Ani F-35 není nezjistitelné, F-117 měl signaturu jako pták

Ani F-35 není nezjistitelné, F-117 měl signaturu jako pták
Autor fotografie: FOX 52 / Wikimedia Commons / CC BY-SA|Popisek: Koncept Ho 229
02 / 09 / 2024, 08:00

Americký útočný letoun Lockheed F-117 Nighthawk byl zřejmě letoun s nejlepší technologií stealth vůbec. Přesto byl sestřelen nad Jugoslávií v roce 1999 po detekci radarem.

Bylo 27. března 1999. F-117 Nighthawk byl kolem osmé hodiny večerní zaměřen jugoslávskou 250. protivzdušnou raketovou brigádou pod velením podplukovníka Zoltána Daniho. Jednotka byla vybavena jugoslávskými verzemi sovětské PVO Isajev S-125 Něva. Zřejmě jejich přehledový radar detekoval americký stealth letoun. Detekce F-117 proběhla na vzdálenost 23 kilometrů. Není zcela jasné, kolik raket bylo vypáleno, ale podle pilota Zoltána Daniho, veterána operace Pouštní bouře, se k letadlu dostaly dvě střely. Jedna minula letoun ve velké blízkosti, druhá vybuchla těsně u letadla a kriticky ho poškodila.  

 

F-117 jako nedostižitelný příklad stealth 

 

F-117 se vymkl kontrole a Zelko byl záhy vystaven extrémnímu přetížení. Letadlo se převrátilo a byl velký problém se dostat do polohy pro katapultáž, což se nakonec povedlo. Již zavěšený na padáku si Zelko zavolal o pomoc. Výbuch viděla posádka KC-135 Stratotanker, kterou také kontakoval. Pilot dopadl asi kilometr od místa pádu F-117 a okamžitě se stal terčem hledání jugoslávských jednotek. Ty se dostaly až několik set metrů od jeho pozice, ale po osmi hodinách byl vyzvednut dvěma Sikorsky MH-53. Drak letadla při dopadu zůstal takřka neporušený. Američané se překvapivě rozhodli, že letadlo nezničí s tím, že už by stejně případné předání Rusům nic významného neznamenalo. Otázka ovšem zní, zda je tato verze pravdivá. 

F-117

Snaha zkonstruovat neviditelný letoun se datuje již do roku 1912, kdy se Němci pokusili použít průzkumný letoun Taube, který byl postavený z průhledných povlaků. Podle Aircraft Investigation ho jeho průhledná křídla činila těžko viditelným na vzdálenost 1 200 metrů. Polský WPtech píše dokonce o 300 metrech. Francouzi letadlo pojmenovali jednoduše Neviditelný. Taube měl schopnost létat poměrně vysoko, ale zároveň tím pádem omezoval schopnost vidět i vlastním pilotům. První letadlo se skutečnými stealth vlastnostmi je nacistický proudový Ho 229 z roku 1945. 

Snaha zkonstruovat stealth letoun byla dlouholetá, ale prvním a zřejmě zatím nedostižitelným letadlem, který vstoupil do povědomí jako neviditelný byl F-117 Nighthawk díky operaci Pouštní bouře, i když debut měl při invazi do Panamy v roce 1989. Metrickým základem pro detekovatelnost radarem je efektivní odrazová plocha (SPO), tedy jak velký se jeví objekt na radaru. Moucha má hodnotu SPO 0,001 metrů čtverečních, středně velký pták 0,1. Většina starších a velkých bombardérů má signaturu až v desítkách metrů čtverečních. Mig-29 nebo Su-27 asi 2-4 metry. V souvislosti s tím je jasně patrná výhoda letounů navržených s ohledem na požadavky stealth. F-22 má SPO asi 0,01 metrů čtverečních, u B-2 nebo F-35 je hodnota 0,02. A F-117 je, navzdory svému stáří, zcela bezkonkurenční s SPO odhadovaným na 0,001-0,01 m (zdroje se liší). 

 J-20

 

Ani F-35 není nezjistitelný 

 

Jenomže sestřel F-117 nad Jugoslávií jasně prokázal, že ani tento parametr není jistota. Zatím zřejmě neexistuje spolehlivá technologie pro detekci stealth technologie, ale profesor Andrzej Truskowski pro WPtech uvádí, že klíč detekce je v neobvyklých délkách vln a v použití bistatických radarů, kde jsou vysílač a přijímač odděleny. Další způsob je vysílání vln mezi dvěma vzdálenými sytémy, kdy je detekce možná na základě pohlcování vln objektem. A v neposlední řadě metody elektromagnetické, akustické nebo infra detekce. Zde je ovšem nutno podotknout, že infradetekce a elektromagnetické vyhledávání jsou parametry, které na F-22 nebo F-35 příliš působit nebudou. V tom si dali Američané velmi záležet. 

Speciální nátěry pro pohlcování radarových vln, tvar letadla, minimum výstupků na trupu, motory hluboko v trupu, zbraně v pumovnicích a v neposlední řadě velmi moderní radary s rušícími systémy jako třeba AN/APG-83 SABR na F-16V, který v kombinaci se stealth nátěrem dělá z letadla něco, co se významně blíží páté generaci. Aktuálně se tedy reálně lze bavit o čtyřech stealth aktivních letadlech. F-22, F-35, Su-57 a čínský Chengdu J-20. U posledních dvou jmenovaných panují značné pochybnosti o jejich stealth vlastnostech. Rusové si na Ukrajině hodně uškodili a přes různé proklamace Su-57 raději nad bojiště nepouští. 


 

Tagy článku

-->