mladší AN/APG-68, tutéž informaci přejal ukrajinský Defence Express

AIM-9 Sidewinder

F-16 sestřelují ruské střely s plochou dráhou leu

 

Jenže na modernizacích prostě byl použit AN/APG-66(V2) a není známo, zda se radary na F-16 měnily. V každém případě ani jeden z nich není AESA radar, které současné F-16 dostávají. Starší verze radaru AN/APG-66(V)2, která byla použita ve výše uvedených zemích má dosah 83 kilometrů a s modulárním počítačem poskytuje sedmkrát větší rychlost zpracování dat a výrazně větší paměť. Tedy zvládne sledovat mimo jiné i více cílů najednou, mělo by jich být deset. AN/APG-68 je parametrově podobný ohledně dosahu, ale měl by sledovat ještě více cílů najednou, jeho citlivost by měla být výrazně vyšší. 

Právě radary jsou společně AIM-9 Sidewinder klíčovou složkou letadel při obraně před ruskými vzdušnými prostředky. United24media.com uvedli, že v noci na sobotu 30. 11. setřelily F-16 sedm ruských střel s plochou dráhou letu. Zelenskyj v souvislosti s tím zdůraznil kvalitu a účinnost F-16. Situace sama o sobě hovoří o kvalitě starších amerických systémů a další důkaz o převaze západních elektronických systémů nad těmi ruskými. Trend, který je patrný již od osmdesátých let minulého století. AN/APG-68 jsou na F-16 v současnosti vyměňovány za AESA radary, ale je nepravděpodobné, že by jimi disponovaly ukrajinské stroje. Zjevně to příliš nevadí. 


 

Tagy článku

-->