F/A-18E/F Super Hornet poprvé vyzkoušel malou klouzavou pumu GBU-53/B StormBreaker

F/A-18E/F Super Hornet poprvé vyzkoušel malou klouzavou pumu GBU-53/B StormBreaker
Autor: wikipedia, public domain
09 / 07 / 2020, 13:00

V polovině července došlo k oznámení, že Raytheon ve spolupráci s námořnictvem provedl z víceúčelového palubního stíhacího letounu F/A-18 Super Hornet první zkušební shoz klouzavé pumy GBU-53/B. Ta má být schopna zasahovat statické, tak mobilní cíle, a to i za zhoršeného počasí a špatné viditelnosti.

K první shozu klouzavé pumy GBU-53/B z F/A-18 Super Hornetu došlo na základně námořnictva Patuxent River Atlantic v Marylandu. Cílem mělo být údajně blíže neupřesněné plavidlo. Bližší informace o výšce shozu, vzdálenosti cíle neznáme a stejně jako přesný datum zkoušky zůstávají neznámé. Už ale samotná informace o cílení na plavidlo je zajímavá, protože dosud byla puma prezentována proti pozemním cílům.

Zde je nutno vzít v úvahu, že primárním úkolem bylo zasáhnout cíl, tedy objekt velikosti plavidla. Pak je možno precizovat zásah na konkrétní bod, třeba kapitánský můstek, a tuto schopnost je možno přenést na pozemní cíle, jež mají poměrně stejnou velikost, tedy BVP, MBT, ShKH apod.

Samotná GBU-53/B StormBreaker váží pouhých 93 kg (oproti 129 kg v případě GBU-39). Přesto má mít podobný maximální dolet kolem 110 km – samozřejmě za ideálních podmínek a při odhozu ve velké výšce. Mobilní cíle bude moci zasahovat až na vzdálenost kolem 70 km. To z ní prakticky vzato dělá i vhodnou zbraň proti (z hlediska jejich dosahu) většině protiletadlových systémů, ale i celé řady dalších zbraňových systémů, proti kterým dosud bylo zapotřebí nasazovat spíše střely typu vzduch-země.

raytheon

                      Vizualizace klouzavé pumy GBU-53/B StormBreaker v rozevřené konfiguraci pro let

Právě nízká hmotnost pumy a také malé rozměry jí umožní být neseny ve větším počtu. Letoun F-15E jich bude moci dokonce nést až dvacet osm, menší F-35 osm ukrytých ve vnitřní zbraňové šachtě. Čistě teoreticky tak bude moci jediná dvojice stíhacích letounů zničit celý tankový prapor. V každém případě se zvýší bojová hodnota letounu, co se týče jeho úderné síly i schopností. Ostatně v případě F/A-18E/F Super Hornet jde vlastně o první menší pumu s delším doletem. Dosud mohl tento letoun využívat buď střel s vlastním pohonem anebo těžších pum, které je nezbytné dopravovat do větší blízkosti cílů.

Hlavní výhodou nové pumy je schopnost zasahovat mobilní (pohybující se) cíle, a to i za špatného počasí nebo omezené viditelnosti z důvodu prachu, kouře apod. Tato kombinace je dosud zcela unikátní a umožní útočit z bezpečné vzdálenosti na cíle, které by jinak mohli využívat přirozené ochrany. Krom inerciálního způsobu navádění a GPS totiž multifunkční senzorová hlavice obsahuje milimetrový radar, infračervený senzor a také čidlo pro laserové navádění. Pumu je možné vypustit směrem do oblasti, i když není známo, kde přesně se nachází potenciální cíl. Obousměrný datalink zase umožňuje upřesňovat údaje o cíli. Sama puma má být schopna pomocí umělé inteligence rozlišovat jednotlivé typy techniky a podle předchozího nastavení vybírat, který zasáhne.

Jak už to ovšem bývá obvyklé, ani vývoji GBU-53/B se nevyhnuly problémy. Krom těch softwarových jde v tomto případě především o nutnost výměny kotvících zámků stabilizačních ploch za původní, u kterých hrozí uvolnění. Nejen kvůli tomu dochází k posunutí plánovaného dosažení počátečních schopností. A to v případě F-15 na srpen. O něco později, ale stále snad ještě v posledním čtvrtletí tohoto roku je má začít využívat i F/A-18 Super Hornet.

 

 Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace