Další F-16 na Ukrajinu, Belgie také čekala na F-35 sedm let
foto: Ibex73 / Wikimedia Commons / CC BY-SA/Belgická F-16
Belgie sedm let po podepsání kontraktu obdržela první stíhací letouny páté generace F-35. V důsledku uvolní další F-16 pro Ukrajinu.
Česká republika podepsala kontrakt na nákup stíhacích letounů páté generace v lednu roku 2024. V roce 2029 na prvních šesti kusech mají začít cvičit čeští piloti a v roce 2031 by mělo být dodáno AČR prvních dvanáct kusů. Druhý tucet by měl být vyroben v Itálii a dodán do roku 2034. Takže časový harmonogram pro AČR je podobný tomu, jaký absolvovala Belgie s tím, že Belgičané na svých F-35 cvičí už od loňského roku v USA. Plná operační schopnost F-35 Belgického letectva na základně Florennes u 1. perutě se očekává v roce 2027.
Belgie zrychlí dodávky F-16 na Ukrajinu
Belgie disponuje celkem 49 kusy F-16AM a deseti cvičnými F-16BM. Podle Aero Time se Brusel zavázal dodat do roku 2028 celkem 30 F-16. Letos měl dodat dva letouny na náhradní díly a příští rok dvě stíhačky. Jenže s dodávkou F-35 bude přesun belgických F-16 zřejmě urychlen. Vzhledem k tomu, že členské státy NATO začaly utajovat své zbraňové dodávky na Ukrajinu, vůbec není jisté, zda už tam letadla jsou nebo jich bude víc. Třeba Norsko nakonec dodalo Kyjevu víc F-16 než původně avizovalo.
.jpg)
Ukrajina by měla disponovat až 80 F-16
Nizozemsko už dodalo všech 24 slíbených F-16, ale není jasné, kolik jich vlastně je na Ukrajině celkem. Otazník visí i nad Dánskem. Kodaň slíbila dodat do konce roku celkem 19 letadel a minimálně 12 kusů F-16 už je na místě. Aktuálně zřejmě Kyjev disponuje až šedesáti kusy. Je třeba odečítat letouny na náhradní díly a ztracená letadla. Přesto se flotila F-16 na Ukrajině poměrně výrazně rozrostla a hraje významnou roli především v roli protivzdušné obrany. Celkově ovšem operace těchto letadel podléhají velmi přísnému utajení. Ukrajinci neustále mění jejich dislokaci kvůli případnému ruskému útoku.
Při celkových součtech by Ukrajina ve finále mohla disponovat až 80 kusy F-16. Právě předání F-35 Belgii po sedmi letech urychlí dodávky a umožní dosáhnout tohoto počtu. Zřejmě už v roce 2026. Ukrajina dosud potvrdila ztrátu čtyř stíhaček a tří pilotů. Dodaná letadla neměla zpočátku zcela klíčový komunikační prostředek Link-16. Jeho absence zřejmě i znemožňovala použití AIM-120 AMRAAM dlouhého dosahu. První ztráta šla na vrub Patriotům, které díky nepřítomnosti Link-16 a špatnému nastavení sestřelily první letadlo. Druhá ztráta šla zřejmě na vrub S-400 nebo střelám vzduch vzduch R-37. To není zcela jasné. K situaci došlo nad Sumskou oblastí.

F-16 s AIM-120 AMRAAM
Třetí odpis byl na bází nespecifikované palubní nouze a pilot přežil. Ke čtvrt ztrátě došlo při plnění úkolů v rámci ruských útoků dronů a raket na ukrajinskou civilní infrastrukturu. V prosinci 2024 měl ukrajinský pilot F-16 sestřelit šest ruských řízených střel. Dvě z nich údajně dostal na zem 20mm palubní kanón a po dvou mají na svědomí AIM-120 AMRAAM a AIM-9 Sidewinder. Letadla zřejmě spolupracují s francouzskými Mirage 2000-5F a používají i řízené pumy GBU-24 a JDAM na podvěsech Sniper a Litening. Jinak se pochopitelně jedná o dost staré stroje, které poslední modernizací prošly na přelomu Milénia.
Belgie obdrží 34 F-35
Modernizace se především týkala prodloužení životnosti draku o 8 000 letových hodin. letadla jsou vybavena Head-Up displejem pro noční létání, GPS a radarem AN/APG-66. Mohou nést šest střel AIM-120 AMRAAM dlouhého doletu nebo AIM-9 Sidewinder krátkého doletu. V posledních měsících se spekuluje o použití Hydra 70 s naváděcím modulem APKWS, což je relativně velmi levná zbraň nejen proti dronům. Spojené státy uvolnily vývoz náhradních dílů pro tato letadla. Přesto ke konfliktům s ruským letectvem nedochází. Obě strany jsou si vědomé síly PVO. Podle Defence Express obdrží Belgie celkem 34 F-35A. Další F-16 budou pro Ukrajinu vítaná pomoc.
Tagy