foto: Defence Imagery / Flickr/F-35B
Jižní Korea se v zásadě rozhodla pro první nosič dronů na světě místo klasické letadlové lodi. Projekt má pracovní název CVX a bude bez původně plánovaných F-35B.
Válka na Ukrajině má zcela zásadní vliv na budoucnost vojenství. To, co se vědělo již před ní, se stalo neuvěřitelnou rychlostí realitou, na kterou je nutné reagovat. Ukrajinci loni vyrobili 1,2 milionu dronů. Letos by se číslo vyrobených bezpilotních vzdušných prostředků (UAV, UAS) mělo dostat přes čtyři miliony. A zcela zásadní věcí je, že UAV v letošním roce na frontě převzaly dominantní pozici dělostřelectva. Ani se není co divit při tak obrovském počtu vyrobených kusů. Drony nefungují jen jako bojové prostředky, jejich důležitým úkolem je průzkum a doprava zásob. A je nutné vidět, že drtivou většinu z nich na Ukrajině tvoří levné FPV drony, které nejsou technologicky nijak na výši.
CVX jako plavidlo budoucnosti
Američané aktuálně doslova za pochodu budují na svých velkých letadlových lodích třídy Nimitz velitelská centra pro drony. Proces probíhá na etapy při návratech plavidel do přístavů. Ve stavbě jsou další dva nosiče třídy Gerald R. Ford, ale o nosiči čistě pro UAV není nic známo. Jižní Korea se už rozhodla. A nutno podotknout, že CVX bude zřejmě udávat budoucnost světového námořnictva. A navíc podle Defence Blog ušetří Soulu jednu miliardu dolarů. Na palubě CVX totiž mělo být dvacet námořních F-35B s vertikálním startem. Soul řešil projekt minimálně dva roky, kdy byl celý vývoj pozastaven a to právě především v souvislosti s F-35B.

Jižní Korea a F-35
Jižní Korea disponuje 39 kusy F-35A, jedno letadlo bylo vyřazeno po srážce s ptákem. Soul si zjevně po celou dobu uvědomuje finanční náročnost udržitelnosti F-35 a rozhodnutí o koupi F-35B odkládal velmi dlouhou dobu. Lehká letadlová loď CVX je v plánech Jižní Koreje od roku 2020, ale v letech 2023 a 2024 bylo financování projektu zastaveno. Příčinou byl nákup F-35B. Aktuálně tedy došlo k definitivnímu rozhodnutí a Soul vybuduje nosič dronů, který by měl vstoupit do služby po roce 2030. Není zcela jasné, jaký bude mít plavidlo výtlak, některé zdroje udávají 30 000 tun, některé 45 000 tun. Reakce na rozhodnutí Soulu se různí.
CVX jako velitelská loď
CVX nemá být jen nosičem dronů, ale i velitelskou lodí podporující obojživelné operace. Měly by zůstat pilotované útočné vrtulníky a transportní vrtulníky. Velmi zajímavý přístup, a v poslední době ne vůbec ojedinělý, zvolil americký The National Interest. Americké médium přejalo narativ Elona Muska a budoucnost jednoznačně vidí v dronech. V zásadě kritizuje US Navy v tom, že nevolí stejný postup jako Jižní Korea a označuje F-35B za těžkopádné a drahé. A je nutné podotknout, že k těmto označení je řada důvodů.

Drony nebo F-35B
Nejde jen o cenu samotných F-35B a jejich udržitelnost. Náklady na výcvik pilotů jsou astronomické, jejich případná ztráta je již v dnešní době krátkodobě zcela nenahraditelná. Logistika a servis F-35B na letadlové lodi jdou opět do astronomických výšek. CVX nebude třeba potřebovat magnetický katapult, cena letové hodiny jakéhokoliv dronu je násobně nižší než u F-35B a navíc UAV prochází tak prudkým vývojem, že společně s umělou inteligencí časem pilotovaná letadla dokáží zcela nahradit. Operátor dronu bude mít stejně špičkový přehled na bojišti. Dnešní pilot F-35 už stejně víceméně nereaguje na dění kolem něj.
Špičkový radar AN/APG-81 s dosahem kolem 150 kilometrů a celá řada dalších efektorů prakticky znemožňují přímý letecký souboj. Situací, kdy bude muset pilot řešit akutní situaci, bude stále méně a i tak bude vše nakonec vše převážně řešit AI. Takže v podobné situaci budou i operátoři dronů. Jižní Korea se svým lehkým nosičem rázně vykročila do budoucnosti a není to žádná sázka na nejistotu. Pilotovaná letadla s kolmým startem jako je F-35B asi nikdy úplně nezmizí, ale drony postupně převezmou větší část jejich rolí. Cena moderních vojenských technologií vyskakuje do ohromných výšek a snaha ušetřit náklady bude stále větší. CVX bude jasným příkladem.
Tagy