Fotogalerie: Restaurování vzácného stroje Horten 229 V3

Fotogalerie: Restaurování vzácného stroje Horten 229 V3
Autor: Clemens Vasters (CC BY 2.0)|Popisek: Na začátku byl zničený stroj
24 / 11 / 2016, 11:45

Horten 229 V3 byla jedna z revolučních konstrukcí bratrů Hortenů. Samokřídlo bez svislých ocasních ploch, poháněné proudovými motory mělo ambice vyhrát Goeringovu soutež 3x1000 - tedy dopravit pumu o hmotnosti 1000 kg na vzdálenost 1000 km rychlostí 1000 km/h.

Bratři Hortenové začali s vývojem samokřídel již jako mladí v aeroklubu kousek od Frankfurtu nad Mohanem. Po začátku války všichni nastoupili k Luftwaffe. Wolfram zahynul ve svém He 111, Raimar sloužil jako letecký instruktor a z Waltera se během Bitvy o Británii stalo letecké eso se 6 sestřely. Později se oba přeživší bratři setkali na vývojovém pracovišti pro stíhací letadla v Goetingenu, kde začali s tajným a nelegálním vývojem samokřídel pro budoucí použití v Luftwaffe.

Horten Ho 229 V3

Horten 229 se objevil až po ke konci roku 1944, v době kdy bylo jasné, že Třetí říše svůj boj prohraje. Nadějný bombardér se měl dostat do výroby, kdy 53 kusů měla vyrobit firma Gotha a 40 firma Klemm. V březnu 1945 získal tento program nejvyšší prioritu, když Hitler začal spoléhat na zázračné zbraně, které by zvrátily výsledek války.

Fotogalerie: 51 HQ fotografií z restaurování Hortenu 229 V3

Ho 229 byl samokřídlem smíšené konstrukce, kdy trup byl žebronosníkový za použití ocelových trubek. Křídlo bylo poloskořepinové, smíšené konstrukce ze dřeva a ocelových trubek. Křídlo mělo vztlakové klapky, elevony na koncích křídla (měly funkci křidélek a výškovky) a spoilery (měly funkci směrovky). K řízení sloužily i aerodynamické brzdy na křídlech. Stroj měl příďový podvozek a byl opatřen přistávacím padákem. K pohonu sloužila dvojice motorů Jumo 004B. Pilot měl mít k dispozici jednoduché vystřelovací sedadlo.

Samokřídlo pro Northrop

Na konci války Američané realizovali operaci Paperclip jejímž cílem bylo získat informace o německých zbraních a výzkumu. V rámci operace byl do USA odvezen i prototyp Ho 229 V3 (část programu byla zničena, aby se nedostala do ruky sovětům). Díky škrtům v rozpočtu ale nebyl zcela dokončen a testován. Byl ale poslán do továrny Northrop ke zkoumání. Továrna Northrop byla vybrána proto, že již měla zkušenosti se stavbou samokřídel od roku 1928, kdy byl postaven první prototyp.

Horten 229 V3 můžete nyní vidět v National Air and Space Museum ve Washingtonu.

Technické údaje Ho 229 V3

Posádka: 1 (pilot)
Rozpětí: 16,8 m
Délka: 7,4 m
Výška: 2,81 m
Nosná plocha: 53 m2
Hmotnost prázdného letounu: 5067 kg
Max. vzletová hmotnost: 8100 kg
Maximální rychlost: 977 km/h (Mach 0,92) ve 12 000 m
Dostup: 15 800 m
Dolet: 1000 km (odhad pro maximální výšku a nezatížený prototyp, plně vyzbrojený letoun útočící na cíl by měl dolet stěží poloviční)
Stoupavost: 22 m/s
Pohonná jednotka
2× proudový motor Junkers Jumo 004B
Tah motoru: 8,7 kN

Předpokládaná výzbroj
2× 30 mm kanón MK 108
2x 500 kg puma
neřízené rakety typu R4M

Zdroj: Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace