Autor fotografie: ROKAF (CC BY 2.0)|Popisek: FA-50 Golden Eagle
Korejská společnost Korea Aerospace Industries pracuje na vylepšené variantě jejího lehkého bojového letounu FA-50 Golden Eagle, který dostane zaměřovací kontejner a bude tedy moci samostatně využívat laserem naváděné pumy. Do budoucna se v rámci další modernizace plánuje i podpora střel vzduch-vzduch AIM-120.
Víceúčelová bojová varianta FA-50 Golden Eagle vychází z nadzvukového cvičného letounu T-50 Golden Eagle. Oproti němu má zdokonalenou avioniku, lepší vybavení kokpitu, upravený drak a objemnější nádrže. Podporuje několik různých typů kontejnerů, opticky-GPS naváděné pumy Spice izraelské výroby, americké clusterové pumy CBU-97, navigačně naváděné pumy JDAM a JDAM-ER. Taktéž útočná varianta TA-50 může pochopitelně nést výzbroj: řízené střely vzduch-země AGM-65 Maverick, neřízené rakety Hydra 70, clusterové pumy CBU-58 a Mk-20, neřízené pumy Mk-82, -83 i -84 a střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder.
Hlavní novinkou právě chystaného FA-50 Block-10 má být integrace zaměřovacího kontejneru Lockheed Martin AN/AAQ-33, který umožní nezávislé využití laserem naváděné protizemní munice. Postačovat by přitom měly softwarové změny, tudíž se i přímo nabízí možnost modernizace již vyrobených letounů. Předpokládá se, že vývoj Block 10 bude dokončen v roce 2021.
V letošním roce bude zahájen také vývoj FA-50 Block-20, který má krom jiného nově podporovat střely vzduch-vzduch AIM-120. Jedním z klíčových úkol ů bude proto upravit současný izraelský radar Elta EL/M-2032, aby na místo současných 70 km dosáhl na hranici přes 100 km. Měl by umožnit využít potenciálu střel AIM-120C-5, u nichž se maximální dosah uvádí veřejně přes 105 km.
V současné době mají F-50 ve výzbroji tři letectva. Korejské jich provozuje šedesát, k tomu přes dvacet útočných TA-50 a šest desítek letounů pak ve cvičných variantách. Filipínské letectvo převzalo už v předminulém roce všech dvanáct objednaných letounů ve variantě FA-50PH, které jako prozatím jediné bojově nasadilo a to proti islámským radikálům při Bitvě o Marawi. Dále většinu z celkem dvaceti čtyř objednaných strojů ve variantě označované jako T-50IQ už obdrželo letectvo Iráku. A patnáct letounů ve cvičné variantě T-50I provozuje Indonésie.
Samotný výrobce má předpokládat v dalších letech poptávku výroby minimálně šesti desítek letounů jen v regionu Jihovýchodní Asie. V tomto hledu stojí za zmínku především Malajsie, která poptává dvanáct lehkých útočných letounů s možnou opcí na dalších dvacet čtyři v případě spokojenosti. KAI zvýhodněný partnerstvím s americkým Lockheedem se navíc nemusí omezovat jen na svůj domácí region, potažmo Asii. Ať už TA-50, tak bojová FA-50 představují v případě ekonomicky zajímavé řešení lehkého bojového nadzvukového letounu za zhruba třetinovou až poloviční cenu současných víceúčelových stíhacích letounů (jeden FA-50 Block-10 by měl vyjít na nějakých 35 – 40 mil. dolarů) Budoucí FA-50 se střelami AIM-120 navíc bude využitelná i jako stíhací, respektive víceúčelový stíhací letoun.
Autor: Michal Polák