foto: GetArchive / Public domain/F-35B
Američané pomocí pilota L-39 Albatros a umělé inteligence již nasměrovali dva L-29 Delfín proti nepřátelským stíhačkám. F-35 se blíží statusu mateřské lodi UAV a ještě více zpochybňuje smysl projektu stíhacího letadla šesté generace NGAD.
Pochopitelně použití starých československých L-29 Delfín je testovací záležitost U.S. Air Force, podobně jako L-39 Albatros. Celá záležitost ale reflektuje stále intenzivnější snahu Američanů o implementaci umělé inteligence do zbraňových systémů. Snaha udělat z F-35 mateřskou loď pro drony je avizována Washingtonem již poměrně dlouhou dobu. V souvislosti s tím rostou požadavky na výpočetní výkon těchto víceúčelových letadel a datovou propustnost. Jenže to jsou v zásadě základní parametry letadla šesté generace NGAD. F-35 pro tento účel nebylo konstruováno, ale v případě úspěchu dojde již nepochybně k zásadnímu omezení vývoje NGAD.
L-29 Delfín a L-39 Albatros z Aera Vodochody
L-29 Delfín je podle airforce-technology.com první proudový letoun československé provenience. Bylo jich vyrobeno 3 665 kusů a jednalo se o obrovský úspěch Aera Vodochody. Výroba probíhala v letech 1963 až 1974. O univerzálnosti a odolnosti L-29 Delfín svědčí, že Američané ho používají jako cvičný letoun pro testování umělé inteligence. L-39 Albatros na Delfína navázal. Byl vyráběný v letech 1971 až 1996 s počtem 2 900 vyrobených kusů a opět se jednalo o enormí exportní úspěch Aera Vodochody. L-29 fungoval v rámci loňských amerických testů jako bezpilotní letoun s úkolem útočit na nepřátelské stíhačky.
CCA na F-35, F-22 a B-21
Celou operaci v říjnu 2024 vedl pilot L-39, který pouze L-29 uděloval příkazy ohledně nepřítele. Delfín dále jednal jen na bázi umělé inteligence, alespoň dle Simple Flying. Celá záležitost patří pod program Collaborative Combat Aircraft, jehož úkolem je vytvořit jednotku jednoho tisíce loajálních wingmanů pro pilotovaná letadla. Tedy aktuálně především pro F-35 a F-22 a následně pro B-21 Raider. Je značným oceněním, že právě československá letadla jsou Lockheed Martin využívána pro tento účel. The Aviationist zmiňuje, že dva šedesát let staré L-29 Delfín jsou na Edwardsově letecké základně používány pro testy umělé inteligence dlouhodobě. Pilot L-39 ovládal dva Delfíny na dotykové obrazovce.
Technologie použitá na Albatrosech a Delfínech se tedy chystá pro nejmodernější americká letadla, která sama prochází modernizací proto, aby byla schopna své wingmany ovládat. Na celou událost přímo navazuje twz.com, který už píše o aplikaci Collaborative Combat Aircraft (CCA) na F-35. Pilot má již k dispozici onen tablet a software k ovládání UAV. V tomtéž duchu se hovoří i o F-22 Raptor. TWZ tvrdí, že americké letectvo by mohlo zakoupit až 150 těchto systémů k ovládání tisícovek dronů. A je nepochybné, že hodně se Američané učí na Ukrajině, která je v řadě ohledů první. Třeba v tom, že některé tanky již testují své vlastní drony. Technologie, která je na západě zatím zcela nevyzkoušená.

NGAD ustoupí F-35 a B-21 Raider
Koneckonců Kyjev nedávno provedl čistě dronový pozemní útok na ruské zákopy a podle Ukrajinců úspěšný. Celý projekt CCA jen reflektuje prudký vývoj bezpilotních vzdušných prostředků, které v zásadě nahradí v řadě misí pilotovaná letadla. Američané jsou si vědomí, jak finančně náročný je samotný projekt F-35 a v souvislosti s tím se stále častěji řeší otázky smyslu vývoje stíhacího letadla šesté generace NGAD. Zatímco bombardér šesté generace B-21 Raider bude dokončen, u NGAD je to stále větší otazník. Už jen proto, že se uvažuje o tom, že letoun pro vybudování vzdušné nadvlády by mohl být právě B-21 Raider.
Pokud si vezmeme v potaz hlavní inovativní prvky NGAD, pak se mluví o umělé inteligenci a 10 000 krát větší schopnosti zpracovávat data. Takže velké senzorické vybavení a schopnost řídit vše okolo. Jenže spoustu z těchto věcí již splňuje F-35. A bude je splňovat ještě více. Pilot F-35 už aktuálně stejně nemá šanci zpracovávat všechny podněty sám. Už k tomu AI nezbytně potřebuje. Jestliže se brzy přidá schopnost ovládat drony, hlavní prvky NGAD ztratí akutně smysl. F-35 zřejmě skutečně míří k tomu, aby se staly páteřním letadlem U.S. Air Force. A to i proto, že s F-16 a F-15 se v těchto směrech už příliš nepočítá.
Tagy