Francouzská letadlová loď jako nepříliš povedená koupě. Brazilci na ni vynaložili desítky milionů dolarů
foto: CC BY-SA 3.0/Letadlová loď Foch
Původně francouzská letadlová loď pojmenována po slavném maršálovi Ferdinandovi Fochovi neměla rozhodně ,,na růžích ustláno". V roce 2000 ji koupila od Francie Brazílie, ale plavidlo nesplnilo zejména technická očekávání a poznamenalo ho několik nehod. Brazilci kromě samotné koupě museli do letadlové lodi vložit další nemalé finanční prostředky.
Letadlová loď Foch (R99) třídy Clemencau sloužila ve francouzském námořnictvu mezi lety 1963 - 2000. Představovala druhou loď, která byla pojmenována po slavném maršálovi a hrdinovi dohodových vojsk z první světové války Ferdinandovi Fochovi. Stavba plavidla byla zahájena v roce 1957 a o tři roky později ji spustili na vodu. V roce 1963 pak byla uvedena do služby.
Výtlak plavidla, které bylo 265 m dlouhé, činil 24 000 t, rychlost 32 uzlů a dosah 13 500 km při rychlosti 12 uzlů. Pohon zajišťovaly 4 parní turbíny o výkonu 94 MW (126 000 koní). Na palubě mohl Foch nést 40 letounů, mimo jiné 15 palubních stíhacích letounů Dassault Super Étendard, 10 palubních stíhacích letounů Vought F-8E Crusader či 2 vrtulníky Dauphin.
Foch měl sesterskou loď Clemenceau (R98), která sloužila ve francouzském námořnictvu v letech 1961-1997. Pokud hovoříme o bojovém nasazení Foche, plavidlo se zúčastnilo misí Saphir I a Saphir II v říjnu 1974 a 1977, kdy z její paluby vzlétly letouny Vought F-8E Crusader. Při této misi došlo 7. května 1977 k jedinému vzdušnému „souboji“ Crusaderů ve francouzských službách. V roce 1984 se pak stejné letouny účastnily operací nad Libyí.

Letadlová loď NAe São Paulo
V roce 2000 stárnoucí plavidlo koupila za 12 milionů dolarů Brazílie, která možná této koupě posléze litovala. Brazilci museli do plavidla, které přejmenovali na NAe São Paulo, nezbytně investovat a částka na modernizaci a údržbu se vyšplhala v průběhu let na 100 milionů dolarů. Navíc na palubě letadlové lodi vypukl v letech 2005 a 2012 požár, který zabil dva námořníky. Brazilské ministerstvo obrany posléze přiznalo, že efektivita plavidla je ,,extrémně limitována". Proto také existují delší dobu úvahy o nahrazení São Paula, protože další modernizační programy by vyžadovaly další masivní investice do plavidla.
Psali jsme
Stavba další indické letadlové lodi naráží na několik překážek, zejména finančních.
Před dvěma lety ministerstvo obrany vydalo zprávu, že São Paulo bude vyřazen během tří let z provozu. Představa je pak taková, že by Brazílie postavila novou letadlovou loď v příští dekádě.
Tagy