Francouzské řešení lehkých víceúčelových vrtulníků - Airbus H160M Guépard

Francouzské řešení lehkých víceúčelových vrtulníků - Airbus H160M Guépard
10 / 02 / 2020, 14:00

Ve Francii byl zahájen vývoj militarizované varianty vrtulníku H160 od společnosti Airbus. Na vývoji vojenské verze se podílí kromě Airbus Helicopters také společnost Safran Helicopter Engines. Jde o lehký dvoumotorový víceúčelový stroj označovaný H160M a bojovým jménem Gepard (Guépard), a po jeho zařazení do služby budou vyřazeny ikonické Aérospatiale Alouette III, které létají od počátku 60. let, a nejen ty - celkem jimi Francie plánuje nahradit pět různých typů lehkých vrtulníků.

Dobu, než bude vývoj Gepardů dokončen a než budou zařazeny do služby, pomůže francouzskému námořnictvu překonat objednávka dvanácti strojů AS 365 Dauphin a čtyř H160. Plánována je jejich služba i v pozemní armádě a letectvu.

Vývoj byl zmíněným společnostem zadán 30. prosince 2019 a jde především o adaptaci palubních přístrojů a kabiny tak, aby odpovídaly potřebám vojenských misí, a to včetně schopnosti operovat z paluby lodí. Maketu stroje výrobce představil v červnu 2019 během Mezinárodní letecké výstavy v Le Bourget. Bude určen nejen pro námořnictvo (kde kromě Alouette III nahradí také výhledově Dauphiny a Panthery), ale také pro pozemní armádu, u níž nahradí vrtulníky Gazelle, i pro letectvo, které se plánuje rozloučit se stroji Eurocopter Fennec. Obecným záměrem zde je unifikace výzbroje tří hlavních složek francouzských ozbrojených sil, která optimalizuje údržbu a učiní jejich jednotky podpory efektivnějšími.

Francouzská ministryně obrany Florence Parly již v květnu 2019 oznámila, že hodlá nechat vývoj vrtulníku uspíšit tak, aby namísto původně zamýšleného roku 2028 byly k dispozici niž v roce 2026. Definitivní požadavky štábu armád a Hlavního ředitelství pro vyzbrojování (DGA) na nový stroj budou přitom známy až příští rok. S Gepardy se počítá jako s velmi všestrannými vrtulníky umožňujícími nasazení v pestré paletě misí, včetně ozbrojeného průzkumu, palebné podpory, výsadky speciálních sil, evakuaci zraněných, to především u pozemní armády - u námořnictva se počítá s protilodním bojem, ochranou námořních sil, průzkumem a námořní záchrannou službou - a u letectva s misemi ochrany vzdušného prostoru, pátráním a záchranou nebo průzkumem a hloubkovým průzkumem.

Hmotnost Gepardu má být 6 tun, nejvyšší rychlost 272 km/h, akční rádius 850 km. Uvézt má dva členy posádky a pět vyzbrojených a vystrojených mužů. Vyzbrojený by měl být protilodními střelami ANL, kulomety pilota a střelce, případně odstřelovacími puškami.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace