foto: KMW/Leopard 2
Po rozhodnutí o nákupu letounů F-35 se rozběhla poměrně žhavá diskuze, co všechno to bude stát. Samozřejmě jedná se o nákup letounů, náhradních dílů, výzbroje, výcvik pilotů i technického personálu. A potom o úpravy infrastruktury.
F-35 jsou kritizovány pro provozní náklady, hlučnost a tepelné namáhání letištní plochy. Jenže to je cena za výkon letounu páté generace. Samozřejmě operovat s letouny Spitfire nebo MiG 21, by nevyžadovalo úpravy letišť, ale bojové možnosti a schopnosti AČR by byly mizivé. Navíc Česká republika má závazky vůči NATO. A tam jsou v provozu různé typy letounů, a je obtížně představitelné, že ČR vystaví pro NATO bezletovou zónu pro některé typy letounů nebo odmítne jejich přistání na některém z letišť s tím, že máme zastaralé plochy.
Psali jsme
Blíží se rozhodnutí o budoucnosti českého nadzvukového letectva. Nejpozději od loňského léta víme, že mezi zvažovanými možnostmi je zřejmě nejdiskutovanější...
Takže v rámci infrastruktury to bude znamenat úpravy letištních ploch, úpravy hangárů, úpravy logistiky a možná vzhledem k hlučnosti letounů i výstavbu protihlukových stěn. A zároveň dojde k protestům části obyvatel a ekologických hnutí a vláda musí jednoznačně říct, že bezpečnost státu a závazky vůči NATO a EU mají prioritu nad stresovanou zelenou žabičkou.
Akvizice F-35 je jistě správným a strategickým rozhodnutím. Volba pro JAS-39 GRIPEN E/F by nebyla také špatná, ale v rámci možnosti sdílení (sharing&pooling) mezi dalšími zeměmi NATO, jež více inklinují k F-35, je tato volba logičtější. Vláda však musí správně vykomunikovat, co všechno toto rozhodnutí zahrnuje.
Psali jsme
Zhruba po roce, kdy Jižní Korea oficiálně představila stíhač nové generace KF-21, stroj absolvoval svůj první let.
Špatná formulace by byla že nákup zahrnuje další náklady, dobrá formulace, že to přinese práci stavebním firmám na úpravu letišť, hangárů a zároveň že vláda vnímá ekologické otázky, takže bude investovati do protihlukových stěn. Těmito vedlejšími investicemi se pořízení nových stíhačů posunuje na jinou finanční úroveň.
Pořízení nových BVP též znamená změnu v logistice. Jsou to jiné náhradní díly, výcvik osádek, ale i dvojnásobná hmotnost nových vozidel proti současným, což znamená i jiné podvalníky pro jejich přepravu.
Pak to jsou tanky, jejichž hmotnost zásadně vzroste a změní se ráže i náhradní díly. Takže je nutno ještě navýšit nosnost podvalníků, kompletně obměnit zásoby munice, výcvik i zásoby náhradních dílů. I provozní náklady budou zřejmě vyšší.
Psali jsme
Podle středeční tiskové zprávy je již jasno alespoň v základních parametrech akvizice německých tanků Leopard 2. V první fázi projektu půjde...
.
To samé se týká dělostřelectva nebo protivzdušné obrany. Není to jen o nákupu systému ale i vytvoření zásob munice a zabezpečení výcviku.
A v neposlední řadě je to komplexní infrastruktura, tedy plnění závazkům vůči spojencům. Není možné na hranicích republiky dát ceduli „objížďka“ pro vozidla nad 50 tun a vyhlásit bezletovou zónu pro některé typy letounů, protože letiště v ČR nejsou schopná přijmout jejich přistání a start. Musí být stanovena hlavní trasa, ale i alternativní, a to nejen jedna. A to samé s letišti, hlavní a záložní. Takže v rámci modernizace AČR je nutno kalkulovat s více miliardami, než je pouhá cena techniky.
Zdroj: AČR
Tagy