F-35 pro Spojené arabské emiráty a F-22 pro Izrael jako prolomení ,,historické bariéry"?

F-35 pro Spojené arabské emiráty a F-22 pro Izrael jako prolomení ,,historické bariéry&quote;?
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)|Popisek: F-22 Raptor
31 / 10 / 2020, 14:00

Je možné, aby USA prolomily bariéru a prodaly letouny F-22 Izraeli, svému loajálnímu spojenci a opoře na Blízkém východě?

Když Spojené arabské emiráty (SAE) navázaly diplomatické styky s Izraelem jako první země Perského zálivu vůbec, byl to vpravdě historický okamžik. Na druhé straně to neznamená, že si oba státy padly ,,kolem ramen" a od té doby je nebudou zatěžovat žádné problémy. Je tomu právě naopak. Zamíchat ,,kartami" a zvýšit napětí může znovu vojensko-technická spolupráce na trase USA-SAE, respektive USA-Izrael. 

V srpnu tohoto roku prohlásil Donald Trump, že SAE projevily zájem o pořízení letounů F-35. Jeho oznámení přišlo těsně poté, co bylo zveřejněno, že Spojené arabské emiráty navážou diplomatické styky s Izraelem. Tato skutečnost byla záhy potvrzena a SAE se tak stanou pvním arabským provozovatelem stíhačů 5. generace. Americké ministerstvo zahraničí již schválilo potenciální prodej 50 letounů F-35 za více než 10,4 miliard dolarů.

Na druhé straně tento záměr nese nelibě právě Izrael, který si chce na Blízkém východě uchovat vojenskou převahu. Jako komplikace se může jevit i údajný zájem o F-35 jednoho z dalších ,,blízkovýchodních" hráčů, Kataru. Deník Times Of Israel napsal, že právě Katar měl údajně zažádat USA o prodej stíhačů. Vzhledem k tomu, že Katar je též blízkým spojencem USA v regionu Blízkého východu, kdy oba státy spojuje výrazný antiíránský osten, a na katarské armádní základně působí několik tisíc vojáků (okolo 8 000), není vyloučeno, že i Katar se v budoucnu stane provozovatelem letounů F-35.

f-22

                              Stíhače F-22 - dočká se jich někdy Izrael? (Zdroj: flickr.com, public domain)

 

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu navíc nebyl zpočátku jedním z vrcholných politiků, který chtěl, aby se F-35 přeprodávaly jakémukoliv jinému státu v regionu včetně SAE. Nakonec však přistoupil Izrael na dohodu s USA v tomto ohledu. I když byly navázány diplomatické styky mezi SAE a Izraelem, americký krok v dlouhodobější perspektivě může teoreticky vychýlit mocenskou a vojenskou rovnováhu sil v neklidném blízkovýchodním regionu.

Proto chce Izrael znovu otevřít možný prodej letounů F-22 od USA, tedy zvolit tak účinné řešení, které by nedovolovalo, aby o tuto převahu v důsledku nové situace po navázání diplomatických styků Izrael přišel. Takovým řešením má být pořízení letounů F-22. Deník Ha'arec uvedl, že nejmenovaní představitelé armády potvrdili, že Jeruzalém žádá vysoké americké činitele (též nejmenované) o to, aby zvážili odstranění překážek, které brání v důsledku možnému prodeji letounů F-22 Izraeli.

Izrael se pokoušel pořídit letouny F-22 několikrát, nejprve již v roce 1998, ale jejich export je druhým zemím zakázán federálním zákonem, resp. tzv. Obeyho dodatkem. Americký kongresman David Obey se totiž v 90. letech obával, že pokročilé technologie stroje F-22 by mohly být okopírovány a tedy zneužity Čínou nebo Ruskem. Obavy amerického politického a armádního establishmentu z ,,úniku" citlivých technologií vedly tudíž k tomu, že ani klíčový loajální spojenec USA Izrael nakonec ,,vysněné" F-22 nedostal. A nepomohla ani přímluva svého času odcházejícího amerického prezidenta Billa Clintona, který podporoval prodej F-22 právě Izraeli. Stejně jako Izrael však v minulosti dopadly i další státy, například Japonsko, Jižní Korea či Singapur.

Zatím podle serveru Eurasiantimes.com nepřišla z USA na nejnovější izraelský požadavek odpověď, a proto je s velkým otazníkem, zda Washington nakonec žádosti vyhoví. S velkou pravděpodobností se však USA budou držet ,,Obeyho doktriny", tedy neprodávat F-22 druhým státům, i když loajálním spojencům. Prolomení bariéry, tak jak jsme uvedli na začátku článku, tak nelze spíše očekávat. Možná jen tehdy, pokud by byly bezprostředně ohroženy zájmy USA na Blízkém východě a Izrael ztratil vojenskou superioritu v ,,horkém" regionu. Potom by nastala kvalitativně odlišná situace v důsledku přeskupení mocenských sil a teoreticky by se mohla otázka prodeje F-22 Izraeli konečně otevřít.

Z druhé strany se pak v dlouhodobější perspektivě může jevit navázání diplomatických vztahů Izraele a SAE kontraproduktivním a ,,vítězství" liberálních Arabů, kteří pro ně plédovali již nějakou dobu, naopak může být v podstatě zpochybněno.

 

Zdroj: haaretz.com, eurasiantimes.com, Times of Israel

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace