Autor fotografie: redakce|Popisek: Jiří Protiva, ředitel státního podniku LOM Praha
Na veletrhu Future Forces 2024 jsme měli možnost hovořit s ředitelem státního podniku LOM Praha Jiřím Protivou. LOM Praha prezentoval především průmyslovou spolupráci na strategických projektech AČR, ale také své Centrum leteckého výcviku, které letos slaví 20 let existence. Kromě toho je druhým největším provozovatelem letišť v ČR.
LOM Praha na FFF 2024 představil nejen to nejnovější ze své techniky. Stánek přilákal pozornost a zájem odborné veřejnosti i zástupců ozbrojených sil, včetně významných mezinárodních osobností. Jedním z návštěvníků byl francouzský generál Philippe Lavigne, bývalý vrchní velitel spojeneckých sil pro transformaci NATO. Velmi ceněnou součástí expozice byla také možnost vyzkoušet brýle pro rozšířenou realitu od dceřiné společnosti VR Group, a.s. Osobně si je v rámci prohlídky celé expozice vyzkoušela i ministryně obrany Jana Černochová.
Profesní spojitost s přezbrojením výcvikové flotily CLV LOM Praha na nový nadzvukový proudový letoun L-39NG mělo také představení jeho typové řady Skyfox. Jedná se o další krok v modernizaci podniku, která probíhá ve spolupráci s národními i mezinárodními partnery. Mezi další významné aktivity patřila jednání s firmami Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR a setkání se zahraničními hosty a delegacemi, včetně amerického velvyslance Bijana Sabeta.
Jsme na veletrhu Future Forces 2024 v expozici státního podniku LOM Praha s panem ředitelem Protivou, dobrý den.
Dobrý den i vám.
Státní podnik LOM Praha prezentuje na letošním veletrhu především průmyslovou spolupráci na strategických projektech pro Armádu České republiky, můžete nám k tomu říci více?
Přesně tak. Státní podnik neznamená již jen výcvik pilotů a servis a opravy vrtulníků řady Mi. Tak, jak armáda přezbrojuje, my na to reagujeme, a proto jsme dnes podporou pro armádu v oblasti platformy H-1, vrtulníků Viper a Venom, a já jsem velmi rád, že v současné době máme podepsány příslušné průmyslové dohody jak vůči C-390 (střední dopravní letoun, pozn. red.), to znamená s Embraerem. O to více mě těší, že jsme jako první partner v České republice průmyslovou dohodu s Lockheed Martin v programu F-35.
Program F-35 souvisí svým způsobem také s dalším tématem, které je zde na Future Forces přítomné, a to je letoun L-39 NG, na němž se také podílíte.
Přesně tak. Nově pojmenovaný Skyfox bude létat v barvách našeho Centra leteckého výcviku. Tato platforma zajišťuje kontinuitu leteckého výcviku, protože předchozím L-39C, která stále využíváme, bude docházet životnost. Přezbrojujeme je tedy právě na Skyfoxy. A to s tím, že tyto letouny budou právě vhodnou platformou pro výcvik budoucích českých pilotů bojových letounů 5. generace.
V CLV připravujete kromě pilotů letounů s pevným křídlem také piloty vrtulníků, a před jedním stojíme. Jaký je to typ vrtulníku?
Za mnou je vrtulník Enstrom 480B, který je naším základním výcvikovým prvkem pro vrtulníkáře Armády České republiky. A my na tomto veletrhu chceme tímto vrtulníkem prezentovat i tu skutečnost, že letos slaví Centrum leteckého výcviku dvacet let.
Státní podnik LOM Praha kromě výcviku pilotů a zapojení do velkých zakázek pro Armádu České republiky také nově spravuje letiště Líně u Plzně. Jak se tento projekt vyvíjí, kam směřuje?
To je velice unikátní záležitost, protože my tím, že spravujeme jak letiště Přerov-Bochoř, a to už více než deset let, a teď nově Plzeň-Líně, patříme k největším provozovatelům letišť v České republice. Řekněme, že jsme druhým největším provozovatelem po jednotlivých aeroklubech. Přerov-Bochoř, jak jsem řekl, provozujeme více než deset let. Letiště majetkově spadá pod státní podnik. Zároveň ho provozujeme. Plzeň-Líně má malinko odlišný charakter. Tam majetkově s letištěm disponuje Ministerstvo obrany, a my jsme byli požádání právě na základě reference z Přerova, abychom se ujali provozování. A já jsem velmi rád, že LOM Praha napomohl udržet kontinuitu leteckého provozu v Plzni-Líních.