F-35 Lightning II může konečně do bouře, bál se blesků

F-35 Lightning II může konečně do bouře, bál se blesků
Autor fotografie: Lockheed Martin / Public domain|Popisek: Stíhací stealth letoun páté generace F-35
09 / 04 / 2024, 12:00

Organizace spadající pod US Army minulý týden informovala o dokončení opravy technologie letounů F-35A Lightning, která jim paradoxně neumožňovala létat v bouřce. Vylepšené F-35 navíc s možností nést jaderné hlavice představují důležitý prvek NATO spojenců v taktice jaderného zastrašení.

Mluvčí Společného programového úřadu F-35 Lightning II (The F-35 Lightning II Joint Program Office, dále jen JPO) Russell Goemaere v polovině minulého týdne oznámil zrušení několik let trvajícího omezení zákazu letu ve zhoršených povětrnostních podmínkách pro stíhací letouny páté generace F-35A Lightning II. Toto opatření zavedené v červnu 2020 zakazovalo letounům F-35A létat v bouřkách nebo velmi špatném počasí z důvodu rizika požáru nebo možného poškození letadla. 

Od oblastí s výskytem deště a blesků tak musela být letadla při každém letu vzdálená nejméně 25 mil (asi 40,2 km) a dle slov Goemaere bylo omezení zrušeno již 19. března 2024. Cílem opatření bylo předejít možným katastrofám spojeným s nepříliš dobře fungující ochranou letadla proti bleskům. Právě za tímto účelem byla provedena generální oprava palubního systému OBIGGS, který má na starost eliminaci hořlavých plynů v palivové nádrži letadla F-35. S podobnými problémy inertizace palivových nádrží se však americké ministerstvo u jiných letounů potýká dlouhodobě již od roku 2009. 

 

Do plynné směsi výparů z nádrže, které se v ní používáním stroje přirozeně kumulují, je proto přidáván vzduch obohacený dusíkem, jenž má za úkol zabránit riziku vznícení nebo výbuchu plynů. Pokud by tak případně do letounu uhodil blesk, díky existenci systému OBIGGS, je chráněna elektronika, ale i vnitřní kabina letounu. Cílem opravy tak bylo přizpůsobit letoun operacím v různých meteorologických podmínkách a současně zaručit dostatečné bezpečí pro pilota stroje. 

Se stejnými problémy by se podle informací amerického ministerstva zahraničí však již neměly potýkat jiné modely tohoto stealth letounu, F-35B s vertikálním přistáním a palubní letadla F-35C. Podle údajů výrobce, americké společnosti Lockheed Martin, je letoun F-35A vybaven motorem Pratt & Whitney F135-PW-100 o výkonu 125 kN, který dokáže letoun přivést k maximální rychlosti 1,6 Mach (asi 1 960 km/h). Dolet letounu je přibližně 2 800 km a při jedné bojové misi dokáže letadlo urazit až 1 239 km.  

 

Kromě německého Taurusu také jaderné hlavice 

 

Letoun je schopen unést až 8 200 kg munice, přičemž ⅓ raket může být umístěna uvnitř letadla a zbytek je zavěšen na konstrukci křídel. Mezi možné vybavení modelu F-35A patří především špičkové německé stealth řízené střely vzduch-země Taurus, ale také americké AGM-88, AGM-158 nebo přesná britská SPEAR 3, která v současné době prochází vývojem. Mezi střely vzduch-vzduch letounu páté generace také patří AIM-9X nebo MBDA Meteor. Posledně jmenovaná střela měla být dodána v několika příštích letech. 

Střela SPEAR 3

Na začátku března 2024 ohlásila JPO spadající pod americkou armádu schopnost letounů F-35 nést jaderné pumy B61-12. Na tomto významném kroku, který byl vyvrcholením usilovné výzkumné činnosti trvající nejméně desetiletí, se podílelo množství subjektů. Americká armáda tak tímto krokem dodržela slib daný NATO partnerům a stealth bojový stíhač F-35 s možností nést jaderné hlavice se tak může stát obrovskou potenciální hrozbou pro nepřátele NATO. Je proto hlavním americkým triumfem v taktice jaderného zastrašení vůči Rusku, ale také Číně a Iránu.

 

Tagy článku