Francouzská letadlová loď jako nepříliš povedená koupě. Brazilci na ni vynaložili desítky milionů dolarů

Francouzská letadlová loď jako nepříliš povedená koupě. Brazilci na ni vynaložili desítky milionů dolarů
Autor: CC BY-SA 3.0|Popisek: Letadlová loď Foch
12 / 05 / 2019, 14:30

Původně francouzská letadlová loď pojmenována po slavném maršálovi Ferdinandovi Fochovi neměla rozhodně ,,na růžích ustláno". V roce 2000 ji koupila od Francie Brazílie, ale plavidlo nesplnilo zejména technická očekávání a poznamenalo ho několik nehod. Brazilci kromě samotné koupě museli do letadlové lodi vložit další nemalé finanční prostředky.

Letadlová loď Foch (R99) třídy Clemencau sloužila ve francouzském námořnictvu mezi lety 1963 - 2000. Představovala druhou loď, která byla pojmenována po slavném maršálovi a hrdinovi dohodových vojsk z první světové války Ferdinandovi Fochovi. Stavba plavidla byla zahájena v roce 1957 a o tři roky později ji spustili na vodu. V roce 1963 pak byla uvedena do služby.

Výtlak plavidla, které bylo 265 m dlouhé, činil 24 000 t, rychlost 32 uzlů a dosah 13 500 km při rychlosti 12 uzlů. Pohon zajišťovaly 4 parní turbíny o výkonu 94 MW (126 000 koní). Na palubě mohl Foch nést 40 letounů, mimo jiné 15 palubních stíhacích letounů Dassault Super Étendard, 10 palubních stíhacích letounů Vought F-8E Crusader či 2 vrtulníky Dauphin.

Foch měl sesterskou loď Clemenceau (R98), která sloužila ve francouzském námořnictvu v letech 1961-1997. Pokud hovoříme o bojovém nasazení Foche, plavidlo se zúčastnilo misí Saphir I a Saphir II v říjnu 1974 a 1977, kdy z její paluby vzlétly  letouny Vought F-8E Crusader. Při této misi došlo 7. května 1977 k jedinému vzdušnému „souboji“ Crusaderů ve francouzských službách. V roce 1984 se pak stejné letouny účastnily operací nad Libyí.

Sao Paulo

                                                                          Letadlová loď NAe São Paulo

 

V roce 2000 stárnoucí plavidlo koupila za 12 milionů dolarů Brazílie, která možná této koupě posléze litovala. Brazilci museli do plavidla, které přejmenovali na NAe São Paulo, nezbytně investovat a částka na modernizaci a údržbu se vyšplhala v průběhu let na 100 milionů dolarů. Navíc na palubě letadlové lodi vypukl v letech 2005 a 2012 požár, který zabil dva námořníky. Brazilské ministerstvo obrany posléze přiznalo, že efektivita plavidla je ,,extrémně limitována". Proto také existují delší dobu úvahy o nahrazení São Paula, protože další modernizační programy by vyžadovaly další masivní investice do plavidla.

Před dvěma lety ministerstvo obrany vydalo zprávu, že São Paulo bude vyřazen během tří let z provozu. Představa je pak taková, že by Brazílie postavila novou letadlovou loď v příští dekádě. 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace