F-35, nové tanky a infrastruktura, na hranicích nemáme ceduli „objížďka“

F-35, nové tanky a infrastruktura, na hranicích nemáme ceduli „objížďka“
foto: KMW/Leopard 2

Po rozhodnutí o nákupu letounů F-35 se rozběhla poměrně žhavá diskuze, co všechno to bude stát. Samozřejmě jedná se o nákup letounů, náhradních dílů, výzbroje, výcvik pilotů i technického personálu. A potom o úpravy infrastruktury.

F-35 jsou kritizovány pro provozní náklady, hlučnost a tepelné namáhání letištní plochy. Jenže to je cena za výkon letounu páté generace. Samozřejmě operovat s letouny Spitfire nebo MiG 21, by nevyžadovalo úpravy letišť, ale bojové možnosti a schopnosti AČR by byly mizivé. Navíc Česká republika má závazky vůči NATO. A tam jsou v provozu různé typy letounů, a je obtížně představitelné, že ČR vystaví pro NATO bezletovou zónu pro některé typy letounů nebo odmítne jejich přistání na některém z letišť s tím, že máme zastaralé plochy.

Takže v rámci infrastruktury to bude znamenat úpravy letištních ploch, úpravy hangárů, úpravy logistiky a možná vzhledem k hlučnosti letounů i výstavbu protihlukových stěn. A zároveň dojde k protestům části obyvatel a ekologických hnutí a vláda musí jednoznačně říct, že bezpečnost státu a závazky vůči NATO a EU mají prioritu nad stresovanou zelenou žabičkou.

Akvizice F-35 je jistě správným a strategickým rozhodnutím. Volba pro JAS-39 GRIPEN E/F by nebyla také špatná, ale v rámci možnosti sdílení (sharing&pooling) mezi dalšími zeměmi NATO, jež více inklinují k F-35, je tato volba logičtější. Vláda však musí správně vykomunikovat, co všechno toto rozhodnutí zahrnuje.

Špatná formulace by byla že nákup zahrnuje další náklady, dobrá formulace, že to přinese práci stavebním firmám na úpravu letišť, hangárů a zároveň že vláda vnímá ekologické otázky, takže bude investovati do protihlukových stěn. Těmito vedlejšími investicemi se pořízení nových stíhačů posunuje na jinou finanční úroveň.

Pořízení nových BVP též znamená změnu v logistice. Jsou to jiné náhradní díly, výcvik osádek, ale i dvojnásobná hmotnost nových vozidel proti současným, což znamená i jiné podvalníky pro jejich přepravu.

Pak to jsou tanky, jejichž hmotnost zásadně vzroste a změní se ráže i náhradní díly. Takže je nutno ještě navýšit nosnost podvalníků, kompletně obměnit zásoby munice, výcvik i zásoby náhradních dílů. I provozní náklady budou zřejmě vyšší.

.

To samé se týká dělostřelectva nebo protivzdušné obrany. Není to jen o nákupu systému ale i vytvoření zásob munice a zabezpečení výcviku.

A v neposlední řadě je to komplexní infrastruktura, tedy plnění závazkům vůči spojencům. Není možné na hranicích republiky dát ceduli „objížďka“ pro vozidla nad 50 tun a vyhlásit bezletovou zónu pro některé typy letounů, protože letiště v ČR nejsou schopná přijmout jejich přistání a start. Musí být stanovena hlavní trasa, ale i alternativní, a to nejen jedna. A to samé s letišti, hlavní a záložní. Takže v rámci modernizace AČR je nutno kalkulovat s více miliardami, než je pouhá cena techniky.

 

Zdroj: AČR

Tagy