Filipínské letectvo dá patrně přednost JAS-39 Gripen před F-16 Viper

Filipínské letectvo dá patrně přednost JAS-39 Gripen před F-16 Viper
Autor: NJR ZA; CC BY-SA 3.0|Popisek: Jihoafrický JAS 39C
10 / 06 / 2021, 13:00

Filipínské letectvo údajně přehodnotilo svůj výběr stíhacích letounů a v českém prostředí dobře známý JAS-39C/D Gripen od švédské společnosti Saab má nyní údajně vyšší šance před svým konkurentem, jímž je Lockheed Martin F-16 Block 70 Viper. Na sousedním Slovensku podobný souboj dopadl před třemi lety přesně obráceně a slovenští letci již zahájili v USA výcvik, s první letouny budou dodány v roce 2023. Obě varianty budou také nepochybně hlavním tématem pro Českou republiku (u Gripenů ovšem půjde spíše o novější verze).

Podle webu MaxDefense Philippines se filipínské letectvo rozhodlo upřednostnit letoun JAS-39 Gripen před F-16 Viper především kvůli nákladům na pořízení a údržbu, a také kvůli časovému plánu dodávek.

Nabídka společnosti Lockheed Martin na 12 nových stíhacích letounů F-16C/D Block 70 Viper (a zde není Viper jako Viper - vrtulníky pro AČR Viper mají stejné označení, ale jedná se pouze o verzi V, tedy hláskování, což ale indikuje věk modelu) ale údajně vyšší, než s jakou filipínský rozpočet počítal, resp. jakou si může dovolit. A nabídka společnosti Saab na 12 nových stíhaček JAS-39C/D Gripen byla nižší. Významným rozdílem mezi oběma nabídkami byly dodací lhůty. Zatímco Lockheed Martin slibuje první dodávku 3-4 letounů po třech letech, tedy přibližně v letech 2025-2026, Saab se zavázal zahájit dodávky za méně než 2 roky. Obě společnosti přitom nabídly plnění nad rámec původních požadavků, což je přístup, který aktuálně sledujeme v České republice v případě akvizice samohybných děl CAESAR od francouzské společnosti NEXTER nebo protiletadlových kompletů SPYDER od izraelské společnosti RAFAEL.

Podle MaxDefense Philippines se filipínská vláda bude snažit podepsat smlouvu s vybraným dodavatelem letounů do konce letošního roku. V květnu 2022 proběhnou totiž na Filipínách celostátní volby, což je opět situace, kterou právě prožíváme i my.

Filipínské letectvo stanovilo své požadavky na nové stíhací letouny v roce 2018, ale již několik let předtím plánovalo a vyhodnocovalo nabídky amerických, evropských a dokonce ruských společností. Probíhající soutěž mezi společnostmi Saab a Lockheed Martin proběhlo několik neúspěšných pokusů moderní letouny pořídit. Filipíny se potýkají s finančními problémy od počátku 90. let. A do třetice: s ohledem na plán české vlády škrtat v obranném rozpočtu a ani v roce 2024 nedosáhnout plánovaných 2 % HDP (aktuální propočty podle ohlášeného návrhu uvádějí 1,47 %), i toto bude situace, která hrozí ovlivnit podmínky očekávaného nákupu či jiného řešení výzbroje nadzvukového letectva u nás.

Od roku 2005, kdy byly z výzbroje filipínského letectva staženy přestárlé stroje Northrop F-5A/B Freedom Fighter, až do pořízení jihokorejských cvičných a lehkých bitevních FA-50PH Fighting Eagle od společnosti Korea Aerospace Industries v roce 2015 dokonce ztratily Filipíny schopnost zajišťovat svůj vzdušný prostor nadzvukovými proudovými letouny vůbec. FA-50 dosahuje rychlosti až 1,5M a kromě kanónu může nést i řízené střely AIM-9 Sidewinder, ale s plnokrevnými stíhacími letouny se měřit nemůže. Požadavek na stíhací letouny je součástí modernizačního programu filipínského letectva pro roky 2018 až 2022 a pořízení dalších je plánováno v letech 2023 až 2028.

Velmi zajímavé v daném kontraktu, je, že USA nabízí model F-16 C/D a Švédsko JAS-39 Gripen C/D, takže oba státy nenabízí nejmodernější technologie. Otázkou je, zda se jedná o finanční možnosti zákazníka, přítup k dané zemi nebo prostě o možnost se zbavit starších letounů a vytvořit si tím odbytiště. Můžeme také zmínit, že i Švýcarsko chce modernizovat své letectvo, nahradit F-5 a F-18. Soutěž vyhrál JAS-39 Gripen, ale referendem neprošly finanční náklady.

 

Zdroj: maxdefense.blogspot.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace