Fregaty Typu 23: Tichá síla Královského námořnictva

Fregaty Typu 23: Tichá síla Královského námořnictva
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: HMS Somerset
31 / 12 / 2021, 13:00

Typ 23 (či třída Duke) představuje třídu víceúčelových fregat Britského královského námořnictva. Britové plánují třídu provozovat do roku 2036, kdy mají tuto třídu nahradit fregaty třídy Typu 26 a Typu 31.

Typ 23 Norfolk (či třída Duke) je třída víceúčelových fregat Britského královského námořnictva. Celkem bylo postaveno 16 jednotek této tříd, první vstoupila do služby v roce 1990. V době svého zařazení do služby byly považovány za nejtišší protiponorková plavidla na světě. Ještě jedna zajímavost se pojí právě s těmito plavidly. V roce 2012 se stala velitelkou fregaty Portland kapitánka Sarah Westová, která se stala historicky první ženou, která velí válečné lodi Královského námořnictva.

Výtlak plavidel činí 3 500 t (standardní) a 4 200 t plný. Délka fregat je 133 m, plavidla mohou dosáhnout rychlosti 28 uzlů, dosah činí 8 500 námořních mil. Posádku tvoří 169 lidí. Pohonný systém je založen na koncepci CODLAG, tedy kombinovaném námořním pohonu založeném na kombinaci dieselgenerátorů, elektromotorů a plynové turbíny.

Při tvarování trupu a nástaveb byla využita opatření pro redukci signatur. Fregaty byly vybaveny navigačním radarem Kelvin Hughes typu 1007, 3D vyhledávacím radarem BAE Systems typu 996, dvěma střeleckými radary Marconi typu 911 pro střely Sea Wolf, popř. čtyřmi vrhači klamných cílů Sea Gnat. Mají trupový sonar Thales Underwater Systems typu 2050 a vlečný sonar s měnitelnou hloubkou ponoru Ultra Electronics typu 2031Z.

Hlavňovou výzbroj představuje 114mm/55 kanón Mk.8 mod.0 s dostřelem 22 km v dělové věži na přídi a dva 30mm kanóny Mk.1. Raketovou výzbroj tvoří dvě čtyřnásobná odpalovací zařízení protilodních střel RGM-84C Harpoon s dosahem 90 km a 32 vertikálních vypouštěcích sil pro protiletadlové řízené střely Sea Wolf Block 2 s dosahem 6 km. K ničení ponorek slouží dva dvojité 324mm torpédomety, ze kterých jsou vypouštěna lehká protiponorková torpéda Sting Ray s dosahem 11 km.

Na zádi se nachází přistávací plocha a hangár pro jeden protiponorkový vrtulník Lynx či Merlin HAS.1. Vrtulníky mohou nést protiponorková torpéda, protilodní střely, hlubinné pumy a kulomety.

Britské ministerstvo oznámilo v roce 2004, že flotila plavidel o 16 jednotkách bude zredukována na 13. Následující rok byly vyřazeny z třídy 23 jednotky Norfolk a Marlborough, které v roce 2006 doprovodil také Grafton. Zmíněná tři plavidla pak byla prodána chilskému námořnictvu.

Co se týče operační služby, v červenci 2006 se fregata St Albans podílela na operaci Highbrow, tedy evakuaci britských občanů z Bejrútu. 20. července 2006 dorazila do Bejrútu St Albans a naložila 243 lidí a bezpečně přepravila na Kypr. Po této akci v oblasti ještě fregata zůstala, než zamířila domů do Portsmouthu.

Třídu Typu 23 má perspektivně nahradit třídy Typu 26 a 31 a také Typ 32. Ta již bude v celém ,,řetězci" představovat novou generaci plavidel, která má v budoucnu sloužit jako mateřská loď pro technologicky nejvyspělejší bezpilotní prostředky či autonomní systémy. Poslední jednotkou ve službě ve třídě 23 má být již zmíněná St Albans, která má být vyřazena v roce 2036.

Na závěr ještě důležitý dovětek. Orientace na fregaty místo torpédoborců může znamenat podfinancování britských ozbrojených sil a orientaci Británie z globálního působení na ,,mělčí vody". Otázkou je, jak je postavena smlouva AUKUS o ponorkách, a zda je to jeden z momentů zachránit britské ,,imperiální" působení.

Zdroj: Army-technology.com, Wikipedia

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace